Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بررسي روزنامه هاي صبح تهران؛ يكشنبه ۵ مهر

تيترهاي اول

"همراهي روسيه و چين با غرب" تيترهاي اول آرمان و مردم سالاري است، "ادبيات تند ايران و آمريكا" عنوان اول اعتماد است و آفتاب يزد در صدر اخبار خود نوشته "در تلويزيون به احمدي نژاد تهمت زدند عذرخواهي كنند".

"غرب از اين جنجال پشيمان مي شود" به نقل از رييس دولت در صدر گزارش هاي خبري ايران آمده، جام جم از "پروژه تازه غرب عليه ايران" خبر داده، روزنامه جمهوري اسلامي " شكست قدرتهاي غربي در جنجال آفريني جديد هسته اي عليه ايران" را با اهميت ديده، رسالت از "آمريكا، انگليس و فرانسه خواسته در كار آژانس مداخله نكنند" و كيهان در تيتراصلي خود نوشته "تاسيسات غني سازي برگ برنده ايران در مذاكرات اكتبر".

"بحران گاز در راه است" در صدر عنوان هاي حيات نو آمده، " فصل جد ي د در اقتصاد جهان " عنوان بزرگ دنياي اقتصاد است، سرمايه از پيشنهاد تازه دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نوشته "تشكيل كميسيون ملي انتخابات براي منع دخالت دولت" و " خريد و فروش مدرك تحصيلي" عنوان ابتكار است.

كيهان در سرمقاله خود با اشاره به اين كه صد روز از انتخابات رياست جمهوري گذشت نوشته تاريخ پس از اين قطعاً به روال تاريخ 6، 5 ماه پيش (خوش بيني و تجاهل و تغافل قبل از انتخابات) پيش نخواهد رفت. به آنها كه در كانون فتنه و با علم و اطلاع و اصرار نقش آفريني كردند- فارغ از اينكه از نامداران باشند يا عناصر به ظاهر حاشيه نشين- با همان حسن ظن سابق نگريسته نخواهد شد. دست و قباي شريكان دزد، لاي در مانده است .

كيهان مدعي شده كه اردوگاه فتنه درهم كوبيده شده و اردوگاه مخالفان از هم پاشيده به ويژه در راهپيمايي بي سابقه و البته حاشيه دار روز جهاني قدس - پس واژه هايي نظير لزوم وحدت و طرح دلسوزان نظام براي ميانجي گري، آشتي ملي، مصالحه و... بسيار شنيده مي شود. مصالحه و آشتي سر چه چيز؟! آيا اختلاف سر سود و زيان يك شراكت اقتصادي است كه بتوان با كم و زياد كردن سهم طرفين، بين آنها سازش برقرار كرد؟ !

ايران در گزارشي از قول دو نفر از نمايندگان هوادار دولت در مجلس نوشته كشور در وضعيت خاصي نيست كه نياز به طرح آشتي ملي داشته باشد.

به نوشته اين روزنامه يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اظهارات اخير هاشمي‌رفسنجاني و آنچه كه وي آن را به نام طرح برون‌رفت از وضعيت فعلي كشور مي‌نامد، گفت: اين نوع اظهارات هاشمي رفسنجاني در شرايط كنوني با هدف زنده نگه داشتن بحران در كشور مطرح مي‌شود .

روزنامه ايران از قول سيدحسين نقوي نوشته طرح‌هايي همچون طرح هاشمي رفسنجاني در شرايط فعلي محلي از اعراب ندارد چرا كه رهبر معظم انقلاب فرمود بحران پايان يافته است.

سيد كاظم اكرمي در مقاله اي در آرمان نوشته با حرف و شعار مسائل جامعه حل نمي‌شود. در زمينه انتخابات رياست جمهوري دهم و حوادث پس از آن و رنج‌هايي كه بر دل مردم مومن و علاقمند به انقلاب اسلامي و امام بزرگوار ميهن عزيزمان ايران نشسته است، آن قدر سخن گفته اند كه لزومي براي تازه كردن آن بحث‌ها نمي بينم. اكنون پس از بيانات اخير مقام معظم رهبري همه سخن از وحدت و برادري مي‌گويند، اما آيا واقعا مسئولان چنين عزم و اراده اي دارند؟

اين استاد دانشگاه پرسيده آيا باز مي‌خواهند با شعار وحدت و گذشت مسايل عميق اجتماعي را حل كنند؟ امتحانش بسيار ساده است. خواهيد پرسيد عجب ، چطور ساده است؟ مثالي مي آورم.

در ادامه مقاله آرمان آمده روزنامه كيهان چند روز پيش نوشت جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد محمد خاتمي رييس جمهور سابق دوبار با جرج سوروس ملاقات كرده و با او سخن گفته است. روز چهارشنبه اول مهر دفتر آقاي خاتمي موضوع را تكذيب كرد، روز پنجشنبه دوم مهر جرج سوروس هم ديدار با آقاي خاتمي را تكذيب كرد. صرف نظر از شكايت آقاي خاتمي بايد ديد در مجلس وقوه قضاييه كسي هست كه بخواهد اين موضوع را بررسي كند و تهمت زنندگان را مطابق قانون مجازات كند؟

عماد برقعي در سرمقاله مردم سالاري نوشته هر انتخاباتي به دنبال خود تبليغاتي داشته چنان كه گرفتاري و آزادي ملوانان انگليسي كه ابتدا گفتند متجاوزند و بايد اعدام شوند اما احمدي نژاد در مراسم رسمي متجاوزان را بدرقه كرد تا با لباس هاي نو و هدايايي كه دولت به آنها داده بود به كشورشان بازگردند. مورد ديگر بحث درباره اسرائيل بود.دروغ بودن هولوكاست و حذف اسرائيل و آنگاه سخن از دوستي با مردم اسرائيل نمونه ديگري از عملكرد دولتمردان بود .

به نوشته اين مقاله پنجمين سفر احمدي نژاد به كشوري كه از نظر او متهم به دخالت در امور داخلي ايران است آن هم درست چند ماه پس از انتخابات نشاني از اين كندروي هاست. سخنان رئيس دولت هم در اين ميان چنين معنايي داشت. چه لزومي دارد كه دولت اين همه در داخل كشور مواضع ضد خارجي بگيرد ولي در خارج از كشور با چنين مواضعي همراه باشد والبته چنين انتقادي حتي از سوي اصولگرايان طرفدار دولت هم مطرح مي شود .

در ادامه مقاله مردم سالاري آمده تمام اين سوالا ت باز هم ذهن را به اين سمت مي برد كه گويا بسياري از مواضع اين روزها بيشتر مخاطب داخلي دارد تا خارجي !

حميد قزوني در سرمقاله حيات نو چند سوال مطرح كرده و نوشته اگر اكثريت روساى هيئت‌ها سالن اجلاس را ترك نمى‌كردند، اگر حاضران در سطح ديپلمات نمى‌بودند،اگر اوباما در سالن مى‌ماند و از سخنان احمدى‌نژاد استقبال مى‌كرد، اگر هنگام ورود به جايگاه، ويا آغاز سخنرانى و در پايان آن احمدى‌نژاد به شكلى باشكوه تشويق مى‌شد، اگر در حاشيه اجلاس علاوه بر مسئولان تركيه، لبنان، سريلانكا، بوليوي، الجزاير و چند كشور نه چندان مهم با مقامات كشورهاى مهم دنيا نيز ديدارهاى جداگانه‌اى صورت مى‌گرفت،‌ اگر رزرو هتل محل اقامت احمدى‌نژاد چند بار كنسل نمى‌شد، اگر به جاى ديدار با دانشجويان مقطع كارشناسى دو ايالت آمريكا كه گزينش شده بودند ديدارى عمومى‌ و به صورت آزاد برگزار مى‌شد، اگر پيشنهاد احمدى‌نژاد تصويب شده و سالى هم به نام آن تعيين مى شد، اگر... اگر ...

مقاله حيات نو بعد از اين اگر ها نوشته: تصور كنيد در آن صورت چه اتفاقى مى‌افتاد آيا امروز همه خيابان ها چراغانى نبود و چند روز مراسم شادى و پايكوبى برگزار نمى شد؟ ذهن خود را زياد مشغول نكنيد همه اين اگرها يكبار در زمان خاتمى به وقوع پيوست. كسانى كه امروز سفر احمدى‌نژاد را پيروزى مى‌دانند از سفر خاتمى دل خوشى ندارند و با تلخكامى از آن ياد مى‌كنند و اتفاقا خاتمى را پيروز هم نمى‌دانند .

در پايان اين مقاله از زبان مدافعان دولت آمده: مگر اين سفر چقدر هزينه داشته كه نگران آن باشيم. هزينه پرواز، اقامت هيئت همراه، تشكيل جلسات حاشيه‌اي، پذيرايى ميهمانان همه و همه مگر چقدر است؟ مگر به اين چيزها هم بايد فكر كرد؟مهم اين است كه در مجمع عمومى سازمان ملل حضور يابيم و سخنرانى كنيم و احتمالا ركوردى هم در اين زمينه بر جاى گذاريم. مى‌توانيد از اين اگرها و مگرها بگوييد. آنقدر بگوييد تا «اگردان» و «مگردان» شما پاره شود .

طرح «مديريت جهان» كو؟ عنوان مقاله اصلي آرمان است كه در آن آمده يكي از مواردي كه به كرات در زبان رياست جمهوري در 4 سال گذشته تكرار شده، موضوع مشاركت كشور در رهبري جهان و تغيير الگوي اداره جهان و سخناني از اين دست است كه بارها و بارها در زبان و كلام رياست محترم جاري و ساري شده است.

به نوشته اين روزنامه اين حق ملت متمدن ايران است كه بتواند در اداره جهان، نقشي بيشتر از آنچه اكنون دارد داشته باشد و ارزش هاي انساني را بيش از حال حاضر در ادبيات مديريت جهاني وارد كند . اما اينك سئوال اين است كه علي رغم تكرار 4 ساله اين موضوع "كه بايد الگوي مديريت جهان تغيير يابد" و يا "ايران براي مشاركت در تغيير الگوي رهبري جهان برنامه دارد" و... متاسفانه شاهد ارايه طرح و برنامه اي در اين زمينه نبوده‌ايم .

سرمايه در گزارش اصلي خود با اشاره به اين كه ميانگين پرداختي بانك ها طي چهار سال گذشته 16 درصد بيشتر از دريافتي بود نوشته 30 هزار ميليارد تومان وام بانكي بيش از سپرده ها .

اين گزارش به نوشته راشل آراميان با اين جمله آغاز مي شود: براساس آمارهاي بانك مركزي، مانده تسهيلات بانكي در پايان اسفندماه 1387 بالغ بر 181 هزار ميليارد تومان بوده كه اين رقم هفت هزار ميليارد تومان بيش از مانده سپرده هاي بانكي و 30 هزار ميليارد تومان بيش از سپرده هاي بانكي پس از كسر سپرده قانوني نزد بانك مركزي بوده است .

در ادامه گزارش سرمايه آمده: به عقيده برخي كارشناسان بانكي، استانداردهاي جهاني توصيه مي كنند معادل 80 درصد سپرده هاي بانكي بايد تسهيلات داده شود و در صورتي كه قرار باشد توصيه ها و استانداردهاي جهاني را رعايت كنيم رقم 181 هزار ميليارد توماني مانده تسهيلات بانكي 60 هزار ميليارد تومان بيش از استانداردهاي جهاني است .

كجا بودند اين ها

غلامعلي رجائي در مقاله اي در حيات نو ضمن دفاع از كساني كه جان و جواني خود را بر سر شركت در جنگ هشت ساله باختند از كساني نام برده كه تازه به دوران رسيده و قدر نشناس هستند و به اميد چند روز كسب شئونات عاريتي! دنيا و مافيها! يا به حريم همسران سرداران شهيدشان مى‌تازند و يا بزرگان آنان را فقط مردان جنگ دانسته وآنان را مردانى ناتمام پنداشته و براى اداره كشور ناتوان مى‌دانند؛و يا براى يزرگ نمايى رفقاى كوچك خود به چهره مردان جنگ؛ چنگ مى‌زنند .

به نوشته حيات نو اين افراد كه تازه وارد بازار سياست شده اند با ناديده گرفتن آن همه تعريف و تمجيد و ستايش امام و ملت از جنگ آوران ؛ برحماسه هايشان ديده مى‌بندند واعلام مى‌كنند اگر رفقاى دولتمرد امروزشان بودند نمى‌گذاشتند امام جام زهر پذيرش قطعنامه را بنوشد!راستى اينان كه اكنون چوب حراج بر گذشته و سابقه و خدمت و تلاش همه زده و مى‌زنند و شيفته خود شده‌اند ديروز؛ و در روزهاى آتش و خون؛ كجا بودند .

آفتاب يزد خبر داده كه مشاور رييس جمهوري از يك روحاني كه در تلويزيون از رئيس دولت انتقاد كرده بود گلايه كرده و سخنان وي را تهمت به رئيس جمهور خوانده و از وي خواسته عذرخواهي كند .

به نوشته اين روزنامه اشاره جوانفكر مشاور احمدي نژاد به گفته هاي آقاي طباطبائي معلم اخلاق است كه در برنامه اي تلويزيوني از سخن احمدي نژاد كه گفته بود دولت من در صدسال گذشته متشرع ترين دولت‌ها در ايران بوده است. برآشفته و گفته اين حرف خيلي به من گران آمد. يعني دولت شما از دوره امام (ره) هم ديني تر بوده است؟ معلوم است كه هرگز چنين نبوده .

"اگر ملك شخصي خودتان بود" عنوان سرمقاله آفتاب يزد است كه به سيستم هاي نظارتي و از جمله مجلس اشاره كرده و پرسيده آيا دستگاه‌هاي نظارتي همچون مجلس، بازرسي كل كشور و ديـوان محاسبات حق دارند به جاي استفاده از اخـتـيـارات قـانـونـي خـود و الـزام مديران به اجـراي قـانـون، وقـت خـويش را ‌ ‌براي توجيه قانون‌شكنان يا مشورت‌گريز‌ها صرف كنند؟ آيا به راستي در برخورد با آحاد جامعه به ويژه جوانان نيز تا اين حد مسامحه به خرج مي‌دهند و 7 ماه يا دو سال وقت صرف مي‌كنند تا آنها را نسبت به قانون توجيه و آنگاه اجراي قانون را از آنها طلب نمايند؟

سردبير آفتاب يزد سئوال ديگر خود را چنين مطرح كرده است: كدام‌يك از نــمـايـنـدگـان مجلس، مديران و دستگاه‌هاي نظارتي و تريبون‌داران پرمخاطب، در مورد اموال و منافع شخصي يا حزبي خويش تا اين حد مسامحه به خرج مـي‌دهـنـد كـه اكنون براي الزام مديران دولتي به اجراي قانون، حسن خلق مفرط را سـرلـوحـه اقدامات خويش قرار داده‌اند؟ اگر يـك هـمـسـايـه بـه ملـك شخصي هر يك از اين حضرات تعدي كرد آيا 7 ماه وقت خود را براي توجيه او صرف مي‌كنند يا دوسال صبر مي‌ كنند تا فـرد قانون گريز بداند .

No comments:

Post a Comment