Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

پادشاهان بلوچ

پهره وبلاگ فرهنگی ,هنری وادبی بلوچستان
پادشاهان بلوچ
بسیاری از سرزمینهای تازه تاسیس سعی در ساخت تاریخی کهن برای خود دارند و بسیاری از سرزمینهای تجزیه شده افتخارات و تاریخشان به دست فراموشی سپرده می شود و یا ممالک جدید و نوظهور آنها را به نام خود که هیچ هویتی ندارند ثبت می کنند و آنقدر تخیل ، توهم و داستان سرایی موهوم می کنند که در اذهان مردمشان نیز ناخاسته حک می شود که دارای پدرومادری والا ، تاریخی کهن و پر افتخار هستند ...
سرزمین بلوچستان یا مَکُران(مکورانmakoran) باستانی یکی از همین سرزمینهای تجزیه شده است که تاریخ کهن و با عظمتش به دست فراموشی سپرده یا نادیده گرفته شده است ، بلوچها در تمام دوران تاریخ به عنوان نژادی مستقل و متمدن دارای سرزمینی واحد وسیع و قدرتمند بوده اند و مردمانی بسیار پیشرفته و مدرن در عصرهای مختلف بوده اند تا اینکه در چند قرن اخیر با بروز جنگهای پی در پی داخلی و خارجی دچار ضعف و در اواسط قرن بیستم توسط استعمارگران تجزیه شدند .
در این جا سعی دارم تا جای امکان نام چند تن از پادشاهن باستانی بلوچ را بیاورم ، گرچه سخت و دشوار است اما آنانی را که مستند تر است آورده خواهند شد.
یکی از ابتدایی ترین پادشاهان باستانی بلوچ که نامش در کتب زیادی بخصوص اوستا آمده است گئوماتن یا گواتا است که احتمالا 6هزار سال سا قبل از میلاد میزیسته است ، البته تاریخ زیست آن دقیق نیست. گوات به معنی باد است که تا همین امروز نیز این کلمه در بلوچی استعمال می شود و حتی نامهایی بنام گواتک یا گواتوک بر فرزندانشان می گذارند .
برخی دیگر از پادشاهان بلوچ در سلسله کوشانیها بوده اند که نام چندتن از آنان را ذکر می کنم، این اسامی متأثر از دین بوداست که در این دوران رواج داشته است .
. اولین پادشاه مقتدر کوشانی (کوجولا کدفیزس) چندی پس از آن (ویما کدفیزس) بر تخت سلطنت نشست

Shavagh شاواگ
پاريوگ Paryogh
خوويشكا
واسودوا
كانشيكا( این پادشاه قلمرو کشانیها را بسیار گسترش داد و دارای شهرت فراوان گردانید).
یکی دیگر از سلسله های سلطنتی بلوچ به " اسپه ها " معروفند ، که از دودمان شخصی بنام " اسپه " بوده و در سوارکاری مهارت داشتند. اسپه نیز برگفته از کلمه اسپ می باشد که در بلوچ اسپ یا اپس همان اسب است که امروز هم با همان نام قدیمی اپس و اسپ گفته می شود.
اسپکه : نام یکی دیگر از شاهان بلوچ است که این نام نیز امروزه در بلوچی استعمال می شود ومنطقه ای در لاشار زمین است.
ارجت اپسه نیز نام یکی دیگر از حکام بلوچ است که در اوستا نیز نام آن آمده است .( زرتشت به روایتی در خوارزم و روایتی دیگر در خضدار کنونی می زیسته و طبیعتأ پادشاهان یاد شده در کتب این آئین غالبأ بلوچ بوده اند)
برخی از این نامها هم دوران یا نزدیک به دوران زرت اُشتر (زرتشت)
http://bastanbalouch.blogfa.com

No comments:

Post a Comment