Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

حذف نام بلوچستان از کتاب‌های درسی و سربرگ ادارات


مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و روحانیان بلوچ به حذف نام بلوچستان از کتاب‌های درسی و سربرگ ادارات دولتی اعتراض کردند. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در واکنش به این عمل آن را نادرست دانست و تکذیب کرد
Balutschen in Iran (president.ir)
در صفحه ۹۷ کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم، نقشه‌ای از ایران ترسیم شده است که در آن استان سیستان و بلوچستان در داخل مرزهای کنونی کشور بنام سرزمین سیستان مشخص شده است. در صفحه ۹۵ کتاب در نقشه قلمرو ایلخانان و در صفحه ۹۷ قلمرو تیموریان در هر دو صفحه نام بلوچستان حذف و فقط سیستان ذکر شده است.
در پی اعتراضات شخصیت‌های بلوچ، روحانیان و نمایندگان مجلس به حذف نام بلوچستان، منابع وابسته به دولت آن نقشه را نمایی از دوران تیموریان معرفی کردند.
اعتراض نمایندگان مجلس به حذف نام بلوچستان
محمد نعیم امینی‌فرد رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت (اول آبان ۱۳۹۵) در اعتراض به حذف عنوان بلوچستان از کتب درسی مدارس گفت: «این حذف از هر کانالی که صورت گرفته، اعم از آنکه عمدی باشد یا سهوی امری ناپسند است.»
وی هشدار می‌دهد که حذف نام بلوچستان "باعث نگرانی وتنش‌زایی بی‌موردی" شده است. امینی‌فرد به خبرگزاری ملت گفته است: «مجمع نمایندگان استان سیستان‌ و‌بلوچستان در نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست کرد تا با توجه به حساسیت‌های منطقه‌ای به صورت مصوب به کل حوزه‌های دولتی و غیر‌دولتی و ارگان‌های مختلف بخشنامه ارسال شود تا حتما اسم کامل استان ذکر شده و روی این ملاحظات تاکید شود.»
سنی‌آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران هم به نقل از مولوی عبدالحمید (۳۰ مهر) می‌نویسد: «حذف (نام) بلوچستان به صلاح ایران و اقوام ایرانی نیست». عبدالحمید تاکید می‌کند که: «تلاش‌ها برای حذف نام بلوچستان از سوی افراد رده‌پایین صورت می‌گیرد که در حاشیه هستند و بزرگان نظام با این امر مخالفند.»
تکذیب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی روز شنبه اول آبان (۲۲ اکتبر) در پاسخ به اعتراض نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که تعبیر به حذف نام بلوچستان در کتاب‌های درسی سال ۹۵-۹۶ نادرست است و اساسا نقشه‌های جغرافیایی بر اساس آخرین تقسیمات کشوری و نامگذاری‌ها ارائه می‌شود. این سازمان دلیل آورده است که نقشه‌ای که این سازمان منتشر کرده است به دوران تیموریان مربوط می‌شود.
Abdolsattar Doshoki (Abdolsattar Doshoki)
اما به گفته دکتر عبدالستار دوشوکی از مرکز مطالعات بلوچ در لندن "نقشه سازمان ذیربط به صورت واضح حدود و ثغور مرزهای فعلی ایران را نشان می‌دهد و نه مرزهای دوران تیموریان را. کتب تاریخی و نقشه‌های قدیمی‌تر از دوران تیموریان، بلوچستان و از جمله استان فعلی سیستان و بلوچستان را به عنوان سرزمین بلوچستان معرفی کرده‌اند."
اداراتی که نام بلوچستان را حذف کردند
دوشوکی اضافه می‌کند: «برخی از ادارات استان که مدیریت آنها در اختیار سیستانی‌ها قرارگرفته به صورت عامدانه در سربرگ ادارات و علایم خویش بجای استان سیستان و بلوچستان به اختصار از واژه "سیستان" استفاده می‌کنند.» دوشوکی در ادامه از اداراتی نظیر بیمه سلامت ایرانیان، بیمه تأمین اجتماعی،  صندوق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اداره آب و فاضلاب روستایی، اداره ‌کل شیلات نام می‌برد که فقط از واژه سیستان استفاده می‌کنند.
این کارشناس در ادامه درباره تاریخچه نام بلوچستان هم توضیح می‌دهد: «در دوران قاجار استان فعلی و بخش‌هایی از مناطق بلوچ‌نشین در خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به عنوان ایالت بلوچستان شناخته می‌شد. در سال ١٣٠٧ مناطق بلوچ‌نشین به ۴ بخش در قسمت جنوبی خراسان، کرمان، هرمزگان و استان کنونی سیستان و بلوچستان تقسیم شدند. ده سال بعد از تبدیل واژه ایالت به استان  یعنی در سال ۱۳۲۶ حوزه بلوچستان تحت نام "فرمانداری کل بلوچستان" به مرکزیت زاهدان و ۳ فرمانداری تحت تابعه بود.»
دوشوکی می‌افزاید: «سپس در سال ۱۳۳۶ به استان "بلوچستان و سیستان" تغییر نام می‌یابد. بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ تغییر نام به "استان سیستان و بلوچستان" رسمیت می‌یابد. از آذر ماه ١٣٩٠دوباره زمزمه طرح تغییر نام استان به "استان سیستان"  در کنار مقوله تقسیم استان به استان‌های کوچک‌تر آغاز شده است که از نظر مردم بلوچ هیچ معنی دیگری بجز دشمنی با هویت، موجودیت و تاریخ مردم بلوچ ندارد.»
دوشوکی از مرکز پژوهش بلوچ همچنین به دویچه‌وله می‌گوید: «طرح حذف نام بلوچستان و سپس تقسیم استان به استان‌های کوچک‌تر، نقشه هدفمند جمهوری اسلامی است. به عقیده من این وظیفه هموطنان است که نباید در مقابل این ظلم آشکار به قوم بلوچ و سرزمین تاریخی بلوچستان سکوت کنند زیرا چنین پروژه‌ای در درازمدت به ضرر وحدت ملی و حتی حفظ تمامیت ارضی ایران خواهد بود.»
کمپین نه به طرح تقسیم و حذف نام بلوچستان
حبیب‌الله سربازی بانی "کمپین نه به طرح تقسیم بلوچستان" هم به دویچه وله می‌گوید: «طرح تقسیم استان سبب نگرانی مردم شده است. چون این مسئله باعث از دست دادن هویت بلوچی می‌شود. الان به جای نام رسمی استان فقط می‌نویسند استان سیستان، "کمپین نه به طرح تقسیم بلوچستان و نه به طرح حذف نام بلوچستان" را هم برای مقابله با این اقدام تاسیس کردیم.»
Iran Mowlawi Abdolhamid und Ayatollah Ali Khamenei (Khamenei.ir)
به گفته سربازی "تندروهای استان" نام بلوچستان را حذف می‌کنند و چنین تبلیغ می‌کنند که در بلوچستان وهابیت و ترور وجود دارد و علیه مولوی عبدالحمید تبلیغ و صحبت می‌کنند. او به یکی از آخرین اقدامات این گروه‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در زاهدان روی تابلوی بلوچستان رنگ‌پاشی شد و شورای شهر و شهرداری کاری انجام ندادند و بعد تابلوی نام بلوار بلوچستان را برداشتند. به نظر من پشت این قضیه دست‌هایی هست که به صورت هدف‌دار این کارها را انجام می‌دهند.»
آقای سربازی حذف نام بلوچستان را هم به گروه‌های "انحصار طلب و متعصب شیعه" منتسب و تاکید می‌کند: «آنها چشم دیدن بلوچ و اهل سنت در منطقه را ندارند. آنها تمامی پست‌ها را به نحوی اشغال کردند و ناراضی‌اند که استاندار برخی کارها را به بلوچ ها سپرده است. این گروه وحدت شیعه و سنی در استان را به خطر انداخته و بلوچ ها را به حاشیه می‌رانند.»
سربازی همچنین خاطرنشان می‌کند: «نمایندگان مجلس و مردم بلوچ از توضیحاتی که مقامات داده‌اند قانع نشده‌اند و درباره پیامدهای منفی این طرح نگرانند. "کمپین نه به طرح تقسیم بلوچستان" کمک کرده است حذف نام بلوچستان رسانه‌ای شود و نمایندگان مجلس، روحانیان و فرهیختگان بلوچ به این موضوع اعتراض کنند.»

No comments:

Post a Comment