Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

هشدار گزارشگران بدون مرز درباره سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران٬ نسبت به اوضاع نامناسب جسمی و شرایط ناگوار برخی از فعالان محبوس در زندان‌ها ابراز نگرانی کرد و مقامات جمهوری اسلامی را مسئول جان آنان دانست.

سازمان گزارشگران بدون مرز٬ با انتشار بیانیه‌ای صریح٬ سرکوب بی‌رحمانه و مرگ‌بار رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد. سازمان گزارشگران بدون مرز بار دیگر تاکید کرد که روزنامه‌نگاران ایرانی با احکام ناعادلانه‌ی دادگاه‌ها راهی زندان و سلول‌های انفرادی می‌شوند و با محروم شدن از همه حقوق اساسی٬ زندگی‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز٬ به چندین مورد مشخص از اقدامات سرکوب‌گرانه و بی‌رحمانه دستگاه قضایی و اطلاعاتی ایران بر ضد رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای ایرانی اشاره شده است. حسین رونقی ملکی٬ وب‌نگار و فعال آزادی اینترنت و گردش آزاد اطلاعات٬ از جمله افرادی است که به گفته این سازمان از تاریخ ۲۲ آذر و در دومین سالگرد زندانی شدنش٬ دست به اعتصاب غذا زده و در شرایطی بسیار ناگوار٬ در آستانه مرگ قرار گرفته است. در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: «‌علی‌رغم دو عمل جراحی بر روی کلیه و نیاز به مراقبت‌های پزشکی، مقامات قضایی و بازجویان وزارت اطلاعات با درخواست مرخصی او مخالفت می‌کنند.»

حسین رونقی ملکی٬ ۲۶ ساله٬ که نزدیک به یک سال از دوران حبس‌اش را در سلول انفرادی به سر برده٬ اوایل هفته جاری با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان کل کشور٬ اعلام کرده بود که «با متوسل شدن به آخرین راه پیش روی هر زندانی جهت احیای حقوق خود - یعنی اعتصاب غذا - می‌خواهم به این روش اعتراض شدید خود را اعلام کنم و شما و دیگران را نسبت به اوضاع زندانیان سیاسی آگاه سازم و در این راه هر هزینه‌ای را می‌پذیرم، حتا اگر به بهای جانم باشد.» سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که محمدصادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضاییه٬ حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات و عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران را مسئول جان رونقی ملکی می‌داند.

ادامه بستن روزنامه‌ها و نشریات در ایران

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه هم‌چنین به مواردی از توقیف رسانه‌ها اشاره کرده است: « ۱۶ آذر ماه ١٣٩٠، لطف‌الله میثمی٬ مدیر مسئول ماهنامه "چشم‌انداز ایران" از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطلع شد که بنا بر حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران٬ امتیاز انتشار مجله لغو و خود وی به ۵ سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است. این روزنامه‌نگار به حکم این دادگاه که از برگزاری آن اطلاع و در آن حضور نداشته٬ اعتراض کرده است.»

«هفته‌نامه "سیمره" از نشریات قدیمی استان لرستان نیز از ۱۴ مهر ماه در پی فشارهای سیاسی و قضایی پس از هفت سال انتشار مداوم٬ انتشار خود را متوقف کرد.» این نشریه در پی انتشار مطلبی با عنوان «فقط دیکتاتورها و خرها اشتباه نمی‌کنند» به «توهین به مقدسات» متهم شده بود.

گزارشگران بدون مرز همچنین نسبت به بازداشت فرشاد قربان‌پور٬ از روزنامه‌نگاران سرشناس اصلاح‌طلب٬ و روژین محمدی٬ وبلاگ‌نویس و دانشجوی پزشکی در فیلیپین که هنگام ورود به ایران در فرودگاه بازداشت شده بود٬ ابراز نگرانی کردند.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری در ایران٬ بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بازجویی٬ بازداشت و زندانی شدند و گزارشگران بدون مرز در ارزیابی سالانه خود در سال ۲۰۱۰ ایران را «جهنم روزنامه‌نگاران جهان» خواند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران٬ ایران با ۴۲ روزنامه‌نگار زندانی٬ به رکوردی بی‌نظیر در ۱۵ سال اخیر رسیده و به «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران جهان» تبدیل شده است.


EN/SI


http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15606704,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment