Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سکوت معنا دار بی بی سی در پوشش اخبار بلوچستان ایران و پاکستان

مسایل بلوچستان چه بلوچستان پاکستان باشد چه بلوچستان ایران یا ولایتهای نیمروز و هلمند افغانستان، به لحاظ همجواری و یا در اصطلاح خبری مجاورت جغرافیایی باید برای این سه کشور و رسانه هایی که اخبار این کشورها را پوشش می دهند با اهمیت باشد.

Mahmoud Barahouei Nejad
اما مدتهاست که اخبار بلوچستان با سانسور شدید رسانه های ایرانی مواجه است. و اتفاقا د...ر این زمینه رسانه های فارسی زبان خارج از کشور کاملا با صدا و سیما هماهنگ هستند. گویا بر اساس یک بخشنامه مشترک عمل می کنند.
یکی از رسانه هایی که به شدت این سانسور خبری را اعمال می کند، بی بی سی فارسی است. امروز کلمه بلوچستان را در سه سایت فارسی، پشتو و اردو بی بی سی جستجو کردم و این نتایج به دست آمد:
در ماه جاری میلادی بخش اردو زبان 52 خبر مستقیم و غیر مستقیم را درباره بلوچستان پاکستان منتشر کرده است. بی بی سی اردو 13 خبر و بی بی سی فارسی فقط 2 خبر در مورد بلوچستان پاکستان را منتشر کرده است که هر دو مربوط به انفجار بمب و حملات مسلحانه بوده است. گویا بی بی سی فارسی از تنها چیزی که در مورد بلوچستان خوشش می آید انفجار بمب ، حمله انتحاری و مسایلی از این قبیل است.
در بخشهای پشتو و بویژه اردو می توان خبرها و تحلیلهایی را در مورد مسایل مختلف بلوچستان یافت. و پرسش این است که آیا حتی بخش اندکی از این خبرها ارزش اطلاع رسانی به مخاطبان ایرانی را که مرزی طولانی با بلوچستان دارند، نداشته است؟
ناگفته نماند که در نتایج جستجوی بی بی سی فارسی در ماه جاری دو خبر نیز در مورد آمار آرای انتخابات در استانها نیز وجود دارد که از سیستان و بلوچستان نیز نام برده شده است.
 Source: http://baluch.us/?p=1425

No comments:

Post a Comment