Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پاسخ دفتر تالیف کتاب‌های درسی در خصوص حذف «بلوچستان» از کتب درسی


سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به تذکر گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تعبیر به حذف نام «بلوچستان» در کتاب‌های درسی سال ۹۵-۹۶ نادرست است و اساسا نقشه‌های جغرافیایی بر اساس آخرین تقسیمات کشوری و نامگذاری‌ها ارائه می‌شود. این سازمان اما اشاره نکرده است که چرا نام “مکران” نیز حذف شده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از خبرگزاری آنا، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره خبر منتشر شده «مبنی بر حذف عمدی یا سهوی عنوان بلوچستان از کتب درسی امری ناپسند است» به بیان توضیحاتی پرداخت.
«در کتاب‌های درسی، ذکر نام مناطق به صورتی روشمند انجام می‌شود. بر این اساس، در نقشه‌های جفرافیایی مبنای کار آخرین تقسیمات رسمی کشوری، و در نقشه‌های تاریخی مبنای ذکر نام، اسناد تاریخی است. نقشه مورد اشاره نمایندگان محترم (صفحه ۹۷ و ۹۵ درس تاریخ، کتاب مطالعات اجتماعی هشتم) یک نقشه تاریخی مربوط به قلمروی دوره ایلخانان وتیموریان است، نه یک نقشه جغرافیایی رسمی بر اساس تقسیمات کشوری در حال حاضر.
در مورد نقشه‌های تاریخی دوره‌های غزنویان، ایلخانان و تیموریان و غیره (برای مثال صفحه ۹۵ و۹۷ مطالعات اجتماعی پایه هشتم) که تنها نام سیستان ذکر گردیده است، باید گفت که در نقشه‌های تاریخی قرون گذشته، در اطلس‌ها و دیگر کتاب‌های مرجع نیز، نام‌ها به همین صورت آمده است. این نقشه‌ها طی سالیان متمادی و چند دهه در کتاب‌های درسی و کتابهای دانشگاهی و علمی به همین شکل چاپ شده و سابقه مغایری نیز نسبت به آن اظهار نشده است.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی در مورد حذف اسامی “مکران” و “دریای مکران” اما هیچ اشاره ای نکرده است.
در واقع یکی از دلایل اعتراض مردم بلوچ و نمایندگان در مجلس به این موضوع بر می گردد که علیرغم اینکه این سکونتگان از قرن ها پیش متعلق مردم بلوچ بوده و نام “بلوچستان” بعدها بر اساس سکونت مردم بلوچ در این منطقه برجسته شده است و پیش از آن نام “مکران” بر این منطقه بوده است از علت حذف و عدم ذکر نام “مکران” اما هیچ توضیحی نداده است.


No comments:

Post a Comment