امروز دوشنبه 28-04-2014 یاهشتم ثور یادآور یک حماسه ماندگار در تاریخ افغانستان است و هر سال از این روز در مرکز و ولایت های افغانستان تجلیل می شود.

براساس گزارش العربیه.نت، هشتم ثور سال 1371 خورشیدی، روزی است که رژیم کمونیستی با حمایت اتحادجماهیر شوروی سابق در افغانستان سقوط کرد و مجاهدین افغانستان به اقتدار رسید.

پس از حکومت داکتر نجیب الله، مجاهدین افغانستان حکومت اسلامی را به رهبری صبغت الله مجددی در کابل بنیانگذاری کرد. صبغت الله مجددی رییس حزب جبهه ملی و نخستین رییس جمهوری مجاهدین در تاریخ افغانستان به شمار میرود.

اما مدتی نگذشت که برهان الدین ربانی بتاریخ هفتم سرطان سال 1371 خورشیدی قدرت سیاسی را بدست گرفت. سرانجام جنگ های داخلی در افغانستان شدت یافت، کابل و سایر ولایت های افغانستان به دلیل موجودیت جنگ های داخلی ویران شد.

در جریان جنگ های داخلی افغانستان، گروهی بنام طالبان در پاکستان شکل گرفت و برای رسیدن به قدرت سیاسی وارد افغانستان شد. درآن زمان کابل به شدت تحت بمباران جنگ های داخلی قرار داشت که سرانجام مجاهدین افغانستان بتاریخ پنجم میزان سال 1375 خورشیدی کابل را به گروه طالبان واگذار کرد.

خاطرات افغان ها از هشتم ثور

شماری از شهروندان افغان از هشتم ثور سال 1371 خاطرات تلخی دارند؛ آنها این روز را سرآغاز جنگ های داخلی در افغانستان یاد میکنند.

آنها می افزایند که براثر جنگ های داخلی کابل ویران گردید هزاران نفر کشته و زخمی شدند و هم چنان هزاران نفر دیگر به کشورهای مختلف مهاجر شدند.

شماری ازشهروندان افغان گفتند: "دوره هشتم ثور وضعیت بسیار خراب بود. مردم گشت و گذار کرده نمی توانست زندگی بسیار سخت بود جنگ بود تمام مردم مهاجر شدند و یا هم بسیاری جوانان کشته و زخمی شدند."

چرا میان مجاهدین افغان جنگ شد

شماری از فعالان سیاسی افغان مداخله سازمان های استخباراتی کشورهای منطقه را یکی از عوامل اساسی جنگ های داخلی در افغانستان می شمارند.

محمد رفیق شهیر فعال سیاسی افغان به العربیه.نت گفت، عدم فرهنگ هم پذیری میان مجاهدین و مداخله روزافزون کشورهای منطقه سبب بوجود آمدن جنگ های داخلی در افغانستان شد، کابل ویران گردید و 65 هزار نفر براثر جنگ های داخلی در کابل کشته شدند.

شهیر تاکید کرد:"متأسفانه بخاطر نبود یک رهبری سیاسی قوی در افغانستان، از آن روز اول جنگ میان مجاهدین بر سر قدرت شد و این کار سبب شد که ما هیچ گاه یک دولت قوی بنام دولتی که محصول جهاد افغانستان باشد نداشتیم."

چرا از هشتم ثور تجلیل ویژه صورت نمیگیرد؟

هرچند در سال اول پس از پیروزی، هشتم ثور پیروزی مجاهدین افغان در برابر رژیم کمونیستی به حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق در مرکز و ولایت های افغانستان طی مراسم ویژه تجلیل می شد. اما پس از آنکه مخالفان مسلح دولت درسال 1387 خورشیدی بالای این مراسم حمله کردند؛ از آن روز به بعد از هشتم ثور سال 1371 خورشیدی فقط در ارگ ریاست جمهوری افغانستان بصورت مختصر تجلیل می شود.

درهمین حال، شماری از رهبران جهادی افغان می گویند، در دوران جهاد یک تصویری از وحدت ملی میان مردم افغانستان ایجاد شده بود و تمام اقوام ساکن در افغانستان یکدیگر خود را در آن تصویر می دیدند.

غلام محمد مصئون یکی از سران مجاهدین افغان به العربیه.نت، گفت:"تجلیل از این روز وقتی شایسته است که باردیگر ملت کنارهم قرار بگیرند وحدت ملی خودرا به تصویر بکشند. وجود آنها اراده و اداره کشور را در دست داشته باشند و این برمیگردد به کسانیکه زمام امور را در دست دارند."

تاکنون 22 سال از ماجرا هشتم ثور سال 1371خورشیدی میگذرد اما تاهنوز نقطه پایان به سرخط جنگ در افغانستان گذاشته نشده و هر روز از مردم افغانستان قربانی میگیرد.