Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

گیاهان به یکدیگر هشدار می‌دهند

گیاهان نیز با یکدیگر به تبادل اطلاعات می‌پردازند. محققان بریتانیایی با دوربینی ویژه نشان‌داده‌اند که گیاه آسیب‌دیده گیاهان دیگر را از خطر آگاه می‌کند و گیاهان دیگر برای حفاظت از خود واکنش نشان می‌دهند.

این نخستین بار نیست که دانشمندان دنیا از گفت‌وگو و تبادل اطلاعات میان گیاهان صحبت می‌کنند. اما آن‌چه که نتایج تلاش‌های تیم تحقیقاتی دو دانشگاه اگزتر و پلی‌مس (plymouth) بریتانیا را ممتاز کرده، این است که این تبادل اطلاعات مستقیم بین گیاهان اینک قابل مشاهده شده است.

تیم تحقیقاتی این دو دانشگاه‌، تحت سرپرستی نیک‌اسمیرن‌‌آف (Nicksmirnoff) و ایین استوارت (Iain Stewart) نشان داده که چگونه گیاهانی که با حمله مهاجم‌هایی مانند آفت‌ها، جانوران، انسان‌ها و انواع آسیب‌ها مواجه می‌شوند گیاهان دیگر را از خطر تهاجم مطلع می‌سازند.

دانشمندان تاکنون می‌دانستند که برخی از گیاهان، مانند گیاهان گونه آرابیدوپسیس (Arabidopsis) از خود مخلوطی از مواد شیمیایی پخش می‌کنند و می‌توانند یکدیگر را از طریق پیام‌های شیمیایی آگاه سازند. اما روشن نبود که ماده فعال برای اطلاعات چیست. تنها فرض بر این گذاشته شده بود که در این موارد از گیاه، گازی سمی برای دفع مهاجم انتشار می‌یابد.

نتیجه تحقیقات

در این کار تحقیقاتی گیاه مورد آزمایش ابتدا بریده شده و بعد گیاه صدمه‌‌دیده را در محفظه‌ای کنار گیاهان سالم می‌گذارند. سپس در این محفظه بسته شده و دوربینی ویژه از واکنش‌های گیاهان فیلم‌برداری می‌کند.

آنچه که از طریق دوربین یادشده دیده می‌شود حیرت‌انگیز است. گیاهان آسیب‌دیده از خود گازی نامرعی منتشر می‌کنند که تنها با چشم مسلح قابل مشاهده است. درست زمانی که انتشار این گاز و این واکنش بیولوژیکی به حداکثر ممکن می‌رسد، گیاهان مجاور شروع به واکنشی دفاعی برای حفاظت از خود می‌کنند. این نخستین بار است که از این فرایند فیلم‌برداری می‌شود. شبکه خبری "بی بی سی" از این تحقیقات گزارش مستندی به نام How to Grow a Planet تهیه کرده است.

دانشمندان تا کنون به جزئیات زبان گیاهان پی نبرده‌اند. اما عقیده‌ای فزاینده در میان آن‌ها پا می‌گیرد و آن این است که تمامی گیاهان اطراف ما با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

FV/JT

http://www.dw.de/dw/article/0,,15739640,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment