Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

باز هم نژادپرستی و توهین و تحقیر بلوچ ها: بخوانید:کارگران بلوچ در عسلویه از سایر کارگران ایرانی جدا می‌شوند

«این کارگران بلوچ با اجاره خانه‌های کاهگلی – کلنگی دارای سه اتاق خواب که به‌ دشواری ۱۵ نفر درون آن جای می‌گیرند اسکان یافته‌اند، در حالی‌که محیط مملو از شپش، موش و کک است.»
یک فعال کارگری در منطقه پارس جنوبی از اقدامات تبعیض‌آمیز میان کارگران بلوچ و غیربلوچ توسط چندین پیمانکار حاضر در منطقه پارس جنوبی خبر داد.
«ناصر آقاجری» در تشریح مشکلات این دست از کارگران بلوچ حاضر در عسلویه، با دکر مثالی به خبرنگار ایلنا گفت: شرکت پیمانکاری تناوب در فاز ۱۷ – ۱۸ پارس‌جنوبی کارگران بلوچ را در کمپ کارگران جای نداده و آنان مجبور به اجاره محلی با حداقل امکانات جهت اسکان خود هستند.
وی افزود: این کارگران بلوچ که نزدیک به ۷۰ نفرند با اجاره خانه‌های کاهگلی – کلنگی دارای سه اتاق خواب که به‌ دشواری ۱۵ نفر درون آن جای می‌گیرند اسکان یافته‌اند، در حالی‌که محیط مملو از شپش، موش و کک است.
این فعال کارگری محل اسکان این کارگران را نزدیک  به «محل نخل‌تقی» عنوان کرد و ادامه داد: یک سرویس بهداشتی برای ۷۰ نفر ناکافی است و موجب بروز بیماری می‌شود؛ همچنین خانه‌های استیجاری آنان فاقد حمام بوده و نظافت این کارگران با مشکل و دشواری روبه رو ساخته است.
آقاجری ادامه داد: پیمانکار به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های خود این دست از کارگران را در کمپ جای نمی‌دهد زیرا باید علاوه بر تامین خوراک آن‌ها کمپ اضافه‌ای نیز اجاره کند که برایش صرفه اقتصادی ندارد، زیرا این کارگران را به دیده کارگرانی غیرماهر می‌نگرد که به وفور در منطقه یافت می‌شوند.
وی با اشاره به حقوق و دستمزد پایین کارگران بلوچ حاضر در منطقه گفت: این کارگران با وجود این شرایط هزینه‌ای نیز بایست برای رفت و امد بپردازند که بر وخامت وضعیت اقتصادی آنها می‌افزاید.
توصیف خوابگاه کارگران از زیان کارفرما
مسئول امور قراردادهای شرکت تناوب در گفتگو با ایلنا ضمن «تکذیب» این خبر اظهار داشت: شرکت تناوب از تاریخ ۹۲/۰۲/۰۲ تا ۹۲/۱۰/۳۰ با ۳۰ تن از کارگران بلوچ قرارداد داشته و اکنون هیچ کارگر بلوچی در پروژه مشغول به کار نیستند.
«میثم فراهانی» افزود: این کارگران به شغل کابل‌کشی مشغول بودند و بنا به ماهیت کار پروژه‌ای با اتمام کار قرارداد جدیدی با آن‌ها بسته نشد.
وی در توضیحات مربوط به چگونگی اسکان کارگران بلوچ و غیربلوچ اظهار داشت: وضعیت کمپ‌ها به‌طور کلی رضایت‌بخش نیست و این شرکت «او یک» (پیمانکار اصلی) است که کمپ‌ها را در اختیار پیمانکاران منطقه قرار می‌دهد.
فراهانی با اشاره به متفاوت بودن کمپ‌های کارگری و کارمندی ادامه داد: فضای کمپ‌های کارگری کوچک‌تر و تعداد تختخواب‌های چند طبقه بیشتر است ولی این فضا برای مهندسان و کارمندان وسیع‌تر است.
وی با تاکید بر اینکه که ما فرقی میان کارگران بلوچ و غیر بلوچ قائل نمی‌شویم، گفت: به‌دلیل مصرف «ناس» در بین کارگران بلوچ و اهمیت ندادن این کارگران به موضوعاتی چون استحمام و... خود این افراد شکایتی نداشتند و افراد قانعی به حساب می‌آیند.
فراهانی در مورد تغذیه کارگران توضیح داد: واحد سلامت، بهداشت و ایمنی شرکت تناوب در این زمینه حساسیت زیادی به خرج می‌دهد و ما گزارشی حاکی از مسمومیت کارگران نداشته‌ایم.
وی در توصیف سرویس‌های بهداشتی و نظافتی کمپ‌ها گفت: کمپ‌های کارمندی به ازای هر ۶۰ نفر، ۹ حمام دارد ولی در کمپ‌های کارگری این امکانات کمتر است.
فراهانی با تاکید بر این‌که شرکت «او یک» امکانات بیشتری را در اختیار پیمانکاران قرار نمی‌دهد و بابت همین امکانات جزیی و ناکافی نیز اجاره بها دریافت می‌کند، گفت: در صورت درخواست ما برای دریافت امکانات بیشتر آن‌ها به طور مثال یک کمپ بدون امکانات بهداشتی – نظافتی در اختیارمان می‌گذارند که به دلیل تعداد زیاد کارگران دعوا و مشاجرات زیادی رخ می‌دهد.
مسئول امور قراردادهای شرکت تناوب درخاتمه افزود: شرکت تناوب برای «کارمندانش» خانه‌هایی اجاره می‌کند و سرویس رفت و آمد نیز در اختیارشان قرار می‌دهد اما در مورد کارگران هرگز اجازه نمی‌دهد که آنان در چنین وضعیتی زندگی کنند و در گذشته نیز که شرکت این کارگران را در اختیار داشته با آنان این‌گونه برخورد نکرده است. 
پایان پیام
 http://www.ghatreh.com/news/nn21636723/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86-%D8%B9%D8%B3%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%D8%A7-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF

No comments:

Post a Comment