Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نگرانی از احتمال اعدام مخفیانه دو زندانی اهواز


نگرانی از احتمال اعدام مخفیانه دو زندانی اهواز
26/05/2014
نگرانیها از سرنوشت و وضعیت دو زندانی عرب اهوازی محکوم به اعدام به نام های علی چبیشاط و خالد موسوی افزایش یافته واز سلامتی آنها هیچ اطلاعی در دست نیست.
کریم دحیمی، فعال حقوق بشر اهوازی به" کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی " گفت که از وضعیت دو زندانی عرب محکوم به اعدام به نام های علی چبیشاط و خالد موسوی هیچ اطلاعی در دست نیست.
این فعال حقوق بشر گفت که متاسفانه تا كنون هيچ خبري از آنها نيست نه دادگاه انقلاب و نه ستاد خبري اطلاعات جوابي به خانواده ها مي دهند و حتى اخيراً به خانواده ها گفته اند كه أصلا چنین کسانی را در بازداشتگاه اطلاعات نداريم. این در حالیست که به نقل از منابع غیر رسمی صبح پنجشنبه هفته گذشته قرار بوده حکم اعدام این دو زندانی اجرا شود.
علی چبیشاط، خالد موسوی و سلمان چایانی سه شهروند عرب اهل اهواز روز ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۹۱ به اتهام انفجار لوله گاز طبیعی چغازنبیل در نزدیکی روستای کعب خلف مسلم دستگیر شدند.
این دستگیری در حالی اتفاق افتاد که مقامات رسمی ایران در همان روز حادثه انفجار را یک تصادف اعلام کرده بودند. افشین، مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در همان روز حادثه، ضمن رد هرگونه خرابکاری، این آتش سوزی را یک حادثه خواند و گفته بود “علت آن در دست بررسی است.”
این سه زندانی هفت ماه در سلول انفرادی بودند و پس از آن به بند عمومی زندان دزفول منتقل شدند و در در شهریور ماه ۱۳۹۲ از سوی قاضی سید محمد باقر موسوی در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شدند. علی چبیشاط و خالد موسوی به اعدام محکوم شدند و سلمان چایانی به ۲۵ سال زندان و تبعید به شهر یزد محکوم شد. سلمان چاپانی همچنان در زندان دزفول به سر می برد.
گفتنی است که از زمان دولت روحانی تا کنون شش زندانی عرب اهل اهواز که محکوم به اعدام بودند، بدون اطلاع خانواده و وکلایشان به صورت مخفیانه اعدام شدند در حالیکه مسولان قضایی حتی پس ازاجرای حکم، تاریخ اعدام و محل دفن آنها را به خانواده هایشان ابلاغ نکرده اند. هاشم شعبانی، ۳۲ ساله و معلم ادبیات عرب دبیرستن خلفیه و هادی راشدی، ۳۹ ساله و معلم شیمی دبیرستان خلیفه که به اتهام محاربه محکوم به اعدام بودند، ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۲ از زندان کارون اهواز خارج شدند و خبر اعدام آنها در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۲ به خانواده هایشان اطلاع داده شد. همچنین غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبدالامیر مجدمی، جاسم مقدم پناه در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۲ از زندان کارون اهواز خارج شدند و کمی بعدتر اجرای حکم اعدام آنها به خانواده هایشان ابلاغ شد.
از این رو " کمین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی " از همه نهادهای بین المللی، مدافعین حقوق بشری و جامعه جهانی می خواهد که برای وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به توقف اعدام های مخفیانه فعالان عرب اهوازی از هیچ اقدامی فروگذاری نکنند. این نهاد حقوق بشری مدافع زندانیان، همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست می کند. تا با صدور قطعنامه ای به اعدام های دسته جمعی و مخفیانه گروه های اتنیکی و اقلیت های مذهبی که در چند ماه اخیر در ایران شدت گرفته است، واکنش لازم نشان دهد.”

No comments:

Post a Comment