Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بازهم تغییر نام در جغرافیای بلوچستان؛ کاش نظر مردم را هم می پرسیدید

ابراهیـــم حسین بر

وزیران عضو كمیسیون سیاسی و دفاعی بنا به پیشنهاد وزارت كشور با تغییر نام شهر زابلی از توابع بخش مركزی شهرستان زابلی در استان سیستان و بلوچستان به مهرستان موافقت كرد. با این تغییر، شهرستان زابلی نیز به "مهرستان" تغییر می یابد.

همچنین بنا به مصوبۀ این کمیسیون، نام نقطه جمعیتی 'خرابه' از توابع دهستان كشتگان بخش بم پشت شهرستان سراوان به 'آباده' و نام روستای 'گو' از توابع دهستان كمبل سلیمان بخش مركزی شهرستان چابهار به 'بهاران' تغییر پیدا می کند.

این مصوبه پس از تأیید رئیس جمهور، از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است. زابلی در گذشته یكی از بخشهای تابعه شهرستان سراوان بود كه در سال 1387 به شهرستان ارتقا یافت. شهرستان زابلی دارای دو بخش 'مركزی و آشار' ، چهار دهستان و 330 روستا و آبادی و 60 هزار نفر جمعیت است.

اما سیاست تغییر نام شهرها و روستاهای بلوچستان به همینجا خلاصه نمی شود. از دوران شاهنشاهی رضاشاه به اینسو بارها شاهد تغییر نام مناطق مختلف بلوچستان بوده ایم. "گِه شهر" به نیکشهر ، "پهره" به ایرانشهر ، "چهبار" به چابهار ، "ناصرآباد" به زابل ، "شستون" به سراوان ، "دزدآپ" به زاهدان از جمله اسامی شهرستان های استان هستند که تقریبا می توان گفت نام تمام مراکز شهرستان ها تغییر یافته. البته بعضی تغییر نامها مانند؛ "زابل" که ریشۀ تاریخی برای این منطقه دارد از ناصرآباد قدیم و همچنین "زاهدان" از دزدآپ و "مهرستان" جدید از زابلی قدیم مناسب تر است. اما کاش مسئولان این را نیز درنظر می داشتند که برای مردمی که در بلوچستان زندگی می کنند اسامی بلوچی از ارزش بالاتری برخوردار هستند و کاش اسامی را انتخاب می کردند که از لابلای فرهنگ و تاریخ همین سرزمین برداشت شده باشد. بعنوان مثال نام قدیمی همین شهر زابلی "می گس" بوده است (به معنای خانۀ من) که بسیار زیباتر و زیبنده تر از نامی تکراری و نامتناسب با فرهنگ ساکنان این شهر است که شاید صدها شهر و روستا در سراسر ایران مسما به این نام باشند.

و عجیب تر اینکه متولیان این امر گفته اند این تغییر نام را "با توجه به بافت جغرافیایی منطقه و با هدف توزیع بهینه و عادلانه خدمات" اعمال کرده اند. من که این نتیجه گیری جناب دولت را در هر فرهنگ لغتی جستجو کردم معنی اش پیدا نشد، دوستان اگر فهمیدند خبر بدهند، که تغییر نام یک منطقه چه ارتباطی با توزیع بهینه و عادلانۀ خدمات دارد؟؟! و دیگر اینکه این بزرگواران دولت توضیح بیشتری می دادند که نام "مهرستان" را از کدام بافت جغرافیایی این منطقه برگرفته اند که نهایتا این نام را در شناسنامه اش ثبت کردند؟!

با این استنتاج نابغانۀ مسئولین دولت، لابد سالها فقر و محرومیت این مردم ناشی از این بوده است که شهر و محله شان اسم قدیمی و ناجور داشته اند و زابلی ها یا "مهرستانی ها" ازین پس منتظر سیل خدمات عادلانه و پیشرفت جهشی شهرستان خود باشند!

چه خوب بود اگر مسئولانی که چند سالی می آیند و میهمان مردم بلوچ می شوند، شتابزده و در خلوت های خودمانیشان برای خانۀ میزبان تصمیم گیری نکنند و از سر ذوق هنری خود شناسنامه ای جدید برای شهر و روستای بلوچستان نسازند. در فرهنگ ایرانی مرسوم است برای نامگذاری فرزند تازه متولد شده از آشنایان و اطرافیان مشورت گرفته تا لااقل نظرشان پرسیده شود. حال که برای سرزمین مردم بلوچ اسامی جدیدی برمی گزینید آیا در شأن ایشان نیست تا نظرشان را در تصمیم گیری های خود لحاظ کنید؟

http://www.estoun.blogfa.com/post-478.aspx

No comments:

Post a Comment