Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

غارت بلوچستان غنی از زبان بيگانگان

بہ این خبر بہ نقل از ایرنا توجہ کنید:

به گزارش ايرنا، "غلامرضا سندگل" روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: 40 درصد ميزان صيد انواع ماهيان کشور در اين استان انجام مي شود که ميزان صيد در سالهاي مختلف، متفاوت است.

وي اظهار داشت: اين استان با برخورداري از 300 کيلومتر مرز آبي با آبهاي آزاد، داراي ظرفيت هايي بالايي در صنايع شيلاتي و آبزي پروري در راستاي توسعه منطقه است.

وي ادامه داد: بنادر مهمترين زير ساخت براي توسعه اين صنعت به شمار مي روند که خوشبختانه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نخستين اسکله بندر چابهار در سال 1360 به بهره برداري رسيد.

او بيان کرد: قبل از پيروزي انقلاب به سبب فقدان اسکله و محل تخليه صيادي، شيوه صيد ماهيان به روش سنتي و با قايق هاي بدون موتور بوده است و از آنجايي که صيادان تنها در حد مصرف خود، ماهي صيد مي کردند، اين صنعت چندان رونقي نداشته است.

وي اضافه کرد: خوشبختانه پس از انقلاب و به ويژه در دولت نهم، تامين زير ساختها از جمله ايجاد اسکله و توسعه ابزارهاي صيد در استان مورد توجه قرار گرفت و امروز شاهد 19 اسکله صيادي، دو مرکز تخليه صيد و شماري اسکله در حال ساخت در جنوب استان هستيم.

او ادامه داد: در زمينه توسعه ابزارهاي صيد، افزون بر قايق هاي موتوري که از آبهاي نزديک صيد مي کنند، شناورهاي بزرگي براي انجام کار صيد از آبهاي دور در شهرستانهاي ساحلي چابهار و کنارک ايجاد شد که اکنون اين استان از ناوگان مطلوب صيادي برخوردار است.

سندگل گفت: در دولت نهم از محل صنايع کوچک و زودبازده و ارائه تسهيلات لازم، واحدهاي ساخت شناور با جنس مرغوب که نظير آنها در هيچ نقطه اي از کشور يافت نمي شود، در اين منطقه ايجاد شد.

وي افزود: در چهار سال گذشته، ايجاد شهرک ها و نواحي صنعتي در شهرستان هاي چابهار و کنارک شدت گرفت و با تامين زيرساخت هاي لازم در صنايع شيلاتي، ميزان صيد به لحاظ کميتي ارتقا يافت.

او خاطر نشان کرد: 85 درصد از ميزان صيد نواحي ساحلي استان، مربوط به ماهيان مصرفي و 20 درصد آنها مربوط به صيد ماهيان تجاري است. وي گفت: پس از انجام مطالعات و تحقيقات کارشناسي شده براي جلوگيري از فساد ماهي و نگهداري طولاني مدت آن، ايجاد شناورهاي بزرگي مجهز به سامانه برودتي در اين منطقه پيش بيني شد..

مدير کل شيلات استان ادامه داد: با تسهيلات ارائه شده از سوي دولت نهم و به صورت ترويجي، در ابتدا شماري از شناورها مجهز به سامانه برودتي شدند و در اختيار فعالان اين عرصه قرار گرفتند که اين شناورها مي توانند مدت بسيار طولاني را در دريا بمانند و ماهي را از شناورهاي صيادي جمع آوري و نگهداري و به اسکله ها انتقال دهند. وي بيان کرد: پيش از اين، بيش از 35 درصد ميزان صيدي که توسط شناورهاي يخي در ساحل تخليه مي شد، ضايعات ماهي بودند لذا ايجاد شناورهاي بزرگ مجهز به سامانه برودتي با نگهداري ماهيان در سردخانه خود، از ضايعات صيد جلوگيري مي کند.

او خاطر نشان کرد: از آنجا که آبخور شناورهاي نوين منطقه چابهار و کنارک، افزايش يافته است، به منظور توسعه صنعت صيادي مصوبات بسيار خوبي در سفر دوم هيات دولت از جمله، مطالعه، ساخت و توسعه اسکله هاي صيادي به مرحله اجرا درآمد.

وي ادامه داد: با اجرايي شدن اين مصوبات، در آينده نزديک شاهد پهلوگيري کشتي هاي بزرگ و تخليه بار در بندر چابهار و ايجاد فرصت هاي شغلي بسيار خواهيم بود. سندگل تغيير روش از انتزاعي به محاصره اي، ساخت اسکله ها ونگهداري از آنها، ايجاد بازارچه هاي عرضه ماهي، آموزش جامعه صيادي و تکثير ماهيان دريايي را از طرحهاي اولويت دار امسال اين اداره کل برشمرد.

وي در زمينه تامين سوخت شناورهاي بزرگ برودتي در اسکله ها گفت: صاحبان اين گونه شناورها از طريق اداره کل شيلات براي گرفتن سوخت مورد نياز خود به شرکت فرآورده هاي نفتي استان معرفي مي شوند و ساير شناورها و صيادان از طريق تعاوني هاي صيادي، سوخت مورد نياز خود را تامين مي کنند.

مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان يادآور شد: اکنون بزرگترين اسکله صيادي کشور در "زرآباد" چابهار در حال ساخت است که تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد. وي افزود: ساخت اسکله هاي صيادي "تنگ" و "گواتر" از مصوبات سفر دوم هيات دولت در اين استان در حال مطالعه است.

او گفت: 42 هزار هکتار زمين مستعد پرورش ميگو در 12 سايت مختلف در سطح استان شناسايي شده که تنها دو سايت "گواتر" و "روديک" تاکنون به بهره برداري رسيده است.

وي افزود: سايت "روديک" با يک هزار و 500 هکتار، يک هزار و 500 فرصت شغلي به طور مستقيم و سه هزار فرصت شغلي به طور غيرمستقيم ايجاد کرده است. او ادامه داد: زنجيره توليد اعم از "تکثير، پرورش، فرآوري و صادرات" ميگو در اين سايت کامل است و به طور آزمايشي در دور نخست، سه تن و نيم ميگو از يک هکتار اين سايت برداشت شد.

وي بر حفظ ذخاير در اين منطقه تاکيد کرد و گفت: براي اين منظور، يگان حفاظت از منابع در اين اداره کل تشکيل شده است که براي بازسازي ذخاير دريايي، پارسال 100 هزار بچه ميگو در دريا رهاسازي شد. او افزود: براي بازسازي ذخاير قراردادهاي متعددي با مراکز تحقيقاتي و مطالعاتي منعقد شده است تا ميزان بهره برداري صيادي از آبهاي نزديک ارتقا يابد.

وي گفت: اکنون 35 تعاوني و يک اتحاديه صيادي در استان فعال هستند و شيلات استان تاکنون براي 40 هزار نفر به طور مستقيم و 90 هزار نفر به طور غيرمستقيم شغل ايجاد کرده است.

مديرکل شيلات سيستان و بلوچستان با اشاره به اينکه در بحث آبزي‌پروري سواحل اين منطقه ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي خوبي دارد، بيان کرد: اقليم خوب چابهار باعث شده است تا دوبار در سال پرورش ميگو انجام شود.

وي افزود: ترويج مصرف آبزيان و تغيير گونه ميگو توليدي به منظور کاهش هزينه ها و افزايش ميزان توليد از برنامه هاي اولويت دار امسال اين نهاد است. او ادامه داد: اکنون 87 واحد صنايع شيلاتي در منطقه چابهار و کنارک، يک شهرک صنعتي در کنارک و سه ناحيه صنعتي در "نگور، بريس و پسابندر" که همه صنايع مربوط به شيلات را شامل مي شوند، فعاليت دارند.

سندگل، مصرف سرانه آبزيان را در کشور زير 10 کيلوگرم عنوان کرد و گفت:در استان هاي ساحلي اين ميزان تا 11 کيلوگرم افزايش يافته و شيلات استان نيز براي ارتقا مصرف سرانه آبزيان تلاش مي کند.

وي افزود: مرکز آموزش علمي و کاربردي چابهار مبادرت به پذيرش دانشجو در مقطع کارداني در سه رشته "مديريت صيد، تکثير و پرورش آبزيان، فرآوري صنايع شيلاتي کرده است که نخستين پذيرفته شدگان اين رشته ها موفق به گرفتن مدرک شده اند.

او ادامه داد: امسال اين مرکز آمادگي پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي مديريت صيد را دارد. وي به برگزاري جشنواره شهيد رجايي در سيستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: شيلات استان در اين جشنواره رتبه دوم را در زمينه عملکرد کسب کرده است

http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=656009&IdZone=41

No comments:

Post a Comment