Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پوشش بسیار ضعیف رسانه های محلی از زلزله بسیار شدید در بلوچستان!


حتی زلزله 7 و 8 دهم ریشتری نتوانست رسانه های محلی سیستان و بلوچستان بخصوص شبکه استانی هامون ( شبکهزابلی های نوکر ولايت فقيه ) را از خواب خرگوشی و غفلت تجاهل گونه بیدار نماید، براستی آیا اتفاقی بزرگتر از این می بایست رخ دهد تا این مسئولیت خطیر را به ایشان گوشزد نماید؟
بنا بر اخبار و اطلاعاتی که نشریه استون از محل وقوع زلزله در سیستان و بلوچستان دریافت نموده، زلزله امروز که کانون اصلی آن در شهر تاریخی "گشت" در نزدیکی شهرستان های خاش و سراوان بوده است، تاکنون هیچگونه خسارات جانی نداشته و تنها به کمتر از 50 زخمی و خرابی چندین منزل مسکونی "خشتی و گلی" منتهی گردیده است. هرچند کارشناسان مرکز زلزله شناسی تهران احتمال پس لرزله های نسبتا قوی را بعید نمی دانند.
بنا بر گزارش رسانه های بین المللی، زلزله امروز در فلات مکران (بلوچستان) بزرگترین، شدیدترین و بی سابقه ترین زمین لرزه در طی یک قرن اخیر در سرتاسر منطقه خاورمیانه و آسیای جنوبی بوده است.
زلزله و خسارات آن و هجوم احتمالی پس لرزه ها از یک سو و اما بی خبری و بی اعتنایی رسانه ای "شبکه استانی هامون" از سویی دیگر، بلوچستان ایران را در سوگ و سکوت و وحشت عمومی فرو برده است.
منابع مطلع می گیویند در حالی در سرتاسر بلوچستان "وضعیت اضطراری" اعلام شده است و اکثر شبکه های خبری منطقه بویژه شبکه خبر ایران با قطع برنامه های عادی خود به پخش ویژه برنامه های زلزله و ارائه راهکارهایی به ساکنین منطقه می پردازند، شبکه استانی هامون همچنان به پخش برنامه های نامربوط و روال عادی خود ادامه می دهد و پوشش رسانه ای بسیار ضعیفی از وضعیت بالقوه و اضطراری سیستان و بلوچستان دارد، بطوریکه اکثریت مردم اگر چنانچه دسترسی به ابزارهای ارتباطی داشته باشند و پوشش های مخابراتی برقرار باشد به دریافت اخبار از رسانه های کشوری و یا برونمرزی می پردازند.
گذشته از ضعف جدی شبکه استانی هامون و بی اعتنایی نسبی به این حادثه بزرگ و خطیر، این شبکه در ساعاتی پس از وقوع زلزله به انتشار اخباری کذب و غیرواقع آنهم از زبان "نماینده شهرستان سراوان در مجلس شورای اسلامی" پرداخت، بگونه ای که حتی افکار عمومی و رسانه های ملی و برونمرزی را بهت زده نمود.
این شبکه استانی در حالی خبر 40 کشته و ده ها زخمی را منتشر نمود که دقایقی پس از آن شبکه خبر ایران این ادعا را تکذیب نمود. البته مسئولین شبکه هامون نیز بنظر می رسد بشدت دچار دستپاچگی هستند و هیچ گونه آمادگی و پشتیبانی رسانه ای در مواقع بحرانی همچون امروز ندارند، از آنجائیکه چندین مرتبه آمارهایی را منتشر نموده اند که سپس تکذیب شده و این شبکه نیز ساعت ها بعد به اصلاح اخبار خود پرداخته است.
قطع خطوط ارتباطی و همچنین قطع آب و برق (در شرایطی) نیز به صدماتی که ممکن است امنیت جانی و مالی شهروندان سیستان و بلوچستان را به مخاطره بیاندازد، افزوده است. بنا بر گزارش های محلی از شهرستان سراوان، تمامی خطوط ارتباطی و مخابراتی این شهرستان از زمان وقوع زمین لرزه تا ساعت ها پس آن بطور کامل قطع بوده و مسلما اکثریت ساکنین استان از وضعیت بستگان خود در نقاط دیگر استان بی خبر بوده اند که این مسئله به نگرانی عمومی حاصل از شدت زلزله افزوده است.
با این حال تاکنون از وضعیت امداد رسانی به آسیب دیدگان احتمالی اخباری منتشر نشده است.

No comments:

Post a Comment