Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اعتراض بلوچ‌ها در پایمال شدن حقوق شهروندی و اتنیکی خود

برخی از نمایندگان مجلس و رهبران دینی بلوچ، به عدم به کارگیری متخصصان محلی بلوچ در پست‌های کلان استانی اعتراض کرده‌اند. گرچه گلایه بلوچ‌ها به این تبعیض‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده، اما تاکید آنها بر این حق ادامه دارد.
بنابر نوشته دویچه وله :محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در آخرین دیدار استانی خود از استان سیستان و بلوچستان وعده داد که سيستان و بلوچستان را به سرعت "آباد" و این استان را به "زیباترین و امن‌ترین استان" تبدیل کند.
سایت "بازتاب"  در این زمینه، نوشته است که یکی از مشکلات در دولت‌های نهم و دهم بهره‌نبردن از نیروهای بومی در دورترین نقاط کشور و روا داشتن برخی تبعیض‌های نا‌بجاست.
بازتاب ادامه می‌دهد: «این روند که بار‌ها مورد اعتراض مقامات محلی به ویژه نمایندگان بوده، مربوط به منطقه‌ای خاص نیست و از استان‌های ترک و کردنشین گرفته تا استان‌هایی که بیشتر آن‌ها را فارس زبانان یا لر زبان‌ها تشکیل می‌دهد (‌استفاده نکردن از نیروهای غیربومی و نا‌آشنا به فرصت‌ها و چالش‌های منطقه) به وفور به چشم می‌خورد.»
بازتاب از قول حمیدرضا پشنگ‌ریگی نماینده‌ مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد، نوک‌آباد، کورین و ایرندگان در مجلس شورای اسلامی  در ۲۰ فرودین ۱۳۹۲ می‌نویسد، بزرگ‌ترین مشکل در استان سیستان و بلوچستان، مشکل اقتصادی است و سیاست‌گذاری در این استان نقص جدی دارد.
 
 
حمیدرضا پشنگ ریگی نماینده مجلس
 پشنگ‌ریگی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون عمران می‌گوید: «‌به ‌کار نگرفتن پتانسیل ‌های قوم بلوچ بی‌‌حرمتی به قوم بلوچ و به ‌کارنگرفتن آنان در پست‌‌های کلان استان است.»
نماینده‌ مجلس: ضایع شدن حق شهروندی بلوچ
نماینده مردم خاش در مجلس انتقاد می‌کند که آنچه اکنون در استان احساس می‌شود، ضایع شدن حقوق شهروندی قوم بلوچ است. وی اضافه می‌کند: «دراستان ما، برخی ‌رفتار‌ها و حرکت ‌های سیاسی، بی ‌حرمتی به قوم بلوچ است که امیدواریم بتوانیم با پیگیری و ارائه راهکار‌ها و سازوکارهایی، این حیثیت را به مردم برگردانیم. یکی از دغدغه ‌های ما، ارج و بها دادن به شهروندان بلوچ در پست‌‌های مدیریتی و جلوگیری از ضایع شدن حق و حقوق این عزیزان است. هم ‌اکنون مدیریت استان به‌نام قوم بلوچ، یکسری ظلم‌‌ها و حق ‌کشی‌هایی ‌می‌‌کند که در تاریخ استان سیستان و بلوچستان بی‌سابقه است!»
پشنگ‌ریگی تأکید می‌کند: «در پست‌‌های مدیریتی کلان استان، با توجه به شاخص جمعیتی و میزان تحصیل‌کرده‌های  قوم بلوچ شمار بسیار معدودی از بلوچ‌‌ها در سمت‌های مدیریتی این استان و کشور حضور دارند که همین تعداد معدود هم در حال حذف شدن هستند.»
وی نتیجه می‌گیرد که این بی ‌تدبیری‌ها با هر دلیل، جز تضعیف اعتماد عمومی به دولت و مسئولان ارشد کشور دستاوردی نخواهد داشت.
دولت نهم و دهم احمدی نژاد تاکنون با انجام ۳ سفر استانی به استان سیستان و بلوچستان و با جمع‌آوری ده‌ها هزار نامه‌ به اهالی این استان وعده داد که محرومیت استان سیستان و بلوچستان را کاهش دهد. اما برخی از کاشناسان محلی به دویچه‌وله می‌گویند، دولت تاکنون صدها مصوبه ارائه کرده که فعلا روی کاغذ مانده و اجرا نشده‌اند.
مقام‌های محلی منتصب دولت، انتقادها و اعتراض نخبگان بلوچ و برخی از نمایندگان مجلس را قبول ندارند. سایت نیکشهر از قول صاحب‌گل صالحی فرماندار این شهر در جنوب سیستان و بلوچستان می‌نویسد: «دولت مسئولیت‌های زیادی به افراد بلوچ و اهل سنت واگذار کرده است.» وی همچنین تاکید می‌کند: «در انتصاب مدیران نباید قوم، مذهب، گرایش سیاسی، اجتماعی و حتی بومی بودن افراد ملاک باشد، بلکه آنچه مهم و ارزش دارد، اصل شایسته سالاری است.»
عباسعلی نورا نماینده سابق زابل و زهک
عباسعلی نورا، نماینده‌ سابق مردم زابل و زهک  نیز که نایب رئیس "کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس" بود، انتقاد کرده که پروژه‌های افتتاح شده‌ رئیس جمهور در سیستان و بلوچستان کمتر از انگشتان یک دست بوده است.
وی می‌گوید: «وضعیت اشتغال در استان بسیار آشفته است تا حدی که بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل بوده و تنها از ۲۰ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی استان استفاده می‌شود».
"وضعیت بدتر از تشریح نماینده مجلس است"
یک کارشناس محلی مقیم زاهدان که نخواست نامش فاش شود، به دویچه‌وله گفت که وضعیت بلوچ‌ها بدتر از آن است که آقای پشنگ‌ریگی، نماینده بلوچ توصیف کرده است.
او می‌گوید که "در نیکشهر، بنت، فنوج و بخش مرکزی بر روی ۲۰ رودخانه بزرگ و کوچک در طول ۷۵ کیلومتری تابحال پلی نساخته‌اند. با کم‌ترین بارندگی رودخانه‌ها طغیان می‌کنند و محور بنت به نیکشهر بسته می‌شود. در منطقه‌ ذکر شده امکانات دولتی و تسهیلات بهداشتی برای ۸۵ هزار نفر از اهالی وجود ندارد."
آن گونه که خبرگزاری ایرنا در ۱۹ فرودین ۱۳۹۲ گزارش داده است، طغیان رودخانه‌های فصلی، وقوع سیل و قطع راه‌های روستایی نیکشهر جان فرزند یک زن باردار را در این شهرستان گرفت.
مولوی عبدالحمید: به تبعیض‌ها پایان دهید!
مولوی عبدالحمید
عدم واگذاری موقعیت و پست‌های مدیریتی استان به تحصیلکردگان و متخصصان بلوچ، مورد انتقاد رهبران دینی بلوچ هم قرار گرفته است. مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ اهل سنت زاهدان، تابه حال چندین بار به تبعیض در استخدام نیروهای متخصص و کاردان محلی بلوج اعتراض کرده است.
وی در سخنان روز ۱۲ فروردین "روز جمهوری اسلامی" امسال خود تاکید کرد: «اگر مسئولین به مدیریت وزارتخانه‌ها و ادارات و نیروهای مسلح کشوری و استانی توجه کنند، مشاهده می‌کنند که درصد کمی از اهل‌سنت در این مشاغل به کار گرفته شده‌اند.»
این روحانی بلوچ پیش از این نیز در گفت و گو با دویچه وله خاطرنشان کرده بود که در واگذاری مسئولیت‌ها ‌و مناصب از توان بلوچ‌ها و اهل‌سنت استفاده نمی‌شود: «یک وزیر اهل سنت نداشتیم، معاون وزیر، سفیر، استاندار هم از اهل سنت منصوب نشده است. براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی هم یک سنی نمی‌تواند رئیس جمهورباشد، یعنی قانون هم این را تصریح کرده است. ما به این بند قانون اساسی اعتراض داریم و آن را تبعیض‌آمیز می‌دانیم. این سیاست‌های تبعیض نامکتوب هست ولی در کشور اعمال شده است.
مولوی عبدالحمید افزود: « اهل سنت در ایران درخواست می‌کنند که در سیاست دولت بازنگری شود و این سیاست دولت باید تغییر پیدا کند. اهل سنت تقاضای مشارکت دارند و می‌خواهند بالاخره از شایستگان آنها استفاده شود
 
DW.DW

      • No comments:

        Post a Comment