Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پرسش جذابی است: چرا «غزه» دیده می‌شود اما «بلوچستان» نه؟ ‫#‏بلوچستان‬ کجاست؟ همان‌جایی که دقیقاً در همین لحظه در چهار طرفِ آن جنگ و کشتار و انفجار است.


Shiva Dehghani har lagt till 2 nya foton.
11 tim · 
پرسش جذابی است: چرا «غزه» دیده می‌شود اما «بلوچستان» نه؟ ‫#‏بلوچستان‬کجاست؟ همان‌جایی که دقیقاً در همین لحظه در چهار طرفِ آن جنگ و کشتار و انفجار است.
اصل دردناکی است: رسانه و منافع، دو عنصری هستند که طول و عرض ِ مختصاتِ وجدان را تعیین می‌کنند. و دقیقاً به همین دلیل «دفاع از مظلومیتِ» زنان و کودکان و مردمانِ غزه، به حق در مدار ِ حساسیت طیف گسترده ای می‌تواند باشد اما «دفاع از مظلومیت» زنان و کودکان «بلوچستان » در شعاع ِ وجدان و حساسیتِ اکثریت نیست.
در عصر نمایش، رسانه و منافع، سبکی از همذات پنداری را می‌پرورانند که کم‌هزینه تر، بی‌دردسرتر و مقبول تر است. و دقیقاً به همین دلیل، میدانی که هنوز رسانه و منافع، آن را اشغال نکرده‌اند، مکان مناسبی برای رژه رفتن ِ وجدان‌هایی با بُردِ محدود نیست.
«بلوچستان » جایی است که ارزش‌های سکولاریسم، همزیستی مسالمت‌آمیز، برابری جنسیتی و صلح و دموکراسی ارزش‌های مسلط هستند. شهری که همه از ایران پاکستان می‌خواهد هم کنترش را در دست بگیرد و هم مردمانش را اسیر و برده ایدئولوژی و خلافت خود کند. آن هم با ترور و کشتار و انفجار. از این چند جمله نباید به‌سادگی گذشت:
مقاومتِ بلوچستان ، مقاومتِ مردمانی است که حاضرند جانشان را از دست بدهند اما آرمانی را که آرمانشان نیست، سازمانی را که سازمانشان نیست و تفکری را که تفکرشان نیست، پس بزنند. مقاومتِ بلوچستان ، بدون هیچ تردیدی، جدال دو پارادایم است: مرگ و زندگی.
به نقشه نگاه کنید. وجدانِ انسان ایرانی، اگر بخواهد به «غزه» برسد، دو راه بیشتر ندارد: یا در ایستگاه بلوچستلن توقف کوتاهی کند؛ و یا اینکه: با نور پایین، از بلوچستان بگذرد. به سرعت بگذرد.

No comments:

Post a Comment