Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ترانزیت كالا از سیستان و بلوچستان به كشورهای همسایه شرقی توسعه می یابد

سیستان و بلوچستان یكی از شاهراههای ترانزیتی است كه می تواند كشورهای شبه قاره هند را به اروپا و كالاهای ترانزیتی را از بندر چابهار به كشورهای آسیای میانه صادر كند و در اصل كریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان،'ایرج حسن پور' افزود: بر اساس مصوبه دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به استان، 300 دستگاه كامیون از طریق منطقه آزاد چابهار وارد كشور شد كه تنها می توانستند در زمینه انتقال كالاهای ترانزیتی و صادراتی از چابهار به میلك، فعالیت كنند و اجازه خروج از سیستان و بلوچستان را نداشتند.

وی افزود: بر این اساس در كمیته كارشناسی كارگروه توسعه صادرات كشور مصوب شد كه وزارت راه و شهرسازی (سازمان حمل و نقل و پایانه های كشور) با هماهنگی سازمانهای مرتبط نسبت به صدور مجوز تردد این كامیون ها برای حمل كالا تا كشورهای افغانستان و پاكستان نیز اقدام كند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان و دبیر كارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گفت: كمیته كارشناسی توسعه صادرات كشور با هدف بررسی راههای توسعه صادرات استان روز دوشنبه هفته جاری در شهرستان چابهار برگزار شد.

حسن پور افزود: نمایندگان وزارتخانه های مختلف و نیز مدیران سازمان های عضو كمیته كارشناسی كارگروه توسعه صادارت كشور با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دعوت از طریق سازمان توسعه تجارت ایران به شهرستان چابهار سفر كردند.

وی بیان كرد: از آنجا كه استان سیستان و بلوچستان ظرفیت های بالقوه تجاری دارد و می تواند در توسعه صادارت كشور نقش بسزایی را ایفا كند، برنامه ها و راهكارهای ویژه برای توسعه صادارت استان و كشور توسط این سازمان تدوین و به كمیته كارشناسی ارائه شد.

او ادامه داد: در همین راستا مقرر شد برای نخستین بار جلسه كمیته كارشناسی توسعه صادرات كشور خارج از تهران برگزار شود و سیستان و بلوچستان به سبب داشتن توانمندی و ظرفیت های لازم، برای این منظور انتخاب شد.

حسن پور گفت: از این رو یازدهمین نشست كمیته تخصصی كارگروه توسعه صادرات كشور برای نخستین بار با حضور نمایندگانی از وزارتخانه های مختلف و مرتبط با امر صادرات در چابهار تشكیل شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینكه حاصل نشست این كمیته 14 مصوبه در زمینه توسعه صادرات سیستان و بلوچستان بود، افزود: این مصوبات پس از طرح در شورای عالی صادرات كشور كه به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می شود، قابلیت اجرایی پیدا می كند.

وی به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: با توجه به نبود صنایع پایین دستی فعال برای بهره مندی محصولات معدنی، افزایش فعالیت های صادراتی بندر چابهار و رونق سرمایه گذاریهای معدنی استان مصوب شد، اقلام معدنی استحصالی از معادن استان در صورت صادرات از طریق بندر چابهار، از پرداخت عوارض صادراتی معاف می شوند.

او افزود: این مصوبه به بخش معدن و افزایش صادرات مواد معدنی از طریق بندر چابهار و كم شدن هزینه های حمل و نقل كمك خواهد كرد.

وی بیان كرد: بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان با هدف توسعه صادرات دایر شده و براساس یكی از مصوبات این جلسه، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف شد كه برای تجهیز بازارچه های مرزی استان بویژه بازارچه مرزی كوهك اعتبارات لازم در اختیار استان قرار دهد.

او اظهار داشت: همچنین گمرك ایران موظف شد با فراهم آوردن امكانات لازم زیرساختی فیزیكی و انسانی، گمرك سراوان را مجاز به انجام رویه صادرات اعلام كند.

وی با بیان اینكه پایانه های صادراتی می توانند نقش بسیار موثری را در توسعه صادرات داشته باشند، گفت: بر همین اساس مصوب شد كه سازمان توسعه تجارت ایران مجوز لازم را برای ایجاد پایانه های صادراتی عام، به جای پایانه صادراتی آبزیان و فرآورده های شیلاتی در چابهار و پایانه صادراتی عام در زابل، صادر كند.

حسن پور ادامه داد: میزان تولید پسته مرغوب در سیستان و بلوچستان بیش از هفت هزار تن در سال است و برای صادرات آن باید از گمركات تخصصی استان مجاور استفاده شود كه هزینه های مضاعفی را تحمیل می كند.

وی افزود: بر همین اساس در این جلسه مصوب شد تا گمرك ایران مجوز اعلام گمرك زاهدان را به عنوان گمرك تخصصی صادرات پسته در كنار انجام امور گمركی سابق، صادر و سازمان توسعه تجارت ایران نیز اقدامات لازم را برای شتاب بخشی این موضوع بكار بندد.

وی بیان كرد: سیستان و بلوچستان دارای دو اسكله تجاری است كه قابلیت ها و امكانات مناسبی را برای توسعه كشور دارند، برهمین اساس مصوب شد تا بخشی از اقلام غیرضروری و لوكس از دیگر بنادر كشور به بندر چابهار انتقال یابد و گمرك تخصصی مربوطه نیز در این بندر ایجاد شود.

دبیر كارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گفت: در راستای كمك به توسعه سیستان و بلوچستان، در این جلسه مصوب شد كه برخی كالاهای وارداتی استان با احتساب اینكه فهرست اقلام غیرمشمول معافیت توسط سازمان توسعه تجارت ایران و با همكاری سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تعیین شود، از پرداخت 20 درصد سود بازرگانی معاف شوند.

وی گفت: پرداخت اعتبار 'صادرات خریدار یا فروشنده' به صادركنندگان سیستان و بلوچستان كه مبادرت به صادرات مصالح ساختمانی می كنند، از دیگر مصوبات این نشست بود.

او افزود: همچنین مصوب شد، جایزه صادراتی پنج درصدی نیز برای صادركنندگان مصالح ساختمانی سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود و اعتبارات ارزی و ریالی نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی و با ضمانت صندوق ضمانت صادرات پرداخت شود.

حسن پور افزود: براساس دو مصوبه دیگر این كمیته، سازمان توسعه تجارت ایران موظف شد كه نسبت به برنامه ریزی برای برپایی همایش های استان شناسی و كالایی به صورت ملی و متناسب با ظرفیت های صادراتی و ظرفیت های هر استان به صورت دوره ای در استانها اقدام كند.

وی ادامه داد: همچنین سازمان توسعه تجارت ایران باید نرم افزار معرفی ظرفیت های صادراتی به زبان های فارسی و انگلیسی را در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان قرار دهد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: حضور در بازارهای هدف صادراتی و ایجاد این بازارها از اهمیت بسیار زیادی در توسعه صادرات برخوردار است كه این موضوع در اعزام و پذیرش هیات های تجاری مشاهده شده است.

وی افزود: برهمین اساس مصوب شد تا منابع و كمكهای مالی برای تقویت فعالیت های ترویجی استانها بویژه استانهای كمتر برخوردار در زمینه فعالیت های نمایشگاهی، اعزام و پذیرش هیات های تجاری و غیره در چارچوب ضوابط و دستورالعمل های سازمان توسعه تجارت ایران و پرداخت تعهدات استانها برابر سنوات قبلی تخصیص یابد.

او بیان كرد: همچنین مصوب شد تسهیلات لازم از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برای برگزاری همایش فرصت های ترانزیت سیستان و بلوچستان همزمان با نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و ترانزیت تهران به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اختصاص داده شود.

حسن پور اظهار امیدواری كرد با اجرایی شدن مصوبات و همكاری دستگاههای مرتبط در بخش صادرات، افق روشنتری را در زمینه توسعه صادرات از سیستان و بلوچستان و رونق اقتصادی منطقه شاهد باشیم.

No comments:

Post a Comment