Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حمایت کنگره آمریکا از تجزیه بلوچستان پاکستان

روز گذشته خبرگزاریها از اقدامات جدید دولت آمریکا برای اجرای طرح دیرینه این کشور به منظور تجزیه بلوچستان و ایجاد کشور بلوچستان پرده برداشتند. در آخرین اقدام آمریکائیها برای تجزیه بلوچستان ، کنگره این کشور از این طرح حمایت کرده است.

کمیسیون سیاست خارجی خارجه کنگره امریکا با تشکیل جلسه ای ضمن بررسی اوضاع بلوچستان پاکستان از جداشدن این ایالت از پاکستان حمایت کرده اند.

حسین پور؛ یکی از چهرهای ملی گرای بلوچ که در این جلسه حضور داشته به امریکایی ها اطمینان داده است که بلوچ های پاکستان، متحدان طبیعی امریکا هستند و می خواهند بندر گوادر را با امریکایی ها به اشتراک بگذارند.

حسین پور همچنین گفته است که در صورت حمایت امریکا از جدایی بلوچستان از پاکستان، آنان اجازه عبور خط لوله گاز ایران از خاک خود را نمی دهند و با طالبان نیز مبارزه می کنند.

رالف پیتر افسر بازنشسته ارتش آمریکا نیز از دولت این کشور خواست تا رابطه خود با پاکستان را قطع کرده و از مبارزات بلوچ‌ها برای آزادی حمایت کند.

با این حال کریستین فیر استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا ضمن مخالفت با این پیشنهاد تأکید کرد که با توجه به تنوع قومی این ایالت و تاریخ پیچیده و محدودیت‌های جغرافیایی آن ایجاد یک بلوچستان مستقل عملی نمی‌باشد. در این جلسه وضع حقوق بشر در بلوچستان نیز مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد که در سال 2005 در دیر بوگتی حدود 6 هزار آواره و تعداد زیادی نیز کشته شده‌اند.

«تی کومار» رئیس وکلای سازمان عفو بین‌الملل از آمریکا خواست تا برای جلوگیری از کشتار بلوچ‌ها به دست ارتش پاکستان و با استفاده از سلاح‌های ساخت آمریکا، از کمک نظامی به واحدهای ارتش پاکستان در بلوچستان خودداری کند. «علی دایان حسن» رئیس دیده‌بان حقوق بشر پاکستان نیز نیروهای امنیتی پاکستان و نهادهای استخباراتی این کشور را مسؤول ربوده شدن ملی‌گراهای بلوچ دانست.

وی از دولت آمریکا خواست تا به طور مستقیم با نهادهای مسؤول در این آدم‌ربایی‌ها و سایر اعمال خلاف حقوق بشر از جمله ارتش، آی اس آی، سپاه مرزی و پولیس وارد مذاکره شود. «دانا روراباچر» نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا که ریاست این جلسه را بر عهده داشت با ابراز نگرانی از قطع تدارکات ناتو و پیداشدن «اسامه بن لادن» رهبر القاعده در پاکستان، گفت: «پاکستانی‌ها مردی را پناه دادند که باعث مرگ 3 هزار آمریکایی شده است.»

وی پیش از تشکیل این جلسه با انتشار مقاله‌ای از استقلال بلوچستان حمایت کرد و گفت: «ما برای تضعیف قدرت افراطی موجود در پاکستان باید از طرح جدا شدن بلوچستان از پاکستان حمایت کنیم.»

در پایان این جلسه شرکت کنندگان خواهان انجام یک گفت‌وگوی ملی برای تعیین سیاست آمریکا در این نقطه از جهان شدند.

غلام محمد محمدی؛ کارشناس مسایل دیورند درباره طرح تجزیه بلوچستان از پاکستان به خبرنگار جمهور گفت:”از دوران احمدشاه ابدالی بلوچستان یک ایالت مستقل بوده و به شکل خودمختار وجود داشت؛ اما بعدها این ایالت با پاکستان یکجا شد و پاکستان از تمامی امکانات بلوچستان، استفاده نموده است.”

وی درباره عملی شدن این طرح از جانب امریکا می گوید:”اگر قرار باشد این طرح عملی شود بلوچ هایی که در افغانستان و ایران هستند نیز شامل این طرح شده، (بخش هایی از خاک) افغانستان و ایران نیز تجزیه خواهند شد و این امر منحصر به پاکستان نخواهد ماند.”

به گفته وی، موضوع عملی شدن این طرح در حال حاضر با مخالفت پاکستان روبرو خواهد شد؛ ولی امریکا تلاش خواهد کرد تا از این طریق نه تنها پاکستان؛ بلکه ایران را نیز تحت فشار قرار دهد.

وی در ادامه افزود:”بلوچستان یکی از چهار صوبه بزرگ پاکستان را تشکیل می دهد. از ذخایر بسیاری برخوردار می باشد و در چند سال اخیر بلوچ های پاکستان از طالبان حمایت نکرده اند؛ بلکه با افراد مسلحی که داشته اند به استقلال طلبی پرداخته اند.”

این کارشناس دیورند، ارائه این طرح را از جانب کمیسیون سیاست خارجی کنگره امریکا باعث تنش بیشتر در وابط پاکستان و امریکا تلقی نموده خاطرنشان ساخت که یکی از بزرگترین بندرهای تجاری در این ایالت قرار دارد که پاکستان به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا چنین طرحی در آن کشور عملی شود.

در همین حال وحید مژده؛ کارشناس مسایل سیاسی، در باره طرح تجزیه بلوچستان از پاکستان گفت:”حدود ۲۰ سال قبل نقشه ای از جانب سازمان اسختباراتی امریکا در یکی از نشریه های امریکا منتشر شد که در آن یک طرح برای آسیای جنوبی و آسیای میانه در نظر گرفته شده بود که این کشورها براساس قومیت تجزیه شوند.”

به گفته وی، تجزیه بلوچستان یکی از طرح های قدیمی در ذهن دولتمردان امریکاست و پاکستان از مطرح شدن این طرح از جانب کنگره امریکا انتقاد نموده و آن را مداخله در امور داخلی پاکستان خوانده است.

وی، ارائه این طرح را از جانب امریکا آغاز یک حرکت بزرگ دانسته می گوید:”اگر این طرح عملی شود در پاکستان محدود نخواهد ماند و امریکا تلاش خواهد کرد تا ایران را نیز تحت فشار قرار داده و به دست گرفتن بندر گوادر،از جانب امریکا چین را نیز به چالش خواهد کشید.”

مژده همچنین خاطرنشان ساخت که امریکایی ها تلاش دارند تا از این طریق پاکستان را تحت فشار قرار داده و آن کشور را مجبور به همکاری دوباره و بازنمودن راه تدارکاتی ناتو برای افغانستان نمایند.

خبرگزاری جمهور نیز گفت که تلاش کرد تا نظر وزارت امور سرحدات اقوام و قبایل افغانستان را نیز داشته باشد که به رغم تماس با سخنگوی آن وزارت، موفق به گرفتن نظر آن وزارت نشد.

به گزارش زاهدان فردا پخش سلسله گزارشهایی با عنوان " زندگی در کویته " برای اولین بار در بی بی سی فارسی در هفته گذشته نیز حکایت از آن دارد که آمریکا و بریتانیا به طور جدی از تجزیه بلوچستان حمایت کرده و در پی آن هستند که دامنه این مووضع را به ایران و افغانستان نیز بکشانند. در سلسله برنامه های " زندگی در کویته " به وضعیت بلوچستان پاکستان از جمله نبردهایی که بر سر تجزیه این منطقه در جریان است و همچنین آدم رباییها و قتلهای مشکوک در بلوچستان پرداخته شده بود. در حالیکه در سالهای اخیر دولتهای غربی و رسانه های آنها در قبال وضعیت بلوچستان و نقض حقوق بلوچهای پاکستان سکوت کرده و حتی آمریکائیها بارها مناطق مسکونی بلوچستان را بمباران کرده بودند و صدای مجامع حقوق بشری نیز درنیامده بود ، پخش چنین گزارشهایی در بی بی سی و به دنبال آن حمایت کنگره آمریکا از تشکیل کشور بلوچستان جای تامل دارد.

http://www.zahedanefarda.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=85%3Ahemayate-amrica-az-tajzie-balochistan&Itemid=192

No comments:

Post a Comment