Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

فرماندار نیکشهر: 711 کلاس درس کپری، تخریبی، استیجاری و خشتی گلی اند


فرماندار نیکشهر: 711 کلاس درس کپری، تخریبی، استیجاری و خشتی گلی اند

فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان،گفت: از مجموع 565 مدرسه با یک هزار و 599 کلاس درس 190 مدرسه با 711 کلاس درس این شهرستان غیراستاندارد و در فضای کپری، تخریبی، استیجاری، خشتی گلی، سایه دیوار مدارس و یا در نمازخانه و سالن راهرو مدرسه دایر است.

صاحب گل صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ساخت فضای آموزشی استاندارد با امکانات لازم از جمله تجهیزات کمک آموزشی، میز و نیمکت، سرویس بهداشتی، انشعاب آب، برق و تلفن کمترین حق دانش آموزان است تا بتوانند در فضای آرام به کار مهم تحصیل مشغول باشند.


وی بیان کرد: 31 مدرسه با 108 کلاس درس خشتی و گلی، 28 مدرسه با 159 کلاس تخریبی و فرسوده، 58 مدرسه با 312 کلاس فاقد فضا و در نوبت دوم کلاسها تشکیل می شود و 50 مدرسه با 87 کلاس با کمبود و مشکلات فضاهای موجود رو به رو هستند.

وی افزود: متاسفانه همچنان 23 مدرسه با 45 کلاس درس در کپر دایر است که هیچگونه امکانات سرمایشی، گرمایشی و روشنایی ندارند.


وی افزود: از مسوولان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و کشور و خیران بومی و کشوری استدعا دارم هر چه سریعتر نسبت به استاندارد سازی711 کلاس درس نامناسب اقدام و همکاری کنند.
وی بیان کرد: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان به جای حذف مدارس کپری و ساخت مدرسه استاندارد با امکانات سرمایشی مناسب آنها را تبدیل به کانکس (کلاس پیش ساخته) مشهور به کلاسهای آهنی و گرم کرده که مشکلات را دو چندان کرده است.


وی ادامه داد: دانش آموز نونهال و خردسال در کلاس کانکس آهنی بدون انشعاب آب، برق و تلفن و نبود حصارکشی در این گرمای بالای 50 درجه بدون پنکه و کولر چگونه می تواند طاقت بیاورد.
فرماندار نیکشهر افزود: برخی مدارس کپری روستایی شهرستان نیکشهر با اعمال فشار از سوی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس و اداره آموزش و پرورش تبدیل به مدرسه خشتی و گلی شده اند و فقط نام آنها از کپری به استیجاری تغییر پیدا کرده و وضعیت آنها بدتر از گذشته شده است.
صالحی افزود: از تعطیلی و نیمه کاره رها شدن سه پروژه آموزشی هنرستان فنی و حرفه ای بنت، مدرسه 9 کلاسه آمنه اسپکه و مدرسه شبانه روزی چانف انتقاد کرد و خواستار رسیدگی و تکمیل هر چه سریعتر آنها شد.
وی با بیان اینکه حذف کلاس های کانکسی مهمتر از کلاس کپری است، خاطر نشان کرد: شدت گرما در کلاسهای درس کپری کمتر از کلاسهای آهنی است.


وی گفت: با پیگیریهای انجام شده اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان قرار است در سالجاری 12 مدرسه کپری نیکشهر را به فضای استاندارد آموزشی تبدیل کند ولی تا کنون اقدام مثبتی در این زمینه انجام نشده است.
وی خواستار اختصاص اعتبار لازم برای خرید انشعاب آب، برق و تلفن شد و افزود: متاسفانه از نظر سرویس بهداشتی و تانکر ذخیره آب مدارس روستایی با مشکل جدی رو به رو هستند.
مدیر آموزش و پرورش نیکشهر نیز گفت: در حوزه شهرستان نیکشهر سه اداره آموزش و پرورش در مرکز نیکشهر، بخشهای بنت و لاشار فعال است.
یونس اربابی افزود: 31 هزار دانش آموز در 565 مدرسه مشغول به تحصیل هستند.


وی بیان کرد: تلاشهای زیادی برای استاندارد سازی مدارس در طول سالهای اخیر توسط خیرین و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان انجام شده است ولی با توجه به عمق بالای محرومیت کافی نیست.
وی افزود: متاسفانه مدارس فاقد انشعاب آب، برق، تلفن، اینترنت، نبود حصارکشی بیش از 90 درصد مدارس خیلی آزار دهنده است و بعضا مشکلاتی را متوجه آموزش و پرورش می کند.
شهرستان نیکشهر با 134 هزار نفر جمعیت و گستره 12 هزار و 951 کیلومتر مربع از چهار بخش 'مرکزی، لاشار، آهوران و بنت'، 11 دهستان، 395 روستا و آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.



* وضعیت نامعلوم کولرهای تحویلی به مدارس کانکسی نیکشهر


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: به ازای هر مدرسه کانکسی نیکشهر یک کولر گازی تحویل داده شده که رسید تمام آنها موجود است.


علیرضا راشکی در پاسخ به گلایه فرماندار نیکشهر در رابطه با عملکرد این مجموعه که به جای حذف مدارس کپری و ساخت مدرسه استاندارد با امکانات سرمایشی مناسب آنها را تبدیل به کانکس (کلاس پیش ساخته) مشهور به کلاسهای آهنی و گرم کرده است گفت: تمام اقدامات انجام شده در این شهرستان در مدت سه سال گذشته با هماهنگی فرماندار بوده است.


وی تاکید کرد: فرماندار در جریان کوچکترین تصمیم گیری ها برای ایجاد فضاهای پیش ساخته و جایگزینی مدارس کپری در نیکشهر قرار داشته و به ازای هر مدرسه یک کولر گازی تحویل شده که رسیدهای آن نیز موجود است.


وی گفت: فرماندار باید به عنوان رییس شورای آموزش و پرورش نیکشهر از رییس آموزش و پرورش این شهرستان پیگیر شود که کولرهای گازی تحویل داده شده اگر در مدارس کانکسی به کار گرفته نشده پس اکنون کجاست آیا در مدارس دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان افزود: رییس آموزش و پرورش نیکشهر به طور کامل در جریان کولرهای تحویلی به کلاس های درس کانکسی شهرستان قرار دارد.
وی تصریح کرد: 6 هزار و 200 کلاس درس نابسامان، تخریبی و مشمول تخریب و بازسازی در سیستان و بلوچستان وجود دارد و آماری که فرماندار نیکشهر اعلام کرد در دل آمار استانی است.


وی خاطرنشان کرد: از سال 85 تا کنون از محل اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس فرسوده در سطح استان چهار هزار و 200 کلاس درس تخریب، بازسازی و مقاوم سازی شده است و این نهضت همچنان ادامه دارد.


وی گفت: فرماندار نیکشهر به عنوان رییس کمیته برنامه ریزی شهرستان باید برنامه ریزی برای رفع دغدغه های منطقه در حوزه آموزش از جمله وجود مدارس کپری و جایگزینی کلاس های استاندارد را بر اساس اولویت بندی و متناسب با اعتبارات ابلاغی در دستور کار قرار دهد. 


وی گفت: در نشستی که با حضور باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد مقرر گردید معادل اعتباراتی که فرماندار از محل اعتبارات شهرستان برای بخش آموزش به ویژه کپرزدایی بگذارد، اداره کل نوسازی مدارس استان نیز از محل اعتبارات ملی اختصاص دهد.


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تا این لحظه هیچ اعتبار استانی و ملی به این مجموعه ابلاغ رسمی نشده و اجرای پروژه با آخرین اعتبارات سال 93 در حال پیگیری است. 


وی گفت: تلاش های انجام شده در 30 سال گذشته برای بهبود وضعیت آموزش و ساماندهی مدارس غیر استاندارد کافی نبوده به همین دلیل همایش های مختلف را خارج از استان با هدف جذب کمک های خیران کشوری برای رفع مشکلات سیستان و بلوچستان برگزار می کنیم.


نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، شرق به شهرستان قصرقند، از جنوب به شهرستان های کنارک و چابهار، غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است و در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
3043 / 3042 / 6081 /1596

 

 

 

http://balochcampaign.com/ 

No comments:

Post a Comment