Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

از درون رژيم: چشم انداز رژيم ملايان در سال 1393


20 tim · 
از درون رژيم: چشم انداز رژيم ملايان در سال 1393
در اواخر سال 92 مركز تحقيقات راهبردي دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح به رياست سرتيپ پاسدار احمد وحيدي (وزير سابق دفاع و فرمانده سابق نيروي قدس) ارزيابي در مورد مذاكره هسته اي در سال 92 و چشم اندازهاي آن در سال 93 در جلسه با حضور سرلشگر پاسدار غلامعلي رشيد جانشين كل نيروهاي مسلح مطرح كردند كه پس از بحث و بررسي و اضافه كردن نكات سرلشگر پاسدار غلامعلي رشيد، اين گزارش تكميل شد و قبل از پايان سال 1392 به خامنه اي داده شد. در اين گزارش آمده است:
- سال 93 در روند تحولات سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي و حتي روابط خارجي ايران نقطه تعيين كننده اي است
- تحولات سياسي، اجتماعي اخير ايران، با وضعيت معيشتي و مذاكرات هسته اي روي هم تأثير گذار هستند.
- نتيجه مذاكرات هسته اي رهبري در پايان امسال آشكار خواهد شد. و سه شقه براي سرنوشت آن مطرح است:
1) احتمال اول سناريوي دولت است، كه ارزيابي ميكنند كه مذاكرات به نتيجه ميرسد و با حفظ مرز سرخ ها مسئله هسته اي ميشود. البته دولتمردان خودشان نيز رسيدن به اين نتيجه را سخت مي دانند.
2) احتمال دوم شكست مذاكرات است. دشمن، مرز سرخ ها را نميپذيرد. مطالبات آنها پاسخ ابعاد نظامي هسته اي و منجمله مسئله موشكي است و اين مذاكرات را با شكست مواجه خواهد كرد كه در اين صورت با قدرت رسانه اي هم كه دارند، تقصير را به گردن ايران مي اندازند.
3) احتمال سوم فرسايشي شدن مذاكرات است در اين حالت بخش ضعيفي از تحريم ها برداشته شده و بخش عظيمي از آن سر جايش خواهد ماند. لذا تا پايان 93 گشايش جدي پيش نمي آيد
- جناح دولت كه ارزيابي احتمال اول را ميكنند، عده اي فيلسوف نما را در داخل جلو انداخته اند كه توصيه كنند كه مرز سرخ ها را كوتاه بيائيم و از موضع هسته اي عقب نشيني كنيم تا موضوع هسته اي جمع شود و ميگويند اگر مساله هسته اي حل شود و مذاكرات به نتيجه برسد فشار اقتصادي كاهش يافته و روابط خارجي و ديپلماتيك ايران نيز بهبود خواهد يافت ضمن اينكه بي ثباتي در زمينه مسائل امنيتي نداريم و ضمن كاهش چالش هاي اقتصادي تهديد نظامي هم به شدت كاهش خواهد يافت. اما واقعيت اين است كه آمريكا با نظام اسلامي ايران مشكل دارد. لذا اگر مساله هسته اي حل شود اين بار بهانه حقوق بشر و حمايت از تروريسم را علم مي كند. آمريكا كه حامي اسرائيل و عربستان سعودي است، خواهان برچيده شدن سپاه قدس و حضور ايران در منطقه است. عدم دخالت در سوريه، عدم حمايت از حزب الله و .... بدنبال آن است.
اين گزارش نتيجه ميگيرد كه بعلت اينكه در مذاكرات سال 92 روحاني موفق نشد هيچ تحريمي را لغو كند و سال 93 هم چشم اندازي مذاكرات براي حل مسائل اقتصادي ندارد، بايد در احتمال 2 و 3 برنامه ريزي شود.

No comments:

Post a Comment