Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اکونومیست: سپر دفاع ضد موشکی و سرنگون کردن یک طرح

هفته نامه بریتانیایی اکونومیست در شماره 26 اکتبر در مقاله ای با عنوان "دفاع ضد موشکی جدید برای اروپا - سرنگون کردن یک طرح" به تحلیل تصمیم اخیر دولت آمریکا برای لغو طرح استقرار شبکه دفاع ضد موشکی و پی آمدهای آن پرداخته است.

این هفته نامه با اظهار اینکه تغییر در سیاست آمریکا برخی را راضی و بعضی دیگر را نگران ساخته، به آزمایش موشک سجیل در ایران اشاره کرده و می نویسد که این نخستین موشک میان برد با سوخت جامد بود که ایران به آزمایش گذاشت و توضیح می دهد که برخلاف موشک های سوخت مایع، این قبیل موشک ها را می توان به سرعت و از نقاط مختلف پرتاب کرد و به شکل آماده پرتاب در زرادخانه ها نگه داشت در حالیکه در مورد موشک های سوخت مایع، سوخت گیری باید کوتاه مدتی قبل از پرتاب صورت گیرد.

اکونومیست برد موشک سجیل را دو هزار کلیومتر توصیف کرده و می افزاید که علاوه بر این، ایران در ماه فوریه سال جاری یک ماهواره کوچک را هم به فضا پرتاب کرد که نشان می دهد این کشور قادر به ساخت موشک های چند مرحله ای است.

به نوشته این نشریه، بعضی ناظران معتقدند که حکومت روحانیون ایران به سرعت در مسیر ساخت کلاهک اتمی و موشک های مورد استفاده برای پرتاب آن پیش می رود و محمود احمدی نژاد گفته است که موشک سجیل به جمهوری اسلامی توانایی آن را می دهد تا هر پایگاه نظامی را که از آن گلوله ای به سویش شلیک شود به جهنم بفرستد.

در عین حال، به نوشته اکونومیست، کارشناسان اطلاعاتی دولت جدید آمریکا در ارزیابی های خود توانایی ایران در ساخت و به کار گیری موشک های بین قاره ای را مورد تردید قرار داده و در عوض، بر خطر موشک های برد نزدیک این کشور تاکید نهاده اند یعنی موشک هایی که می تواند نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور را در خاورمیانه و بخشی از اروپا نشانه بگیرد.

اکونومیست می افزاید که براساس همین ارزیابی است که دولت باراک اوباما تصمیم گرفت تا طرح مورد نظر دولت قبلی آمریکا برای استقرار یک ایستگاه رادار نیرومند تشخیص در جمهوری چک و ده پایگاه ردگیری و انهدام موشکی در لهستان را کنار بگذارد و به جای آن، به استقرار تعدادی ایستگاه های راداری کوچکتر زمینی در نقاط نزدیکتر به ایران و اعزام کشتی ها حامل موشک های ضد موشک به منطقه مبادرت کند.

به نوشته این نشریه، آقای اوباما سیستم جدید را کارآمدتر، موثر تر و سریعتر توصیف کرده و تاکید داشته است که اعتراض روسیه به طرح مورد نظر دولت جورج بوش در تصمیم گیری او تاثیری نداشته و از برجسته جلوه دادن اقدام متقابل روسیه از جمله امکان همکاری نزدیکتر این کشور در مورد تحریم احتمالی ایران خودداری ورزیده اما نتوانسته است خرسندی خود از ااین سخنان رئیس جمهوری روسیه پنهان سازد که گفت "در برخی موارد، توسل به تحریم اجتناب ناپذیر است."

اکونومیست یادآور می شود که تصمیم اوباما باعث شده است تا سیاستمداران چک و لهستان، که خواستار حفاظت در برابر تهدید احتمالی روسیه بوده اند، احساس کنند که خواستشان نادیده گرفته شده است.

اکونومیست در ادامه این مقاله، به شرح سابقه سیاست های آمریکا برای مقابله با تهدیدهای موشکی روسیه می پردازد و می نویسد که طرح انتخابی دولت اوباما باعث خواهد شد تا نگرانی نظامیان روسی در این مورد مرتفع شود که ممکن است سیتسم دفاع ضد موشکی آمریکایی برای کسب اطلاعات نظامی به کار رود و موشک های ضد موشک به کلاهک های اتمی مجهز شود، هر چند نهادهای نظامی آمریکایی همیشه این نگرانی ها را بی مورد و بی اساس خوانده بودند.

این هفته نامه در پایان اظهار می دارد که با وجود اظهارات رئیس جمهوری روسیه در مورد تحریم ایران، واکنش مقامات روسی به تصمیم دولت آمریکا متفاوت بوده و از جمله ولادیمیر پوتین، نخست وزیر، گفته است که کشور او چشمداشت دریافت امتیازات بیشتری را از آمریکا دارد و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه هم اظهار داشته که طرح جدید به منزله تعدیل و نه توقف برنامه موشکی ایالات متحده در منطقه است.

اکونومیست با یادآوری اظهارات آقای اوباما در این مورد که طرح جدید امکان آن را می دهد تا شبکه دفاع ضد موشکی به تدریج توسعه یابد، می نویسد که در چنین صورتی، ممکن است روزی در آینده روسها متوجه شوند که با سیستمی مواجه هستند که به مراتب از طرح منفور جورج بوش منفورتر است.

BBC

No comments:

Post a Comment