Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روز جهانی حقوق بشر و تقدیم جایزه صلح نوبل به ملاله یوسف‌زی و و کایلاش ساتیارتی


روز جهانی حقوق بشر و تقدیم جایزه صلح نوبل به ملاله یوسف‌زی و و کایلاش ساتیارتی
لینک:http://bit.ly/12O7OKg
مراسم اهدای جایزه حدودا یک میلیون دلاری صلح نوبل امروز با شرکت شخصیت‌های برجسته بین‌المللی و خانواده سلطنتی نروژ برگزار شد. ملاله و کایلاش ساتیارتی دو ماه پیش اطلاع یافتند که به زودی جایزه صلح نوبل را به خانه خواهند برد. این جایزه به خاطر فعالیت‌ها و تلاش‌های این دو فعال برای حقوق کودکان به آن‌ها اختصاص یافته است.
یوسف‌زی و ساتیارتی طی سال‌های گذشته به خاطر باور و تلاش‌هایشان تحت فشار حملات بسیاری قرار گرفته‌اند. ملاله که جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل است، دو سال پیش در پی مداومت و اصرار بر حق تحصیل توسط طالبان از ناحیه سر مورد سوءقصد قرار گرفت و به کما رفت.
ملاله پس از نجات از ترور طالبان به فعالیت جهانی برای حق تحصیل کودکان ادامه داد و به سفرهای بین‌المللی برای جلب حمایت از حق تحصیل دختران پرداخت. ملاله در سخنرانی مشهوری در نشست عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد: «قلم از شمشیر نیرومندتر است.» او همچنین تأکید کرد که «افراطیان از کتاب و قلم هراس دارند. قدرت آموزش آن‌ها را می‌ترساند... یک کودک، یک معلم، یک کتاب ویک قلم می‌تواند جهان را تغییر دهد.»
ملاله که در مراسم امروز دو دوست ۱۶ و ۱۷ ساله‌اش را که در سوءقصد مورد نظر از طرف طالبان مجروح شده‌ بودند با خود به مراسم آورده بود در بخشی از سخنانش گفت: «من قصه‌ام را برای این تعریف نمی‌کنم که داستانی ویژه است. این داستان دختران بسیاری است. امروز من روای قصه آنان هستم. من خواهرانم از پاکستان، نیجریه و سوریه را با داستانی مشابه اینجا آورده‌ام. این جایزه فقط برای من نیست. برای کودکان از یاد رفته‌ای است که می‌خواهند تحصیل کنند. برای کودکان ترسیده‌ای که صلح می‌خواهند. برای کودکان بی‌صدایی که تغییر می‌خواهند. من اینجا هستم که از حق‌شان دفاع کنم و صدایشان را برسانم. حالا دیگر زمان تحقیر آن‌ها نیست؛ زمانی برای عمل است تا هیچ کودکی از تحصیل محروم نشود.»

No comments:

Post a Comment