Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مرگ روی کول کولبران


آیا سهم کرد ها و بلوچ ها از ایرانی بودن این است؟ و آیا این ها را هم باید کشت؟ چون تمام راه ها بروی آن ها بسته و لوله تفنگ را بروی انها گشوده اند.
مرگ روی کول کولبران
http://bit.ly/1rxIAsa

در این ویدیو منتشر شده در شبکه های اجتماعی، تعداد زیادی از کولبران کرد اجناس خریداری شده را با مشقت زیاد از میان کوه‌ها حمل می‌کنند و برای امرار معاش به ایران می‌آورند.

کمپین بین المللی حقوق بشر تا بهار سال گذشته، ۷۴ مورد مرگ و ۷۶ مورد جراحات کولبران را ثبت و مستند کرده است. بنا به گزارش کمپین، از ۷۴ نفر کولبری که کشته شده شده‌اند، ۷۰ نفر از آن‌ها هدف مستقیم گلوله قرار گرفته اند و ۴ نفر دیگر به دلیل انفجار مین، سقوط بهمن یا سرمای شدید جان خود را از دست داده اند. یکی از کولبرانی که نزدیک به ۱۰ سال در مرز بانه مشغول کولبری است درباره خطرات این کار به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته است: «به دلیل طرح انسداد مرز‌ها در طول چند سال گذشته، نیروهای انتظامی بدون در نظر گرفتن ارزشی برای جان ما شب در مسیرهای کوهستانی و صعب العبور کمین انداخته و بعد از ایست دادن بدون اینکه تیر هوایی شلیک کنند مستقیما ما را مورد هدف قرار می‌دهند. در طول این چند سال گذشته بار‌ها گلوله‌های نیروهای انتظامی و سپاه از کنار سر و دستم رد شد. چندین نفر از دوستانم که سرپرست خانواده بوده‌اند، به دست نیروهای انتظامی و نظامی در این مناطق کشته شده‌اند. مردم این مناطق شغل جایگزینی ندارند. آن‌ها دارند برای سیر کردن شکم خانواده‌اشان با جان خودشان بازی می‌کنند.»

«ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﺩﻳﻦ ﻣﻴﻦ ﻭ ﻗﻄﻊ ﻋﻀﻮ»، «ﻳﺦ ﺯﺩﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﻣﺎ ﻭ ﻛﻮﻻک ﻛﻮﻩ ﻫﺎی ﻣﺮﺯی»، «ﻏﺮﻕ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺮﺯی»، «ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺗﻔﻬﻴﻢ ﺍﺗﻬﺎﻣﺎﺕ ﺳﻨﮕﻴﻦ» بخشی از خطراتی است که کولبران کرد را تهدید می‌کند. مهم‌ترین خطر موجود «تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی» است که جان ده‌ها کولبر را گرفته و بسیاری از آن‌ها را زخمی کرده است. ابعاد این تیراندازی ها به اندازه‌ای وسیع است که احمدشهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در آخرین گزارش خود از «کشتار بی رویه کولبران» سخن گفته است.

ماموران امنیتی به حیوانات نیز رحم نمی‌کنند و عمدا به اسب‌ها و سایر حیوانات بارکش شلیک کرده و آن‌ها را می‌کشند. در یک مورد نیروی انتظامی چندین حیوان باربر را که برای قاچاق بنزین استفاده می‌شد آتش زده و این حیوانات در آتش سوختند.

بیشتر بخوانید:
http://bit.ly/1rxIAsa

No comments:

Post a Comment