Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

یادی از استاد اشرف سربازی

پهره وبلاگ فرهنگی ,هنری وادبی بلوچستان
یادی از استاد اشرف سربازی
کتاب شعرمکران از تالیفات استاد سربازی است که توسط انتشارات بلوچی آکادمی به چاپ و نشررسیده است که دراین کتاب شعرمعروف "مکران"ازشاعر برجسته معاصرجناب آقای مولوی عبدالله روانبدپیشینی به صورت مبسوط تحلیل و تفسیرشده است که قابل ذکراست استاد سربازی یکی ازدقیق ترین محققان زبان وادبیات بلوچی می باشدبدین معنی که هرلغتی را که با آن برخورد میکردبررسی دقیق وعمیقی رانسبت به آن لغت انجام می داد یعنی درصد خطای وی معنی های استاد سربازی بسیار ناچیز است.
شعرمکران کتابی است نایاب و بلیغ وخدمت بزرگی است به ادبیات بلوچی و برای درک وفهم شعرمکران بسیار موثراست.
استاد سربازی یکی از بنیانگذاران شعرنو بلوچی است که شعر نو ایشان به نام " بریکستونه برزین چنال"یکی از اشعار بلیع وبرجسته وبامحتوای ادبیات بلوچی است.
قابل ذکراست از استاد سربازی مجموعه مقالات زیادی در عرصه ی ادبیات وزبان بلوچی به جامانده است .ونیز جهت اطلاع دوستان پوسترنخستین بزرگداشت استاد سربازی که درچابهاربرگزارشدتوسط این حقیرطراحی شده است.
کتاب "میراث"و"درپشوکین سهیل" از کتابهای معروف استاد فقیرشاد هستند.که کتاب میراث یکی از کامل ترین کتابهای در عرصه ی شعرکلاسیک بلوچی که تاکنون به چاپ رسیده است کتابی است که شامل اشعارحماسی نظیراشعاری مثل شعربالاچ ومیرقنبروحمل جیهندو.... می باشد واشعار عاشقانه مانند شعر هانی وشه مرید ،شهدادومهناز،کیاوسدو وله له و گرانازو.... می باشد.کتای است درخور تقدیرو تحسین ویزه وکتاب درپشوکین سهیل مجموعه اشعار این استاد بنام وبرجسته شعرکلاسیک بلوچی ملافاضل مندی که توسط ایشان گردآوری وبه چاپ رسیده است که کتابهای مذکورپرفروش ترین کتابهای بلوچی تاکنون بوده اند .که میراث سه بار تجدید چاپ شده و در هرسه مرحله از کتب نایاب می باشد.
ناگفته نمانددراین عرصه افراد زیادی مثل آقایان دکتر عظیم شه بخش ،بشیراحمد بلوچ ،گلخان نصیروغوث بخش صابرقلم فرسایی نموده اند.
منبع: حق گو بلوچ

No comments:

Post a Comment