Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

فراخوان پاپ به صلح و پرهیز از خشونت‌

«به مناسبت تولد مسیح و جشن عشق باید صلح و گفت‌وگو در کانون توجه قرار بگیرند». این بخشی از سخنان رهبر کاتولیک‌های جهان به مناسبت عید کریسمس بود. او همچنین به خشونت در سوریه، گرسنگان آفریقا و سیل‌زدگان تایلند اشاره کرد.

پاپ بندیکت شانزدهم روز یکشنبه (۲۵ دسامبر/ ۴ دی) به مناسبت تولد عیسی مسیح سخنرانی کرد. او بخش عمده‌‌ی پیام امسال خود را، با توجه به بحران‌ها و جنگ‌ها در مناطق مختلف جهان، به دعوت به صلح، ثبات و همدردی با آسیب‌دیدگان حوادث مختلف اختصاص داد.

رهبر آلمانی کاتولیک‌های جهان نطق خود را از فراز بالکن کلیسای سن‌پیترو در میدان سن‌پیترو در واتیکان رم برای ده‌ها هزار هوادار حاضر خود ایراد کرد. این مراسم توسط فرستنده‌های تلویزیونی ۶۰ کشور مختلف جهان به صورت زنده نمایش داده شد.

پاپ در پیام خود به گرسنگان شاخ آفریقا اشاره کرد و از نهادهای بین‌المللی خواست تا به کمک هزاران آواره در این مناطق بشتابند. او در بخشی دیگر از پیام‌اش بار دیگر برای «سرزمین مقدس» صلح و ثبات آرزو کرد و اسرائیل و فلسطینیان را به بازگشت بر سر میز مذاکره فرا خواند.

انتقاد از ادامه خشونت در سوریه
بالاترین مقام کلیسای کاتولیک در پیام سالانه‌ی خود به مناسبت میلاد مسیح هم‌چنین به بحران سوریه اشاره کرد. بندیکت شانزدهم ادامه خشونت و خونریزی در این کشور را محکوم و برای «آشتی فراگیر و ثبات در عراق و افغانستان» دعا کرد.

بندیکت شانزدهم ابراز امیدواری کرد که پس از سالی مملو از تغییر و انقلاب «توان دوباره‌ای برای بازسازی رفاه عمومی» فراهم شود.

پاپ مخاطبان خود را به همدردی با سیل‌زدگان فیلیپین و تایلند فرا خواند که از بلایای طبیعی سال ۲۰۱۱ آسیب‌های فراوان دیده‌اند.

انتقاد از تجاری‌شدن کریسمس

رهبر مذهبی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاتولیک در سراسر جهان نسبت به «غرور و خودبزرگ‌بینی» و «رقابت با خدا و نشستن بر جایگاه او» هشدار داد. وی تصمیم در مورد خوبی و بدی و مرگ و زندگی افراد را در "حیطه‌ی اختیارات خدا" خواند.

پاپ دعای خیر موسوم به "Urbi et Orbi" (به شهر و به دنیا) که در میلاد مسیح، عید پاک و پس از گزینش پاپ جدید خوانده می‌شود را هم در مراسم یکشنبه به ۶۵ زبان مختلف خواند.

پاپ ۸۴ ساله شامگاه شنبه در مراسم شب تولد عیسی مسیح از تجاری‌شدن عید کریسمس انتقاد کرده بود: «امروزه کریسمس به جشن بازار و تجارت بدل شده که زرق و برق آن راز فروتنی خداوند را پنهان می‌کند».

رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم برگزاری شب کریسمس در واتیکان مخاطبانش را فراخواند تا روح و ذهن خود را از خشونت، مادیات و تکبر دور کنند.

شهر بیت‌لحم در کرانه باختری رود اردن، روز شنبه میزبان ده‌ها هزار زائر مسیحی بود. بنا بر روایات مسیحیت، این شهر محل تولد عیسی مسیح است. ارتش اسرائیل تعداد حاضران در مراسم شنبه در این شهر را حدود ۱۰۰ هزار تن و بدین ترتیب بسیار بیشتر از ۷۰ هزار زائر سال ۲۰۱۰ اعلام کرده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم در مراسم شنبه حضور داشت. اسرائیل در مراسم امسال اشتثنائا به ۵۵۰ مسیحی از نوار غزه اجازه‌ی ورود به بیت‌لحم را داده بود.

PB/DK
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15626373,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment