Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

یعقوب مهر نهاد ، گُل پَر‌پَر شده صحرای کربلای بلوچستان !


Ahmad Moghimi
یعقوب مهر نهاد ، گُل پَر‌پَر شده صحرای کربلای بلوچستان !
.
پس از پیروزی انقلابی‌ که فاجعه شد ، حملات وحشیانه به اقوام مختلف از ترکمن‌ها آغاز و بعد به ترتیب کُردها ، عرب‌ها و سرانجام بلوچ‌ها را در بر گرفت . رژیم حاکم شیعه مذهب که ماهیتاً ضدیّتی ایدئولوژیک با سنی‌ها را داراست ، از همان ابتدا با اقوام ایران آن کرد که رژیم تجاوزگر اسرائیل با فلسطینی‌ها کرده و می‌‌کند . در این میا‌‌ن بلوچ‌ها مظلوم‌ترین آنان محسوب می‌‌شوند چرا که ، در بی‌گناهی مطلق کشتار می‌‌شوند و حامیان چندانی نیز حتی در میا‌‌ن اپوزیسیون ندارند .
یعقوب مهرنهاد که زاده سال ۱۳۵۸ در زاهدان بود ، به عنوان اولین وبلاگ نویس اعدام شده در جهان شناخته می‌‌شود . او با دیدن تبعیض آشکار ، مبنی بر در اختیار گذاشتن اغلب پست‌های دولتی و پروژه‌های اقتصادی و غیره به افراد غیر بومی شیعه مذهب ، همچنین سرکوب عریان بلوچ‌ها از روی کینه جویی ، به جای ملحق شدن به گروه‌های تروریستی ، به فعالیت‌های مدنی روی آورد . وی ضمن فعالیت‌های اجتماعی ، فرهنگی وهنری در یک دوره انتخابات شوراها نیز نام نویسی کرد که رد صلاحیت گردید. که با اعتراضات گسترده هوادارانش همراه بود اما وی طی بیانیه ای طرفدارانش را به خویشتن داری دعوت نمود . او روز ۲۲ فروردین ماه ۱۳۸۶ در وبلاگ خود نوشت: " خواست امروز مردم سیستان و بلوچستان بیش از هر زمان دیگر تغییر مدیران ناموفق و جایگزینی مدیران میانه رو وانعطاف پذیر به جای برخی مدیران متعصب وخشک مذهبی در استان می باشد ." در ادامه این متن آمده بود که " در صورت عدم توجه به این خواست مردمی، باید سال۸۶ را سال قهر مردم با مسئولین در این استان نامید. قهری که قطعا مسئولین را در استان با چالش جدی مواجه خواهد کرد و در ادامه منجر به بحران مشروعیت مردمی دولت در سیستان وبلوچستان خواهد شد ."
کشانده شدن فعالین سیاسی بلوچ به سوی گروه‌های مسلح و بعضاً تروریستی ، خواست رژیم و بهترین بهانه در جهت سرکوب و کشتار آنان است . اما یعقوب مهر نهاد که فعالیت مدنی و مبارزه مسالمت آمیز را برگزیده و روز به روز بر طرفدارانش افزوده می‌‌شد ، حکومت را دچار وحشت کرد و سرانجام به دستگیری او انجامید . در مدت زندان تحت شکنجه‌های وحشیانه‌ای قرار گرفت ، تا مجبور به اعترافات دیکته شده شود . اما مقاومت او و بدن تکه پاره شده ناشی از شکنجه که رژیم بی‌ آبرو را بیش از بیش رسوا می‌‌کرد ، باعث اعدام او شد . اتهام وی پس از اعدام « محاربه و فساد فی الارض » از طریق راه اندازی تشکل مدنی و وبلاگنویسی اعلام گردید ! .
یعقوب مهرنهاد در ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ در سن ۲۹ سالگی ، از رنج رهید و جاودانه شد که یادش گرامی باد ، اما بر سر همسر و فرزندش چه آمد ؟ .
* * *

No comments:

Post a Comment