Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

گزارش سازمان عفو بین الملل درباره ایران

ادامه ی ناآرامیها ونقض حقوق بشر درآستانه ی انتخابات ایران
دبی-العربیه.نت

سازمان عفو بین الملل روز جمعه 5-6-2009 با انتشار گزارش مفصلی اعلام کرد رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران در بحبوحه ی ناآرامی ها و تداوم نقض حقوق بشر در این کشور ادامه می یابد.

این گزارش ضمن انتقاد از عدم شرکت نامزدهای زن در انتخابات ریاست جمهوری ایران می افزاید در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در آن نامزدهای زن از شرکت در انتخابات منع شده اند ایران همچنان شاهد بازداشتهای خودسرانه و اذیت و آزار فعالان و اعضای جوامع اقلیت های قومی، سانسور و خشونت بوده است.

اما عفو بین الملل درعین حال از تعهدات و وعده های برخی نامزدها درجریان رقابتهای انتخاباتی مبنی بر رسیدگی به مسئله حقوق زنان و مشکل اقلیتهای قومی و اقشارضعیف و فقیرجامعه استقبال کرد.

بنا به اظهارات حسیبه حاج صحرایی معاون برنامه عفو بین الملل در امور شمال آفریقا و خاورمیانه، تلاشهای فعالان حقوق زن باعث گردید تا موضوع احقاق حقوق زنان در دستور کار قرار گیرد و این مبارزات گاهی موجب آزادی این فعالان شده است.
وی در ادامه افزود همه کاندیداتورهای انتخابات ریاست جمهوری ایران می بایست مساله برقراری مساوات و پایان دادن به تبعیض ها را در صدر دستور کار برنامه های خود قرار دهند.

وی تاکید کرد مطلب دیگری که لازم است مورد توجه رئیس جمهور آینده ایران قرار گیرد موضوع اعدام افراد کم سن وسال و نوجوانی است که مرتکب جرم شده اند، صحرایی در ادامه افزود، در حال حاضر دست کم 139 تن از این افراد در فهرست اعدام قرار دارند و از رئیس جمهور آتی ایران خواست تا قاطعانه با این مساله برخورد کند.

سازمان عفو بین الملل همچنین نگرانی خود را از روند تبعیض آمیز در راستای تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و برخورد شورای نگهبان با این امر ابراز داشت.
خانم حسیبه حاج صحرایی با اشاره به اینکه با وجود درخواستهای سازمان عفو بین الملل همه متقاضیان نامزدی انتخابات من جمله زنان به جز چهار نفر از آنان رد صلاحیت شدند، با این همه ایرانیان در جریان رقابت های انتخاباتی با برخی سانسورها روبرو شدند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به آذربایجانی بودن میر حسین موسوی آمده است :"روند تبلیغات انتخاباتی میر حسین موسوی که خود اهل آذربایجان ایران است تحت الشعاع پخش فیلم ویدیویی محمد خاتمی از حامیان وی قرار گرفته است، وی در این فیلم در حال بیان اظهاراتی (لطیفه) در اهانت به آذری ها دیده می شود. با اینکه وی اعلام کرده است این فیلم ویدیویی ساختگی می باشد ولی پس از انتشار این فیلم صدها فعال اذری، چند روز بعد با برپایی اعتراضاتی از خاتمی خواستند تا عذرخواهی کند ولی برخی از این افراد هم اکنون در بازداشت بسر می برند.

سازمان عفو بین الملل همچنین به دریافت گزارشهایی مبنی بر افزایش بازداشتهای خودسرانه و اذیت و آزار برخی از اقلیتها همچون بهاییان و گروههای قومی ونیز دانشجویان و فعالان حقوق زن در مرحله ی پیش از انتخابات درایران اشاره کرد.

صحرایی اعلام کرد با بازداشت و زندانی کردن مردم تنها به اتهام طرح دیدگاهها وعقاید مخالف مقامات ایرانی، فرآیند بحث و مناظره ی آزاد افراد جامعه را که به عنوان پیش شرط های برگزاری انتخابات بشمار می رود، نقض کرده است.

وی در اینباره گفت شهروندان باید بتوانند خواسته ها و اعتراضات خود را بطور آزاد بیان کنند تا


-------------------------------------------------
Nezaraat
--------------------------------------------------------------------------------
1 - ایران
شمسی|09:20pm GMT, 12:20am KSA, 07/06/2009
آخوند روحانى دبيرپيشين شوراى عالى امنيت رژيم، پاسدار احمدىنژاد را مورد حمله قرارداد و گفت: ”شايد برخى‌ها تصور کنند که مردم ايران به سادگى فريب مى‌خوردند و با هوچى‌بازى، نمايش‌هاى ساختگى و دروغ‌گويى مى‌توان نظر افکار عمومى را به خود جلب کرد. با هوچى‌گرى، جنگ روانى و وارد کردن اتهامات سنگين به شخصيت‌هاى نظام نمى‌توان آراى مردم را خريد. همانطور که مطمئنم با سيب‌زمينى و تراول چک هم نمى‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد… عوام‌فريبى ديگر جواب نخواهد داد“. . .............

--------------------------------------------------------------------------------
2 - قربانيان اين رژيم ضد بشر
javad|12:10am GMT, 03:10am KSA, 07/06/2009
با عرض تسليت به خانواده همه قربانيان اين رژيم ضد بشر ونوكران بيگانه ها٠اگر قرار باشد حق غرباني هاى اين ٣٠ سال گرفته بشود بايد رهبران اين رژيم را هدف قرار داد نه اينكه كارمندان وافراد رده پاين راه٠درخت را هميشه از ريشه مي شود خشك نمود٠

--------------------------------------------------------------------------------
3 - ایران زاهدان نقض حقوق بشر
علی دیانتی|08:21am GMT, 11:21am KSA, 07/06/2009
جوانان مباركه اصفهان، بنرهاى تبليغاتى پاسدار احمدىنژاد را در اين شهرستان به آتش كشيدند. احمدپور، عضو ستاد نمايش انتخابات پاسدار احمدىنژاد، درحالى‌كه جوانان را اراذل و اوباش مىناميد، گفت: ”طى دو روز گذشته افراد ناشناس به بنرهاى تبليغاتى اين كانديدا خسارت وارد كردند و تعدادى را به آتش كشيدند. اين اقدام به‌وسيله تعدادى از اراذل و اوباش شهرستان براى تخريب چهره احمدى‌نژاد انجام شده است“. مردم تهران پنجشنبه‌شب در خيابان باهنر و محدوده تجريش و ونک با شعار مرگ بر ديكتاتور عليه تماميت رژيم آخوندى اعتراض كردند و با مأموران نيروى انتظامى درگير شدند. شاهدان گفتند مرگ بر ديکتاتور شعارى بود که از خيابان باهنر تا صبح به گوش مىرسيد. معترضان هم‌چنين با به‌صدا درآوردن بوق خودروهاى خود، خواهان حضور بيشتر مردم در خيابانها و علنىتر شدن اعتراضهاى خود بودند. ميدان ونک از سوى مأموران سركوبگر نيروهاى امنيتى بسته شده بود. اما در خيابان باهنر درگيريها گسترده بود. روزنامه حكومتى جمهورى با ابراز نگرانى نسبت به پيامدهاى مناظره تلويزيونى پاسدار احمدىنژاد و موسوى نوشت: ”سازمان منافقين اين اظهارات را دليل صحت ادعاهاى خود عليه نظام جمهورى اسلامى طى 30سال گذشته دانست“. دو تن از دستگيرشدگان كه اخيراً آزاد شدهاند گفتند مورد شكنجه و توهين و تحقيرهاى رذيلانه قرار گرفتهاند. ............

No comments:

Post a Comment