Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بررسی وضعیت حقوق بشر مربوط به عرب های ایران در پارلمان بریتانیا ... فعالان اهوازی گزارش های خود را تقدیم کردند

دبی-العربیه.نت فارسی -
کمیته حقوق بشر در پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه 15-5-2013 به دعوت حزب محافظه کار حاکم این کشور و با حضور فعالان اهوازی ، وضعیت حقوق بشر عرب های ایران را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه فعالان حقوق بشر اهوازی گزارش هایی را درباره نقض حقوق بشر از سوی دولت ایران علیه عرب های این کشور قرائت کردند.

به گزارش العربیه "روبرت بوکلند" عضو پارلمان بریتانیا و رئیس این جلسه نقض حقوق بشر علیه عربهای اهوازی را یکی از "بدترین فجایع در جهان" برشمرد و بیان داشت :" انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران ، می تواند فرصتی را برای بر ملا کردن نقض حقوق بشر علیه عرب های اهوازی فراهم کند."

بوکلند در این جلسه از موضع ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا نسبت به محکومیت اعدام ها در اهواز استقبال کرد.

یوسف عزیزی دبیر کانون مبارزه با نژادپرستی و عرب‌ستیزی در ایران به عنوان یکی از سخنران این جلسه بود . وی اظهار داشت که عرب های اهوازی از زمان سقوط حکومت شیخ خزعل ، از آزار و واذیت مستمر از جمله تبعیض نژادی، زبانی، اقتصادی و سیاسی از سوی دولت های ایران رنج می برند.

وی افزود که دولت های ایرانی نام شهرهای عربی را در اقلیم عربستان (خوزستان) به فارسی تغییر دادند. به گفته وی موسیقی ، تئاتر و انتشار روزنامه به زبان عربی در این اقلیم تقریبا ممنوع است و 100% مدیران رسانه های محلی در اهواز را غیر بومیان تشکیل می دهند.

از سوی دیگر الهام ساعدی فعال حقوق زنان در این جلسه اظهار داشت که زن عرب اهوازی از ظلم مضاعف رنج می برد چرا که به گفته او " اگر مرد عرب اهوازی در ایران شهروند درجه دو به شمار می رود ، زن عرب در این کشور به دلیل ظلم و ستمی که بر ضد او اعمال می شود ، شهروند درجه سه به شمار می آید."

وی افزود :" در دوره اصلاحات ریاست جمهوری محمد خاتمی زن اهوازی شایستگی خود را در زمینه های سیاسی و اجتماعی ثابت کرد و توانست سه کرسی از 9 کرسی شورای شهر را تصاحب کند." ساعدی بیان داشت که رژیم ایران هم اکنون جهت فشار به فعالان اهوازی ، با همسران آنها همچون گروگان رفتار می کند.

در این جلسه ابراهیم العربی فعال حقوق بشر اهواز با اشاره به نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر علیه عرب ها در ایران تاکید کرد که اعدام عرب های اهوازی به امری عادی تبدیل شده است و در این زمینه زندانیان سیاسی بیش از همه در معرض شکنجه، تجاوز و قتل قرار دارند.

وی بیان داشت که نیروهای امنیتی ایران اخذ اعترافات اجباری در پی آن هستند تا فعالان اهوازی را به گروهها یا کشورهای خارجی از جمله کشورهای غربی و اسرائیل نسبت دهند در حالیکه فعالیت اغلب آنها فرهنگی است."

هیفاء اسدی دیگر سخنران این جلسه به مشکلات زیست محیطی در اهواز از جمله تغییر مسیر رودخانه ها و خشک شدن مرداب و تخریب کشت خرما و زمین های کشاورزی پرداخت.

اسدی رژیم ایران را متهم کرد که از طریق انتقال آب رودخانه های کرخه و کارون به دیگر استان ها و برنامه ریزی برای بنای بیش از 69 سد ، باعث بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی و زیست محیطی برای مردم این اقلیم از جمله مهاجرت ساکنان بیش از 40 روستا شده است.

No comments:

Post a Comment