Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

In the past two days, at least 25 people were executed in Iran


In the past two days, at least 25 people were executed in Iran

در دو روز گذشته دستکم ٢٥ نفر در ایران اعدام شدند

حکومت ایران 25 نفر را ظرف دو روز دوشنبه 17 و سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه در چند شهر این کشور به دار آویخته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه 92، حکم اعدام ٥ نفر در زندان بندر عباس، ٢ نفر در زندان زنجان، ٤ نفر در محوطه زندان كرمان و ٨ نفر در زندان قزلحصار و همچنین ديروز دوشنبه 17 بهمن‌ماه 92، حکم اعدام ٤ نفر در زندان قزوين و ٢ نفر ديگر در زندان نوشهر اجرا شد و در مجموع حکومت ایران 25 نفر را ظرف دو روز به دار آویخت.

گفتنی است بیش از ۸۰ زندانی از آغاز سال جدید میلادی در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند. تعداد این اعدامیان در ۶ ماه نخست دولت روحانی ۳۸۲ نفر اعدام شده‌ است.

بعد از سر كار آمدن دولت روحانی تابه‌حال بيش از 500 نفر در ايران اعدام شده‌اند و شمار زياد این اعدام‌ها در مدتی كوتاه، نگرانی بيشتر نهادهای حقوق بشری و بين‌المللی را برانگيخته است.

به گفته برخی کارشناسان و نهادهای مستقل حقوق بشری، انعکاس این حجم از اخبار اعدام تنها بخشی از گستردگی اجرای مجازات‌های مرگ در ایران را به نمایش می‌گذارد و با توجه به عدم شفافیت سیستم قضایی جمهوری اسلامی، آمار واقعی می‌تواند بسیار بیش از این‌ها باشد.

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در ۲۷ دی‌ماه گذشته از اعدام دست‌کم ۴۰ نفر از آغاز سال جدید میلادی خبر داده و خواستار توقف فوری این مجازات «بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده» شده بود.

همچنین دو گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقضایی، فوری و خودسرانه، ۳ بهمن‌ماه 1392 از دولت ایران خواستند تا بلافاصله اعدام‌های مستمر را متوقف کنند.

گفتنی است این گزارشگران با تاکید بر اعدام دست‌کم ۶۲۵ نفر، شامل ۲۸ زن در سال ۲۰۱۳ از شیب فزاینده اعدام‌ها در سال ۲۰۱۴ به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

No comments:

Post a Comment