Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

به نظر شما یک فرد چگونه می‌تواند در مدت کوتاهی به این میزان ثروت دست یابد؟ نقش حکومت در شکل‌گیری این فساد اقتصادی چیست؟


17 tim · 
به نظر شما یک فرد چگونه می‌تواند در مدت کوتاهی به این میزان ثروت دست یابد؟ نقش حکومت در شکل‌گیری این فساد اقتصادی چیست؟
بابک زنجانی باید سالی ۸۰۰ میلیون‌ ذخیره می‌کرد تا بعد از ۲۵۰۰ سال، این‌قدر پول داشته باشد
محسن صفایی فراهانی، عضو دوره‌ی ششم مجلس شورای اسلامی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ مدتی را در زندان سپری کرد، در گفتگویی با شماره‌ی روز دوشنبه (۵ خرداد-۲۶ می‌) روزنامه شرق، چاپ تهران گفته که بابک زنجانی، دلال نفتی که اکنون در زندان به سر می‌برد، «باید سالی ۸۰۰ میلیون‌ تومان ذخیره می‌کرد تا بعد از ۲۵۰۰ سال، این‌قدر پول داشته باشد».
قائم‌مقام اسبق وزارت اقتصاد در دولت دوم محمد خاتمی، با بیان این پرسش که زنجانی «با کدام فعالیت اقتصادی، با چه مکانیسمی و با چه سرمایه‌ای در عرض چهار سال به این سرمایه افسانه‌ای رسیده است»، اضافه کرده: «این‌ها فقط می‌تواند نتیجه یک سری رانت‌های وحشتناک باشد. من در روزنامه‌ها خواندم که در پروژه “ایران‌زمین” وقتی زمین‌های اطرافش شروع به نشست کرد املاک ساختمان‌های اطراف را خرید. کسی‌که به‌ راحتی می‌تواند ۵۰۰ میلیارد تومان خرج کند که کسی شکایت نکند، برای تخریب دولت نمی‌تواند بیشتر خرج کند؟»
آقای صفایی فراهانی، در بخش دیگری از این گفتگو، ضمن اعلام حمایت از رویکرد کلی دولت حسن روحانی، در عین حال با انتقاد از اظهارات چند ماه قبل رییس جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که «استادان دانشگاه وارد وادی اظهارنظر و نقد شوند» گفت: «با عذرخواهی از خود ایشان به نظرم این‌ها بحث‌های خطابه‌ای است. استاد دانشگاه که تریبون ندارد. وقتی آقای سیدحسن‌خمینی نتوانست دو هفته قبل سخنرانی کند، یک استاد عادی دانشگاه می‌تواند؟! انجمن‌های مختلفی در دانشگاه‌ها وجود دارد؛ دولت رسما دعوت‌شان کند و حرف‌های‌شان را بشنود نه این‌که به صورت عام بگوید حرف بزنید، با کدام تریبون؟»
گفتنی است، بابک زنجانی که ثروت او حدود ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود، عمده‌ی این ثروت نجومی را از طریق کمک به حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌های جهانی نفتی و بانکی علیه جمهوری اسلامی به دست آورده، سرانجام روز ۹ دی (۳۰ دسامبر) و به دنبال ارایه‌ی سند جعلی مبنی بر پرداخت بیش از دو میلیارد یورو بدهی‌اش به حساب بانک مرکزی ایران، بازداشت شد.
از سوی دیگر، بر اساس اظهارات مقامات ارشد دولت ایران از جمله حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، رقم بدهی این تاجر ۴۳ ساله به دولت، در حالی دست‌کم ۹ هزار میلیارد تومان است که اموال متعلق به او در داخل و خارج از کشور، پاسخ‌گوی این میزان بدهی نیست.
زنجانی که اکنون پنجمین ماه بازداشت موقت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، در شهریورماه گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری “ایسنا”، خود را یک “سرباز بسیجی” خوانده بود که در «جبهه اقتصادی» فعالیت می‌کند.
منبع: سایت تقاطع

No comments:

Post a Comment