Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

69 سال پیش با شعار مساحت کمتر ،رسیدگی بهتر_ جاسک از بلوچستان جدا و به هرمزگان الحاق شد و اما نتیجه!



69 سال پیش با شعار مساحت کمتر ،رسیدگی بهتر_ جاسک از بلوچستان جدا و به هرمزگان الحاق شد و اما نتیجه!
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان جاسک با افتخار از افتتاح یک باب دبستان کپری خبر داد و گفت این دبستان کپری در روستای گوا افتتاح شده است.
ابراهیم کریمی همچنین اظهار داشته پوشش تحصیلی که مسئولین اذعان داشته اند که خوب است غیر واقعی است زیرا در بسیاری از روستاها مدرسه نداریم و ساخت مدرسه در این روستاها برای آموزش و پرورش سخت است.و از سویی با مقایسه آمار مقطع ابتدایی و متوسطه در سال های گذشته با حال به خوبی می توان این مهم را فهمید.
وی همچنین پوشش تحصیلی جاسک را بسیار بدتر از سیستان و بلوچستان دانست که میانگین پوشش تحصیلی جاسک با مناطق دیگر استان هرمزگان به ۸۰ درصد رسیده است.
کریمی گفت : به دلیل کمبود آب و فرسودگی و رطوبت هوای بالای منطقه جاسک سرویس های بهداشتی بسیاری از مدارس غیر قابل استفاده شده که نیاز به کمک خیرین و هم اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس ،ردیف خاص اعتباری و فوری برای این امر اختصاص دهد.
ناگفته نماند که شهرستان جاسک از شهرهای بلوچ نشین می باشد که در سال 1326ه.ش بدون رضایت مردم بلوچ و طی یک پروسه خائنانه از بلوچستان جدا و به استان جدید التاسیس ان زمان بنادر ساحلی جنوب که بعدها(به هرمزگان)تغییر نام یافت الحاق شدند.
مناطق جاسک،میناب ،بشاگرد،جگین ،گیابان و مناطق روستایی دیگری در خط ساحلی بلوچستان در سال 1326 ه ش بدین بهانه و شعار طی پروسه خائنانه ای از سرزمین مادری جدا و به هرمزگان الحاق شدند و همانگونه که اشاره شد بهانه این تجزیه رسیدگی بهتربه مردم ستم دیده و محروم بلوچ بود.اما نتیجه این شد که جدا از اینکه هیچ گونه تسهیلاتی برای آبادانی این مناطق در نظر گرفته نشد هجمه فرهنگی و مذهبی (شیعه گری)شدت و آبادانی جای خود را بر ویرانی و نابودی هویت بلوچی و دین مردمان سنی مذهب گرفت.
69 سال پیش این مناطق به بهانه پراکندگی جمعیت بلوچستان و گستردگی جغرافیا با شعار مساحت کمتر رسیدگی بهتر و با شعار آبادانی و رفع محرومیت و زدودن فقراز بلوچستان جدا و اما همانگونه که شاهد هستیم امروز این مناطق از فقیر ترین و عقب مانده ترین و یا فراموش شده ترین مناطق ایران(بلوچستان) هستند و به گفته رئیس آموزش و پرورش وضعیت تحصیلی در جاسک به مراتب اسف بار تر از بلوچستان می باشد.عدالت نیوز:

No comments:

Post a Comment