Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

عفو بین الملل خواستار تحقیق درباره نحوه تصرف اردوگاه اشرف

درحالی که دولت عراق تایید کرده شش نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در عملیات نیروهای عراقی در جریان تصرف اردوگاه اشرف کشته شده اند، عفو بین الملل خواستار تحقیق درباره آن عملیات شده است.

گروه حقوق بشر "عفو بین الملل" که در لندن مستقر است روز پنجشنبه در بیانیه ای "از دولت عراق خواست درباره آنچه به نظر می رسد استفاده بیش از حد از قوه قهریه توسط نیروهایش است" تحقیق کند.

در این بیانیه آمده است: "بنابه گزارش ها پس از حمله نیروهای عراقی به ساکنان غیرمسلح ایرانی در اردوگاه اشرف، هشت نفر کشته شده اند و تا 400 نفر زخمی شده اند."

عفو بین الملل همچنین از بغداد خواست "محل نگهداری 50 نفری را که بازداشت کرده را فاش کند و اطمینان دهد که از شکنجه و بدرفتاری مصون هستند و همچنین به اجبار به ایران اخراج نخواهند شد."

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، که ابتدا استفاده از زور در تصرف پایگاه اشرف را تکذیب می کرد روز پنجشنبه اذعان کرد که در طی دو روز درگیری در آنجا، شش نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته شده اند. او همچنین به زخمی شدن 35 نفر از اعضای پلیس عراق اشاره کرد.

آقای دباغ گفته است که وضعیت پایگاه اشرف اکنون به حالت عادی برگشته و یک مقر پلیس عراق در آن تاسیس شده است.
پلیس اجازه ورود خبرنگاران به اردوگاه را نمی دهد، به همین دلیل تایید مستقل آمار تلفات درگیری ها وجود ندارد.

تلاش دولت عراق برای تاسیس یک مقر پلیس در پایگاه اشرف به شورش برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق انجامید و پلیس برای مقابله با آن از دستگاه های فشار قوی آب و باتوم استفاده کرد.

آقای دباغ گفته است دو نفر از کشته شدگان با شلیک تیر از پشت از پای در آمده اند و ممکن است توسط مردانی مسلح از میان خود اعضای سازمان مجاهدین کشته شده باشند.

پایگاه نظامی اشرف در سال 1986 در حالی که حکومت صدام حسین مشغول جنگ علیه ایران بود، برای استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق ساخته شد و در اختیار آنان قرار گرفت.

سازمان مجاهدین خلق بزرگترین گروه مسلح مخالف دولت ایران است که عمدتا در خارج از خاک ایران فعالیت می کند. اعضای آن سازمان در طول دوران جنگ، با حکومت صدام حسین علیه ایران همکاری نزدیک نظامی داشته اند.

از سال 2003 که آمریکا به عراق حمله کرد این اردوگاه تحت نظارت نیروهای آمریکایی قرار گرفت، اما کنترل آن از اواخر تابستان 2008 به نیروهای عراقی سپرده شد.

پایگاه اشرف در شرق استان دیاله عراق در نزدیکی مرز ایران واقع است و به گفته مقامات عراقی بیش از ۳۴۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن ساکن هستند.

Source: BBC

No comments:

Post a Comment