Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تبعیض به کتب درسی رسید


Undervisningsministeriet, medan en bok med titeln "The provinsen Sistan och Baluchistan," publicerades i 93-92 läsåret hade provinsen fördelas mellan studenter som har grundläggande problem i historien och kulturkritik Balochistan.
syftet med skrivande کتاب آشنایی دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه با تاریخ، جغرافیا و فرهنگ استان سیستان و بلوچستان عنوان شده است.
ظاهرا دو نفر از عزیزان سیستانی نگارش این کتاب را بر عهده داشته اند و جای سوال است که چرا در این امر مهم از اساتید برجسته بلوچ برای Skriva och skriva den här boken har bjudits in?
punkten av kritik inte bara inbjudna professorer från välkända Baloch i att skriva den här boken, är det viktigt att inte bara de områden i Baluchistan böcker inte behandlas på rätt sätt, men det är det avsiktligt förödmjukande sak med viktiga delar av historien om Balochistan har ignorerats av författarna.
exempel på sidorna 70-71 böcker har utöver de i Sistan och Baluchistan:
Norra provinsen (Sistan): "Mänsklig och passage husvagn handel, ursprunget till den första avancerade civilisationen, ett land av myter och Rustam, Sistan sitt Severn House Stor familj av sju iranska Sistani Sasanidriket av huvudpelarna i styrka, stabilitet faktor Sistan Kings härska " södra provinserna (Balochistan): " تا قبل از قرن چهارم جنوب استان در دست قوم <جت> بود که قومی آریایی بودند ، بلوچ ها از اقوام عمان هستند که در طرف هندوستان می زیستند ، بلوچ ها پس از قرن چهارم به جنوب استان سیستان و بلوچستان کوچ کرده اند، بلوچ ها Efter tillkomsten av islam: hårt arbetande människor, öknar och berg avgjordes ". vad som nämnts ovan den smala hörnet av författarna att skriva den här boken är att författarna till boken, tyvärr, det kommer att ersättas med fanatiskt och dess politiska نگاه علمی و آموزشی کرده اند. لازم به ذکر است که این کتاب به صورت آزمایشی به چاپ و توزیع درآمده و انتظار است مسولان استانی و همینطور نماینده گان مجلس قبل از نهایی شدن آن پیگیر تصحیح و انتشار مجدد آن با حضور اساتید ، نویسندگان و صاحب Kommentatorer är Baloch. Länka Bok: Http :/ / Www.chap.sch.ir/Books/1815










تبعیض به کتب درسی رسید

وزارت آموزش پرورش در حالی کتابی با عنوان " استان شناسی سیستان و بلوچستان " منتشر و در سال تحصیلی 93-92 در بین دانش آموزان این استان توزیع کرده که دارای اشکالات و انتقادات اساسی در بخش تاریخ و فرهنگ حوزه بلوچستان است.
هدف از تالیف این کتاب آشنایی دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه با تاریخ، جغرافیا و فرهنگ استان سیستان و بلوچستان عنوان شده است.
ظاهرا دو نفر از عزیزان سیستانی نگارش این کتاب را بر عهده داشته اند و جای سوال است که چرا در این امر مهم از اساتید برجسته بلوچ برای نگارش و تالیف این کتاب دعوت بعمل نیامده است؟
نکته مورد نقد تنها عدم دعوت از اساتید صاحب نام بلوچ در تالیف این کتاب نیست ، بلکه مهم اینجاست که نه تنها بطور شایسته ای به حوزه بلوچستان کتاب پرداخته نشده ، بلکه این طور می نماید که به عمد و با سمت سویی تحقیر آمیز بخش هایی مهم از تاریخ بلوچستان توسط مولفین نادیده گرفته شده است.
به طور مثال در بین صفحات ۷۰ تا ۷۱ کتاب سیستان و بلوچستان اینگونه با هم مقایسه شده اند:
شمال استان ( سیستان) :
"بشری و معبر کاروان های تجاری، خاستگاه نخستین تمدن های پیشرفته، سرزمین اساطیر و رستم، سیستان محل استقرار خاندان سورن یکی از هفت خاندان بزرگ ایرانی ، سیستانی ها از ارکان اصلی قدرت امپراتوری ساسانی ، سیستان عامل پایداری پادشاهان حکومت ها"

جنوب استان ( بلوچستان):
"تا قبل از قرن چهارم جنوب استان در دست قوم <جت> بود که قومی آریایی بودند ، بلوچ ها از اقوام عمان هستند که در طرف هندوستان می زیستند ، بلوچ ها پس از قرن چهارم به جنوب استان سیستان و بلوچستان کوچ کرده اند، بلوچ ها بعد از ظهور اسلام: مردمی سخت کـوش، بیابانگرد و کـوه نشین بـوده اند."

آنچه در بالا ذکر شد تنها گوشه ای از تنگ نظری مولفین در نگارش این کتاب است و متاسفانه این طور می نماید که نگارندگان کتاب نگاه متعصبانه و سیاسی خود را جایگزین نگاه علمی و آموزشی کرده اند.
لازم به ذکر است که این کتاب به صورت آزمایشی به چاپ و توزیع درآمده و انتظار است مسولان استانی و همینطور نماینده گان مجلس قبل از نهایی شدن آن پیگیر تصحیح و انتشار مجدد آن با حضور اساتید ، نویسندگان و صاحب نظران بلوچ باشند.

لینک دانلود کتاب:
http://www.chap.sch.ir/books/1815
71Gilla ·  · 

No comments:

Post a Comment