Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روزنامه گاردين : پسر دوم خامنه‌اي، از عوامل اصلي سركوب مردم


راديو فردا : روزنامه بريتانيايي گاردين از قول ديپلمات‌ها و تحليل‌گران مي‌گويد مجتبي خامنه‌اي، پسر دوم رهبر جمهوري اسلامي، يكي از عوامل اصلي سركوب مردم معترض به نتيجه انتخابات است.

به گزارش اين روزنامه معتبر، مجتبي خامنه‌اي متحد اصلي محمود احمدي‌نژاد است كه در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ايران توسط وزارت كشور دولت نهم به عنوان پيروز ميدان معرفي شد، خبري كه گسترده‌ترين اعتراضات مردم ايران از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ را به دنبال داشته و پس از ۹ روز هنوز فروكش نكرده است.
گاردين مي‌گويد مجتبي خامنه‌اي در زمان انتخابات رياست جمهوري سال ۱۳۸۴ توانسته است نظر پدر خود را به محمود احمدي‌نژاد كه در آن زمان شهردار تهران بود جلب كند.

آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۴ كه به دور دوم كشيده شد، در برابر اكبر هاشمي رفسنجاني به پيروزي رسيد.

اين روزنامه بريتانيايي و همچنين شبكه خبري سي‌ان‌ان مي‌گويند كه براي راه يافتن به «بيت رهبري» و ديدار با خود رهبر جمهوري اسلامي بايد اجازه مجتبي خامنه‌اي را داشت كه «از پدر خود افراطي‌تر است».

گاردين از قول «تحليل‌گران ايراني» مي‌گويد علي خامنه‌اي كه اكنون ۷۰ سال دارد در پي آن است كه پسر دوم خود را به جاي خود بنشاند.

بر اساس قانون اساسي جمهوري اسلامي، تعيين رهبر در ايران بر عهده مجلس خبرگان رهبري است كه رياست آن اكنون در دست اكبر هاشمي رفسنجاني، به گفته گاردين «قدرتمندترين رقيب خامنه‌اي و احمدي‌نژاد» قرار دارد.

علي انصاري، تحليل‌گر ايران در دانشگاه سنت‌اندروز انگليس، به گاردين گفته است: «اخيرا خيلي صحبت اين بوده است كه تمام اين مسائل به مجتبي و جانشين شدن او مربوط است.»

آقاي انصاري مي‌گويد: «او احتمالا در پي آن است كه اين مقام را در درازمدت براي خود به دست آورد و حفظ كند.» رهبر جمهوري اسلامي يك روز پس از اجراي انتخابات در حالي به محمود احمدي‌نژاد به عنوان پيروز ميدان تبريك گفت كه شوراي نگهبان هنوز صحت و سلامت انتخابات را تاييد نكرده بود.

آقاي علي خامنه‌اي در ديدار با نمايندگان نامزدهاي رياست جمهوري نيز محمود احمدي‌نژاد را رئيس‌جمهور «منتخب» خواند و در اشاره‌اي غيرمستقيم به اعتراضات ميرحسين موسوي و مهدي كروبي به نتيجه انتخابات بر ضرورت داشتن فرهنگ شكست تاكيد كرد

No comments:

Post a Comment