Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نماینده ایرانشهر با تقسیم استان سیستان و بلوچستان موافق است+فیلم


نماینده ایرانشهر با تقسیم استان سیستان و بلوچستان موافق است+فیلم
نماینده اصولگرای مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی تقسیم استان سیستان و بلوچستان را در دراز مدت به نفع استان عنوان کرد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ دکتر محمد نعیم امینی فرد نماینده مردم ایرانشهر و رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان که با پایگاه اطلاع رسانی اسنا گفتگو می کرد در جواب سوال گزارشگر در مورد تقسیم استان سیستان و بلوچستان گفت: “تصور بنده این است که اگر حساسیت های منطقه ای و قومی در نظر گرفته شوند تقسیم استان در دراز مدت به نفع استان است.”
امینی فرد دغدغه های موجود مردم بلوچ در مورد تقسیم بلوچستان را “تابو” خواند و گفت: همین مسئله ی تقسیم استان است که من فکر می کنم که اولا باید از اینکه این را به عنوان یک تابو تلقی کنیم باید ازش بگذریم.
رئیس مجمع نمایندگان استان که بسط نفوذ حاکمیت را دلیل توسعه عنوان کرد در ادامه گفت: “به هر حال شاید یکی از پیش شرط های توسعه ی این منطقه بسط حاکمیت دولت به اقصی نقاط مختلف استان باشد”
وی همچنین تاکید کرداند که باید “حساسیت های ویژه ای” که در ارتباط با ساختار های قومی وجود دارد “لحاظ شوند”.
پیش از این میر مرادزهی نماینده اصولگرای دوره پیش مردم سراوان در مجلس طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان را در جریان دیدار با رئیس جمهور به وی ارائه کرد اما پس از اعتراضات گسترده مرئدم بلوچ به این موضوع از رای و نظر خود عقب نشینی کرد.
در سالهای اخیر بحث “حذف نام و تقسیم بلوچستان” دغده های بسیاری در بین مردم بلوچ ایجاد کرده است که با واکنش تند ائمه جمعه استان و فعالیت های اعتراضی مردم و فرهنگیان مواجه شده است.
معترضان عمدتا حذف نام و تقسیم بلوچستان را باعث از بین رفتن “هویت مردم بلوچ” می دانند و در اینز مینه به جدا شدن بخشی از خاک بلوچستان و اضافه شدنش به کرمان و هرمزگان اشاره می کنند که باعث تضعیف فرهنگ بلوچی و زبان آنها شده است.
معترضان همچنین عدم توسعه استان را مربوط به مساحت آن نمی دانند و علت ریشه ای را در “نگاه امنیتی مسئولان از ابتدای انقلاب” به این منطقه می دانند.
لینک خبر:
فیلم کوتاه بخشی از سخنان امینی فرد که پایگاه خبری اسنا منتشر کرده است:

کانال تلگرام کمپین فعالین بلوچ:

No comments:

Post a Comment