کنفرانس تحولات منطقە و آیندە ایران، در روزهاى شنبه و یکشنبه 17 و18 مى 2014 در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد.
این نشست توسط " کنگره ملیتهاى ایران فدرال " که یک تشکل سیاسی متشکل از ١٦ حزب و جریان وابسته به جریان‌های ملی ـ اتنیکی ایران است برگزار شد. نمایندگان این احزاب و دیگر شخصیت‌های سیاسی، روزنامه‌نگاران و آکادمیسین‌ها به ایراد سخنرانی و بحث و بررسی "ریشه‌یابى دلایل بحران همه جانبه" حکومت اسلامی ایران ‌پرداختند.
العربیه نظرات و اظهارات تعدادى از برگزار کنندگان، سخنرانان و مهمانان این سمینار را جویا شد. برگزارکنندکان آن را در نوع خود بی‌سابقه توصیف کردند و دلیل آن را نزدیکی هرچه بیشتر گرایش‌های سیاسی واقعی در جامعه ایران و نیز استقلال کامل سمینار از دخالت‌های دیگر نهادها و کشورهای ذینفع بیان کردند.
آسو صالح نماینده حزب دمکرات کردستان ایران در کنگره ملیت‌های ایران فدرال گفت: با این وجود، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی ملیت فارس‌ در نشست حضور دارند و دیدگاه و نظرات خود را ابراز می‌کنند.
یاسین اهوازى نماینده حزب تضامن دمکراتیک اهواز، از برگزارکنندگان سمینار به العربیه گفت: این سمینار در چهار پنل، در رابطه با مسائل فدرالیسم، نظام سیاسی آینده ایران ، حقوق بشر و وحدت و تعامل نیروى سیاسى اپوزسیون ایرانی برگزار شد. موضع ما در حزب تضامن و نیز در کنگره بر فدرالیسم به عنوان سیستم مناسب براى نظام سیاسى آینده ایران تأکید مى کند و آن را بهترین گزینه براى تضمین حقوق ملى و شهروندى تمام ملیت‌هاى ساکن ایران مى دانیم.
اهوازى افزود: ما از این جهت خواهان فدرالیسم هستیم که تمامى ملیت‌ها در مناطق ملى- اتنیکی خود بتوانند ضمن داشتن حق تعین سرنوشت در اداره دولت مرکزى فدرال هم شرکت داشته باشند، و اساس خواست کنگره ملیت‌هاى ایران فدرال تقسیم قدرت سیاسى در نظام سیاسى آینده ایران مى باشد.
علیرضا اردبیلی سخنگوی اتحاد ملی دموکراتیک آذربایجان (بیرلیک) مشخصات طرح کلی مورد نظرش درباره اوپوزسیون ایرانى را در قبول تقسیم افقی و عمودی قدرت و ثروت در کشور، اداره منطقه‌ای واحدهای کوچک‌تر از سوی اهالی مناطق، احترام به فرهنگ‌های داخل کشور و متوقف کردن طرح‌های ناظر بر یکسان سازی فرهنگی در ایران بیان کرد.
اردبیلى افزود: پیام ملیت‌هاى ایران بە جنبش سبز این است کە اگر خواست‌هاى ما بە رسمیت شناختە نشود این جنبش تنها در تهران خواهد ماند و ملیت‌ها از ان دفاع نخواهند کرد.
سیروس ملکوتی روزنامه نگار ایرانى و مجرى برنامه هاى تلویزیونى در سخنرانى خود گفت: اپوزسیون ایرانى هنوز بلا تکلیف مانده است، و هنوز اپوزسیون از هم گسیخته است و بین دو جریان اصلاح طلبى و سرنگونى سرگردان مانده است.
مصطفی هجری دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران در سخنرانى خود اظهار داشت: " یکی از وظایف ما هم بە عنوان اپوزسیون این است کە بە جای انتظار برای رفرم در فکر راە چارە دیگری باشیم کە این راە چارە چیزی جز متحد شدن برای سرنگونی رژیم نیست".
ناصر بلیدەای نماینده حزب مردم بلوچستان در سخنرانى خود گفت:" تشکیل گروه‌هاى ‌جنداللە و جیش العدل در بلوچستان بعد از سر کار آمدن خاتمی و روحانی بودە و دلیل این امر شدت بخشیدن بە اعدام‌ها در بلوچستان است.
پیشتر اپوزسیون حکومت اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام به برگزاری جلسات متعددی جهت تعامل و همکاری برگزار نموده است. در از میان این همایش‌ها نشست "پیشبرد اتحاد برای دموکراسی" در چک، سوئد و بلژیک از مهم‌ترین آنان بوده است.