Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

هشدار 293 روزنامه نگار وفعال ايرانى به مراجع و سران مدافع قانون

تهران، دبى – رسانه ها، (العربيه. نت

293 تن از روزنامه نگاران و فعالان سياسى بازمانده از بازداشتهاى كلان 60 روز اخير در ايران، با انتشار نامه اى خطاب به مراجع دينى، وآقايان هاشمى رفسنجانى (رئيس مجلس خبرگان رهبرى و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام)، محمد خاتمى (رئيس جمهور پيشين وچهره شاخص اصلاحات وگفتگوى تمدنها)، ميرحسين موسوى (رقيب احمدى نژاد كه به گفته معترضان برنده اصلى انتخابات بوده است)، و مهدى كروبى (شيخ اصلاحات وافشاگر شكنجه هاى اخير) و ساير كسانى كه توان يا وظيفه ى آن را دارند كه در برابر آنچه كه "تهاجم كودتاچيان" خوانده شده است، بايستند، از همه ى آنان خواستند كه "به اقدامات عملى روى آورند و كودتاچيان را در همين جا متوقف كنند" و گرنه "فردا دير است. يا امروز يا هيچ وقت ديگر".

اين نامه با آيه شريفه "انا لله وان اليه راجعون" آغاز كرده و مى گويد: " در روزهایی که مردم شریف و دلیر ایران برای اعاده‌ی حقوق حقه‌ی خویش با رساترین نداها و نجیبانه‌ترین رفتارها به خیزش برخاسته‌اند، در کمال تاسف و شرم‌ساری شاهد آن هستیم که برخی نشستگان بر مسند قدرت نظام برآمده از انقلاب آزادی‌خواهانه‌ی همین مردم در سال 1357 (1978-1979) ، با تمام قوا و توان به مقابله با ملت شهیدپرور ایران برخاسته‌اند".

در اين نامه كه در وبگاه نوروز (ارگان جبهه ى مشاركت ايران اسلامى) منتشر شده آمده است: "در برابر كودتا متحد شويد يا امروز يا هيچ وقت". نامه حاكى است: "آن‌چه در 60 روز گذشته بر سر این ملت رفته، یورش به خوابگاه‌های دانشجویی و خانه‌های مردم، خون‌های پاک ریخته شده در خیابان‌ها، جنایت‌های رخ‌داده در بازداشت‌گاه‌هایی چون کهریزک و بازداشت گسترده‌ی فعالان خوش‌نام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و جمع کثیری از شهروندان ایران زمین بی‌تردید بخشی از سیاه‌ترین برگ‌های تاریخ کشور ماست و به همین سبب مردم ایران از مراجع دینی و نخبگان سیاسی خود به حق انتظار دارند تا «تمام توان» خود را برای خدمتی تاریخی به کشور به کار ببندند و هم‌چنان که در طول تاریخ پشتیبان ملت بوده‌اند، این بار نیز «رسالت» خویش را به انجام رسانند".

اين نامه كه به امضاى صدها چهره سیاسی، فعال مدنی و روزنامه‌نگار در داخل وخارج ايران رسيده است از علماى دين، چهره هاى معتبر اجتماعى، شخصيت هاى سياسى دلسوز و از جمله چهار چهره ى برجسته اى كه خود آماج حملات تبليغى هواداران احمدى نژاد اند، يعنى موسوى، رفسنجانى، كروبى و خاتمى، مى خواهد "مدارا با قانون‌شکنان و کودتاگران علیه قانون اساسی و جمهوری اسلامی" را پايان دهند.

نامه ى مذكور مى افزايد: "در همین نقطه باید پیشروی اقتدارگرایان متوقف شود تا کشور از ویرانی نجات یابد. در این راه، در غیبت تدبیر عالیه، تنها شما هستید که می‌توانید با هم‌دلی و «اتحاد» و بهره جستن از تمامی امکان‌ها و ابزارها، مردم را تا پیروزی در جنبش سبز هدایت و راهبری و رسالت خویش را در قبال میهن، مردم، انقلاب و اسلام ادا کنید".

نويسندگان نامه اظهار داشته اند: "ما و مردم ایران چشم به راه گذر از نامه و بیانیه و سخنرانی و «اقدام عملی» تمامی مراجع عظام تقلید و آقایان هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر چهره‌ها و شخصیت‌های دلسوز کشور هستیم. در تاریخ ایران نمونه‌های اقدام‌های عملی متحد مراجع تقلید و روحانیون و شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های ملی در دسترس است و می‌توان به گام‌های تاریخی زمان مشروطه یا جنبش ملی شدن صنعت نفت چونان نمونه‌های موفق و آزمایش شده نگریست. یا باید همین امروز اقدام فرمایید و یا هیچ‌وقت دیگری برای رسالت دین خود نخواهید یافت".

نامه ى مذكور نامه وبيانيه و سخنرانى ارشادى را كافى ندانسته و مى گويد: "آن‌چنان که شاهد هستید، کودتاگران علیه جمهوریت نظام نه‌تنها با وجود مقاومت تحسین‌آمیز ملت ایران از ادامه‌ی این مسیر ویران‌گر دست نکشیده‌اند که هر روز بیش از گذشته خط و نشان می‌کشند و بازی‌ها و نمایش‌های تازه‌ای را برای مایوس ساختن مردم به‌راه می‌اندازند تا از این ره به خواست بنیادین خود دست یابند. ما نگرانیم که اگر این مسیر پیموده شود، آن‌گاه نه تاکی باقی بماند و نه تاک‌نشانی که مراجع عظام تقلید و نخبگان سیاسی کشور بر آن تکیه زنند."
نامه مى افزايد: "این روزها می‌بینیم، به جای محاکمه‌ی کسانی که علیه جمهوریت نظام و رای مردم دست به کودتا زدند و در پی ایستادگی ملت از خون‌ریزی ابایی نداشتند، چهره‌های شناخته‌ی شده، دلسوز و معتقد سی سال گذشته‌ی کشور را به هم‌راه دیگر شهروندانی که گناهی جز پاسداری از جمهوریت نظام، قانون اساسی و رای خود ندارند، به دادگاهی نمایشی کشانده و پس از 50 روز بازداشت در شرایطی ویژه به اعتراف علیه خود، دوستان، شخصیت‌های ملی و جنبش سبز مردم وادار کرده‌اند."

سپس به اشاره به اينكه "ما نیز چون شهروندان دیگر این مرز و بوم این اعترافات را «بی‌ارزش و بی‌اعتبار» و تکرار سناریوهای هرگز پذیرفته نشده‌ی پیشین می‌دانیم که در باور هیچ عقل سلیمی نمی‌گنجد" نويسندگان نامه يادآور مى شوند: "از آن سو به‌شدت نگران هستیم که روند برنامه‌ریزی شده‌ی کنونی از سطح چند روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی و اجتماعی فراتر رفته و آشکارا مقام‌های شناخته شده‌ی پیشین را هدف قرار می‌دهد و نشان‌گر آن است که اگر در همین جا متوقف نشود، دیری نخواهد پایید که دیگر هیچ کس از تیررس تمامیت‌خواهان مصون نخواهد بود و چه بسا در آینده، مراجع تقلید و روسای نهادهای انقلابی و دیگر چهره‌های ملی کشور نیز متهم به «براندازی نرم» و «کودتای مخملین» شوند!"

يادآور مى شود چندين مرجع دينى مهم از جمله؛ آيات الله منتظرى، امينى، صانعى، موسوى تبريزى، بيات و دستغيب، نسبت به روند امور كنونى ايران هشدار داده اند. حتى گفته مى شود از سوى آيت الله سيستانى (مقيم نجف) هشدارى از طريق هاشمى شاهرودى (رئيس سابق قوه قضائيه) به سيد على خامنه اى رهبر ايران رسيده است. در همين رابطه بود كه آیت‌الله علی محمد دستغیب عضو مجلس خبرگان رهبرى ايران روز پنجشنبه 13/8/2009 با انتشار بيانيه اى در وبگاه خود خطاب به ساير اعضاى اين مجلس از آنان خواست "تا دير نشده" جلسه تشكيل دهند و از "قانون"، "حقوق مردم" و "جايگاه مرجعيت" دفاع كنند. وى ضمن يادآورى شرايط لازم براى ولايت فقيه، رسيدگى به اعتراضات مردم را ضرورى دانست و رضايت مردم را شرط ادامه ى حكومت بر آنان تلقى كرد. او هم چنين "دفاع از همه ى مواد قانون اساسى" و "حقوق مردم" را وظيفه خبرگان رهبرى به شمار آورد.

No comments:

Post a Comment