Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

قطره ای از دریای ستم بر علیه بلوچ و بلوچستان به زبان خود دشمن

صد هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان از نبود معلم رنج می برند
2015,08,02
هاشمی اعلام کرد در حال حاضر بیش از 100 هزار دانش‌آموز از نبود معلم رنج می‌برند.
این گزارش هاشمی به گونه ای است که با شروع سال تحصیلی 94 اموزش وپرورش اعلام کرد که با کمبود 11هزار معلم روبرو است .حالا برای سال جدید دوباره استاندار این گزارش را بروز کرده و افکار عمومی را فریب می دهد.سالی به سالی دیگر پاس داده میشود!!!
..............
تاخت و تاز غول بیکاری در پهناورترین استان کشور
2015,07,06
حسينعلي شهرياري کولی زاده زابلی نماینده زاهدان اعلام کرد که نرخ بيکاري در سيستان و بلوچستان بالاي 50 درصد مي باشد.
..............
پهناورترین استان کشور فاقدآزاد راه/ سایه سنگین فرشته مرگ بر سر مسافران
2015,07,02
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان گفت: در استان پهناوری چون سیستان و بلوچستان تنها 220کیلومتر راه چهار خطه وجود دارد و نبود آزاد راه و بزرگراه استاندارد یکی از مسائل نگران کننده در استان است.
بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل پزشکی قانونی سیستان وبلوچستان در یکماهه نخست امسال، 507 نفر برابر 358مرد و 149 زن در اثر حوادث رانندگی در استان فوت کرده اند.
.................
به گفته نماینده خاش در مجلس ایران، بیش از ۷۰ درصد از مردم سیستان و بلوچستان زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش، روز سه‌شنبه دوم تیرماه در مجلس درباره وضعیت توسعه‌نیافته استان سیستان و بلوچستان سخن گفت.
او اعلام کرد که استان سیستان و بلوچستان در سال‌های ۶۵، ۷۵ و ۸۵ خورشیدی از نظر میزان توسعه‌نیافتگی میان استان‌های ایران در رتبه ۳۱ قرار داشت.
به گفته پشنگ بر اساس سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ خورشیدی شواهد نشان می‌دهند که شکاف توسعه‌ای استان سیستان و بلوچستان با سایر مناطق کشور بیشتر شده است.
او گفت بر پایه آمار سال ۹۰ بیکاری در این استان بسیار بالا بوده و با این‌که ۵۱ درصد ساکنان این استان را روستائیان تشکیل می‌دهند اما درآمد این استان کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی است. همچنین دو سوم مردم سیستان و بلوچستان از داشتن آب آشامیدنی محروم‌اند؛ تنها۵۰ درصد از محصلان به تحصیل ادامه می‌دهند؛ و حدود ۲۰۰ هزار نفر از تحصیل بازمانده‌اند.
..........................
کمبود 11 هزار معلم در شروع سال تحصیلی
یارمحمد حسین بر معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان تنها با آغازسال تحصیلی۹۵-۹۴ در استان با کمبود۱۱۰۸۷نیرو نسبت به میانگین کشوری روبرو بودیم.(و این در حالی است که نیروهای تحصیل کرده بلوچ بکار گماشته نمی شوند.)
...................
۷۵ هزار نفر در سیستان و بلوچستان ناقل بیماری هپاتیت هستند
زاهدان-معاون اجرائی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: ۷۵ هزار نفر در این استان ناقل هپاتیت «بی» و« سی» هستند.
..........................
آب آشامیدنی نا سالم علت ابتلای 164 نفر به مالاریا در بلوچستان
رییس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان: 164 بیمار مبتلا به مالاریا از ابتدای امسال تاکنون در مناطق مختلف بلوچستان شناسایی شده است.
.....................
استاندار: 400 روستا در سیستان و بلوچستان منابع آبی خود را از دست داده اند.
مرز نشینان بلوچ از سونامی محرومیت در سیستان و بلوچستان می گویند.
۷۰ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان زیر خط فقرند، به شکلی که در برخی نقاط افراد برای استفاده از آب شرب باید حدود ۴ کیلومتر راه طی کنند." این گفته چند روز پیش نماینده شهرستان خاش در مجلس است.ا مرزنشینان ساکن استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با روز، وضعیت را از این نیز وخیم‌تر توصیف می‌کنند: بیکاری و تبعیض در بحث اشتغال، نبود امکانات بهداشتی و خدمات پزشکی، آب آشامیدنی و فراهم نبودن شرایط تحصیل، تنها بخشی از مشکلات استانی است که به گفته یکی از نمایندگان آن از لحاظ شاخص‌های توسعه یافتگی رتبه ۳۱ را میان دیگر استان‌های کشور دارد.
......................
"در مرز پول بار می‌گیرند آنطرفتر مصادره می‌کنند"
بازارچه مرزی میرجاوه در ۱۵ کیلومتری شهرستان میرجاوه قرار گرفته و با شهرک تفتان پاکستان هم مرز است. عمده اقلام صادراتی این بازارچه، شامل خرما، آلو، کشمش، عناب و تخم گشنیز است.
بسیاری از ساکنان این مرز می‌گویند بازارچه تنها منبع درآمد آنهاست با این حال و با وجود عبور قانونی کالاها به داخل ایران و پرداخت گمرک و رعایت همه موارد قانونی از سوی رانندگان، اما بار آنها در ده کیلومتری شهر توقیف می‌شود.
شاه محمد، یکی از ساکنان میرجاوه است که به شغل رانندگی اشتغال دارد. او به روز می‌گوید ماشین او و خودروی ۱۶ نفر دیگر، از ۲۰ روز پیش توقیف شده‌اند: "در مرز از ما گمرک می‌گیرند، اما چند کیلومتر آن طرف‌تر نیروی انتظامی بار ما را به عنوان کالای قاچاق توقیف می‌کند. پرونده ما به تعزیرات رفته و هر کدام حدود ۸ تا ۱۰ میلیون جریمه شده‌ایم. این درحالیست که ما کارت تردد و دفترچه داریم و پول ارزیابی را هم تمام و کمال در مرز پرداخت کرده‌ایم."
او می‌گوید به همراه سایر رانندگان به همه نهادهای دولتی و حکومتی مانند دفتر رهبری و استانداری مراجعه کرده‌اند اما گوش اداره تعزیرات به حرف هیچ یک از این نهادها هم بدهکار نیست.
رضا ریگی دیگر راننده ساکن این مرز است. او هم که مشکل مشابهی دارد در گفتگو با روز می‌گوید: "شهرستان میرجاوه نقطه صفری مرزی است. این گذرگاه را نیروی انتظامی و نماینده مجلس باز کرده‌اند. بار ما از گذرگاه مرزی میرجاوه کاملا به صورت قانونی وارد می‌شود اما از مرز که به سمت خاش و ایرانشهر می‌رویم بارمان توقیف می‌شود. نیروی انتظامی در مرز از ما پول بار را می‌گیرد اما آنطرفتر مصادره می‌کند."
رحمان کهرازهی، یکی از اهالی شهرستان ایرانشهر است که در مرز کار می‌کند. به گفته او به علت مصادره اجناس و توقیف حدود ۵۰ خودروی جابه‌جایی بار در ماه رمضان، چندین هزار نفر بیکار شده‌اند. رانندگان باید جریمه هم بدهند و چون اغلب آنها توانایی مالی پرداخت جریمه ندارند و صاحب ماشین نیستند باید به زندان بروند.
................................
"از دربان تا آبدارچی سیستانی‌اند"

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری استان سیستان و بلوچستان در سه ماهه اول بهار ۹۴ حدود ۱۲.۵ است. این نرخ نسبت به سه ماهه پایان سال که ۹.۳ ارزیابی شده بود حدود ۲ درصد افزایش داشته است.
رحمان کهرازهی، ساکن ایرانهشر می‌گوید: "اینجا شغل ۹۰ درصد رانندگی و مسافر کشی است. چون دست به هر کاری می‌زنند مانع بر سرراهشان می‌تراشند. چندین هزار نفر در مرز کار می‌کردند که آنها نیز اخیرا به دلیل توقیف ماشین‌ها و اجناس در ماه رمضان بیکار شده‌اند."
به گفته او گروه دیگری نیز با مشقت فراوان به شغل کولبری اشتغال دارند و برای درآمد حداقلی مجبورند در ازای ۱۰ هزار تومان چندین کارتن را با گذاشتن بر روی کول حدود ۵۰۰ متر جابه جا کنند.
اما بیکاری تنها مشکل مرز نشینان نیست، بسیاری از آنها می‌گویند حداقل مشاغل اداری هم که وجود دارد در تصاحب غیربومی‌ها است. رحمان می‌گوید: "3 الی 5 درصد با مجموع بیرجندیها و یزدیها از درصد جمعیت استان را اقلیت سیستانی تشکیل می‌دهند. کل فرصت‌های شغلی و مناسب دولتی که حق کل استان محسوب می‌شود در مصادره و کنترل این اقلیت است. در ادارات زاهدان که ۷۰ درصد ساکنانش از بلوچهای اهل سنت هستند، از دربان تا آبدارچی و رئیس و کارمند سیستانی‌اند؛ وضعیتی که کم و بیش بر همه استان حاکم است."
شاه محمد، از اهالی بلوچ و اهل سنت میرجاوه هم می‌گوید نه در خانواده‌، نه در فامیل حتی یک نفر را سراغ ندارد که شغل دولتی داشته باشد.
...........
دو هزار و ۶۰۰بیمار تالاسمی در کنار ۴۳۵بیمار دیالیزی در بلوچستان
............................
فرماندار نیکشهر: 711 کلاس درس کپری، تخریبی، استیجاری و خشتی گلی اند
فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان،گفت: از مجموع 565 مدرسه با یک هزار و 599 کلاس درس 190 مدرسه با 711 کلاس درس این شهرستان غیراستاندارد و در فضای کپری، تخریبی، استیجاری، خشتی گلی، سایه دیوار مدارس و یا در نمازخانه و سالن راهرو مدرسه دایر است.
...........................
بیش از 40 هزار یتیم در سیستان‌ و بلوچستان وجود دارد
مدیرکل کمیته امداد سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 40 هزار یتیم در سطح استان وجود دارد که 28 هزار نفر از آنان کمتر از 18 سال سن دارند.
............
بالاترین نرخ بیکاری در کشور متعلق به سیستان و بلوچستان
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی از وجود بالاترین نرخ بیکاری کشور در استان سیستان و بلوچستان خبر داد
کاشانی تبعیض بین استان‌های کشور و سوء مدیریت را از جمله مشکلات استان بیان کرد و از دولت به دلیل عدم استفاده از مردم استان سیستان و بلوچستان در بدنه کشور و وزارتخانه‌ها انتقاد کرد.
.........
وجود بیش از 130 هزار معتاد در سیستان و بلوچستان
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳۵هزار نفر معتاد در این استان زندگی می کنند که ۸۰درصد به مواد مخدر سنتی و ۲۰درصد به مواد مخدر صنعتی اعتیاد دارند.
.....
سوء تغذیه؛ معضل کودکان در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان از جمله مناطق محروم کشور است که هم اینک از نظر سو ء تغذیه در شرایط بحرانی به سر می برد به طوری به گفته بسیاری از مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بسیاری ازکودکان استان از وجود این اختلال رنج می برند.
بیش از سه هزار کودک زیر شش سال فقط در نیکشهر از سوء تغذیه رنج می برند.
...........
..........
.......و
این امار قطره ای از دریای ستم به زبان خود دشمن است که بر بلوچ و بلوچستان تحمیل کرده اند.
محمود بلوچ
‫#‏بلوچ_وبلوچستان_مظلوم‬

No comments:

Post a Comment