Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

Konflikten i Balochistan - Svenska Fred



Bakgrund
Baluchistan är till ytan den största av Pakistans fyra
provinser, men mindre än tio procent av landets
befolkning bor i det karga men resursrika området som
gränsar till både Iran och Afghanistan. Sedan Pakistan
blev självständigt 1947 har det då och då framförts
en önskan bland invånarna i det mycket fattiga
Baluchistan att bilda en egen stat och återförena den
baluchiska folkgruppen som fi nns utspridda i Pakistan,
Afghanistan och Iran. Mellan 1974 och 1977 förde
exempelvis baluchiska separatister en väpnad kamp
mot den dåvarande pakistanska regimen, med tusentals
döda som följd.

Dagens militärregim har de senaste åren exploaterat
Baluchistans naturresurser, utan att de ekonomiska
vinsterna kommit områdets befolkning till del. Många
balucher saknar jobb och är såväl ekonomiskt som
politiskt marginaliserade. Frustrationen lindrades
knappast av den massiva truppnärvaro som Pakistan
satte in i början av 2000-talet, trupper som skulle
övervaka de ökade oroligheterna i grannlandet
Afghanistan. Den ökade förekomst av kinesiska
gästarbetare förbättrade inte heller situationen för
befolkningen i Baluchistan.

En ny väpnad konfl ikt påbörjades 2004 då Baluchistan
Liberation Army (BLA), en militant gruppering med
självständighet för Baluchistan som uttalat mål, utförde
sina första attentat mot ekonomiska och politiska mål.
Regeringen svarade på attackerna genom ökad närvaro
av regeringstrogna paramilitära trupper och regelrätta
strider bröt snabbt ut. Totalt beräknas uppemot fl era
hundra ha dött sedan konfl ikten bröt ut 2004, men
siff ran är osäker då regimen har försvårat för massmedia
att rapportera från området.

Konfl ikten idag
Konflikten eskalerade under 2006 och omfattade
även strider mellan regeringstrogna styrkor och olika
baluchiska klaner utöver BLA. Konfl ikten har även
inneburit stor social oro bland balucherna. Våldsamma
protester, demonstrationer och strejker mot företrädare
för regimen har blivit allt vanligare.

Den pakistanska armén inledde en stor off ensiv med
syfte att bekämpa de baluchiska separatisterna. Men
även företrädare för mer moderata grupperingar i
Baluchistan samt civilbefolkning angreps och utsattes
för våld och kränkningar. Pakistans regering anklagade
Indien och Afghanistan för att stödja separatisterna,
ett påstående som hittills varken kunnat verifi eras eller
falsifi eras. Såväl BLA som regeringen har länge varit
helt inställda på en militär lösning av konfl ikten och
har ömsesidigt avvisat möjligheterna till en fredlig,
politisk lösning.1 Mellan 300 och 400 befarats ha dött
i samband med strider under 2006.2

Striderna mellan BLA och regeringstrupper fortsatte
under 2007 och båda parter gjorde sig skyldiga till
brott mot civila. BLA inledde även strider med andra
rebellgrupper, något som komplicerade konfl ikten
ytterligare.3

Under 2008 skedde regelbundna sammandrabbningar
mellan BLA och säkerhetsstyrkor, och striderna mellan
BLA och andra rebellgrupper fortsatte. Den andre maj
annonserades Nawab Zulfi qar Ali Magsi, guvernören
i Baluchistan, ett stopp för militära operationer. Detta
till trots rapporterades det gång på gång att beväpnade
regeringsstyrkor opererade i området. En möjlighet för
en fredlig lösning för Baluchistan var att antalet samtal
mellan parterna i konfl ikten ökade i jämförelse med
2007. I samband med annonseringen om ett stopp för
militära aktioner släppte de regionala myndigheterna
ett antal fångar och strök ett antal namn på politiska
ledare i Balochistan från Exil Control List, en lista som
förhindrar individer att resa utomlands.3 Stridigheterna
pågår dock fortfarande.

Hur kan konfl ikten lösas?
Båda stridande parter har tidigare kategoriskt
vägrat inleda förhandlingar. Men regeringen måste
inse att utöver de mer militanta grupperna som
BLA fi nns moderata baluchiska grupper med stöd
bland befolkningen som gärna skulle försöka hitta
en politisk lösning på konfl ikten. Om signaler
skickas om att en förändring, som åstadkoms
genom förhandlingar och kompromisser, faktiskt
är möjlig är det troligt att situationen stabiliseras
och lokalbefolkningen skulle troligen se att de
militanta grupperna inte är de mest kapabla att
föra baluchenernas talan.
En överenskommelse kring ett ökat självstyre för
Baluchistan, där invånarna genom en demokratisk


KONFLIKT Pakistan
ANALYS
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen
Februari 2010

process i högre grad kan påverka sin omgivning
och där inkomsterna för den omfattande
resursutvinningen som pågår i området kommer
invånarna till del är absolut nödvändigt för att
konfl ikten ska kunna få ett slut.

Regeringen, genom militären och olika paramilitära
grupper, bör omedelbart upphöra med trakasserier,
tortyr, godtyckliga arresteringar och mord på
politiska aktivister, misstänkta separatister och
civila. Samtidigt måste BLA upphöra med sina
attentat och istället inse att dessa endast föranleder
ökad truppnärvaro i området. Baluchiska partier
och intressegrupper måste tillåtas att arbeta
och röra sig fritt, samt att framföra sina krav
på ökat politiskt deltagande och förbättrade
socioekonomiska förhållanden. Om de politiska
partierna brutalt motarbetas såsom de under lång
tid har gjort drivs istället många balucher ifrån de
moderata grupperna till de mer militanta vilket
intensifi erar konfl ikten.

Vad bör Sverige och andra internationella
aktörer göra?
Det internationella samfundet, med FN i spetsen,
måste ta tydligare avstånd från Pakistans brott mot
de mänskliga rättigheterna i Baluchistan än vad
som hittills skett. Kanske ännu viktigare är att USA,
Pakistans viktigaste allierade vad gäller militärt
och ekonomiskt bistånd, gör detsamma. Hittills
har USA dessvärre valt att se mellan fi ngrarna och
inte velat riskera sin goda relation till Pakistan då
landet är en viktig samarbetspartner i kriget mot
terrorismen.

Sveriges export av krigsmaterial till Pakistan
måste upphöra, landet begår grova brott mot de
mänskliga rättigheterna i samband med konfl ikten
i Baluchistan. Under 2009 exporterade Sverige
vapen till Pakistan till ett värde av 1,4 miljarder
kronor.5 Detta är oacceptabelt och den svenska
regeringen bör omedelbart avbryta all export utav
svenskt krigsmateriel till Pakistan.

Fotnoter
1 International Crisis Group: ”Pakistan: Th e Worsening confl
ict in Balochistan”, http://www.crisisgroup.org/home/index.
cfm?id=4373&l=1
2 Heidelberg Institute for International Confl ict Research: ”Confl ict
Barometer 2006”, s. 47 http://www.hiik.de/konfl iktbarometer/pdf/
Confl ictBarometer_2006.pdf
3 http://www.pcr.uu.se/gpdatabase/gpcountry.php?id=122&regio
nSelect=6-Central_and_Southern_Asia#
4 Heidelberg Institute for International Confl ict Research: ”Confl ict
Barometer 2008”, s. 64, http://www.hiik.de/de/konfl iktbarometer/
pdf/Confl ictBarometer_2008.pdf
5 http://www.isp.se/documents/Pressmeddelanden/2010/100303_
pressmeddelande.pdf
Storbritannien är det enda land, förutom Pakistan,
som klassat BLA som en terroristorganisation.
I och med detta är det på de brittiska öarna
olagligt att på något vis stödja organisationen.
Förutom svårigheten att i detta fall avgöra vad
som kan betecknas som terrorism tar den brittiska
regeringen genom detta beslut aktivt ställning för
den pakistanska regeringen och skänker därmed
legitimitet till regeringens ytterst tveksamma
metoder i Baluchistan.

08 - 55 80 31 80,

 www.svenskafreds.se

Ladda ner den som PDF fil här:


http://www.svenskafreds.se/sites/default/files/pakistan_0.pdf

No comments:

Post a Comment