Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بلوچستان یا بلوچستانء ایران

مقاله ای را تحت عنوان بلوچستانء ایران که در سایت حزب مردم بلوچستان چاپ شده، نظر این حقیر را جلب کرد. ناصر بلیده از رهبران حزب مردم بلوچستان این مقاله را بنام خود منتشر کرده است. از اینرو روی سخنم با وی میباشد و حزب مردم بلوچستان مورد خطاب نیست.

از آقای ناصر بلیده اجازه میخواهم تا به بنده مجال بررسی مقاله اش را بدهد. اول اینکه آقای بلیده در این مقاله از واژه های بسیار وزین "خلق بلوچ"، "قوم بلوچ"، "ملت بلوچ" و "مردم بلوچ" آنچنان گسسته استفاده نموده که برای فهم بنده دشواری ایجاد کرده است. بلوچ بنابر دیدگاه حزبی که وی در رهبری آن نقش محوری دارد، یک ملت میباشد که سرزمینش در اشغال است(آقای بلیده ای حتی در همین مقاله اش بر اشغال و تقسیم بلوچستان صحه گذاشته است).

در علم سیاست خلق واژه ای است که بار ایدئولوژیکی چپ و سوسیالیست دارد. این واژه بجای ناسیون از سوی مارکسیستها ابداع شده تا با رنگ و لحاب دادن واژه خلق بر آرمانهای حقیقی جنبشهای ملی فایق آیند و آنها را بزعم خود در دامن انترناسیونالیسم نگهدارند.
واژه مردم هم یک واژه کلی است که بار سیاسی مشخصی را ندارد. از اینرو در سیاست جهانی از آن استفاده وسیع میشود. واژه ملت یک ترم با بار سیاسی مشخص است. ناگفته نماند که در بین جامعه شناسان حتی در این مورد نیز اختلاف وجود دارد. ولی در عرصه سیاست جهان، ملتها دارای حقوقی هستند که به هر مجموعه ای از انسانها تعلق نمیگیرد مثل حق حاکمیت یا ساورنتی.

Soruce: pahra --->

No comments:

Post a Comment