Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

با خروج تانک‌ها، ده‌ها هزار نفر در حمص به خیابان‌ها آمدند

تانک‌ها و سربازان رژیم بشار اسد مجبور به ترک حمص شدند. با ورود ناظران اتحادیه عرب به این شهر جامعه جهانی در انتظار پایان دادن به خونریزی‌ها است. بنا به آخرین خبرهای رسیده ده‌ها هزار نفر در شهر حمص دست به تظاهرات زدند.

ناظران اتحادیه عرب در روز سه‌شنبه (۲۷ دسامبر/۶ دی) وارد شهر حمص شدند. حمص در روزهای گذشته کانون ‌اصلی درگیری‌های خونین میان رژیم اسد و مخالفان بوده است.

به گفته فعالان سیاسی، نیروهای امنیتی و نظامی رژیم بشار اسد دست به عقب‌نشینی از مرکز شهر حمص زده‌اند. سربازان و تانک‌های ارتش پیش از ورود ناظران اتحادیه عرب مجبور به ترک نقاط اصلی شهر شده‌اند. خبرگزاری آسوشتیدپرس به نقل از یک مقام عربی که نخواست نامش فاش شود می‌نویسد که ارتش سوریه بمباران شدید شهر را متوقف کرده است.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه گزارش می‌دهند که تظاهرات گسترده‌ای در شهر حمص علیه رژیم بشار اسد در روز ورود ناظران اتحادیه عرب برگزار شده است. در حالی‌که رویترز تعداد تظاهرکنندگان را دست‌کم ۲۰ هزار نفر ذکرکرده، خبرگزاری فرانسه شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی را بالغ بر ۳۰ هزار نفر دانسته است.

۵۰ نفر از ناظران اتحادیه عرب در روز دوشنبه (۲۶ دسامبر / ۵ دی) وارد دمشق شدند. با توجه به خبرهای نگران‌کننده، نخستین گروه از ناظران در بامداد سه‌شنبه عازم شهر حمص شدند. محمود احمد مصطفی الدابی، ژنرال سودانی که سرپرستی هیئت ناظران را بر عهده دارد، گفت: «تا کنون مسئولان سوری همکاری خوبی با ناظران داشته‌اند.» پیشتر فعالان حقوق‌بشری با واگذاری سرپرستی هیئت ناظران به این ژنرال سودانی مخالفت کرده بودند.

به گفته رسانه‌های مستقل، تا ساعاتی پیش از ورود ناظران عرب به حمص، این شهر تحت هجوم شدید نیروهای امنیتی قرار داشته است. عمر حمصی، یکی از فعالان سیاسی، در پیامی تلفنی به خبرگزاری آلمان گفت که صدای تیراندازی و پرتاب خمپاره متوقف شده است. نیروهای اپوزیسیون سوریه اعلام کردند که از روز دوشنبه تا کنون حدود ۶۰ شهروند غیرنظامی در حمص کشته شده‌اند. برخی رسانه‌ها تعداد کشته‌شدگان را ۳۰ نفر اعلام کرده‌اند. به دلیل عدم حضور خبرنگاران مستقل به سختی می‌توان آمار کشته‌شدگان و مجروحان را تایید یا تکذیب کرد.

ادامه حمله ارتش به نیروهای اپوزیسیون

بنا به برخی گزارش‌های دیگر، نیروهای بشار اسد هنوز در برخی محلات شهر حضور دارند و دست به تیراندازی می‌زنند. نماینده حقوق‌بشر سوریه در لندن اعلام کرد این محلات شامل نقاطی از شهر حمص می‌شود که اغلب طرفداران اپوزیسیون در آن ساکن هستند.


تظاهرات مخالفان برای کشته‌شدگان روزهای گذشته در شهر حمص

در حمله نیروهای نظامی سوریه به مخالفان یکی از ناظران اتحادیه عرب نیز مجروح شده است. یکی از مخالفان رژیم سوریه که نخواست نام خود را فاش کند به خبرگزاری آلمان گفت موفق شده چهار تن از ناظران اتحادیه عرب را بدون اطلاع مقامات رسمی و بطور مخفیانه به نقاط پرمخاطره حمص ببرد.

نظارت بر خروج سربازان و آزادی زندانیان

مستشار محجوب، یکی از ناظران اتحادیه عرب، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تایید کرد که مجروح شده، اما از ذکر جزییات بیشتر این حادثه خودداری کرد. شهر حمص در سه روز گذشته به طور مستمر مورد حمله و هدف آتشبار نیروهای امنیتی و نظامی قرار داشته است. سازمان‌های حقوق‌بشری در کنار ده‌ها کشته خبر مجروح شدن دست‌کم ۱۲۰ نفر را داده‌اند.

تا پایان هفته جاری قرار است ۱۵۰ ناظر اتحادیه عرب به سوریه سفر کنند. بنا به توافق‌های صورت گرفته میان اتحادیه عرب و دولت سوریه، این ناظران موظفند که بر خروج سربازان از شهرها و آزادی زندان سیاسی نظارت داشته باشند.

طبق قرارهای قبلی تا ماه مارس ۲۰۱۲ میلادی باید خونریزی در سوریه پایان یابد. به گفته سازمان ملل متحد، از شروع نا‌آرامی‌ها تا کنون بیش از ۵ هزار نفر در سوریه بدست نیروهای امنیتی و نظامی کشته شده‌اند.

SI/KG

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15629110,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

No comments:

Post a Comment