Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روزهای سخت دایی آباد- زاهدان / پس از سیل/ تخریب ببش از 500 خانه و عدم پیگیری درست مسئولان جمعه, 01 آبان 1394

کمپین فعالین بلوچ
روزهای سخت دایی آباد- زاهدان / پس از سیل/ تخریب ببش از 500 خانه و عدم پیگیری درست مسئولان
جمعه, 01 آبان 1394
حادثه ای که شاید به باد فراموشی سپرده شود.
شب گذشته اتفاقا سری به دایی آباد زدیم. نامی آشنا برای همه اما آمیخته با رنج و ستم بویژه در روزهای اخیر.
در هفته جاری باران شدیدی شروع به باریدن کرد، مردم بی ادعای "دایی آباد" پیش بینی نمی کردند چه فاجعه ای در انتظارشان است، لحظاتی بعد بود که کوچه پس کوچه های "دایی آباد" به سیلاب های تندی تبدیل شدند.
مردمان بی ادعا و دور از رفاه باید با مصیبتی دیگر دست و پنجه نرم کنند.این بار "سیل زده گی" و متعاقبا "آوارگي"
شاید این ضرب المثل را شنیده باشید که "هیچ عاقلی خانه خود را در مسیر سیل نمی سازد" اما ظاهرا این ضرب المثل در شرایط و وضعيتي که مردم دایی آباد در آن بسر می برند، معنای خود را از دست می دهد.
فقر و ناداری شاید دلیلی باشد برای اینکه مردم فراموش شده دایی آباد, در مسیر سیل و جریان احتمالی رود، و حریم آن، خانه بسازند "این ریسک پذیری بالآخره خطر آفرین شد." سیل در چند دقیقه اکثر خانه ها را در نوردید و آب خروشان وارد خانه ها شد.
یکی پس از دیگری به اجبار و با دلی آزرده و ناخواسته خانه های شان را ترک می کنند.
چهره هاي زنان و کودکانی که نظاره مي كنند فروریختن تدریجی دیوارهای منزل و وارد شدن آب در خانه ای که شب گذشته را با آرامی در آن سپری نموده اند، بسیار غم انگیز و تلخ است.
این اتفاق برای مردمی که سرپناه خود را از دست می دهند "فاجعه ای" را رقم می زند و با تمام ناگواری ها اتفاق می افتد.
آری !
برای مردمی که تمام وسایل و خانه های شان بر اثر سیل، صدمه دیده است "فاجعه" محسوب می شود. اما در ادامه' این داستان، غم انگیزتر می شود؛ مردمان آواره از زندگی در انتظار کمک های هم نوعان خود هستند و و به امید دادرسی و بازدید افراد و شخصیت های ذی نفوذ و نهادهای مسئول، حساب، باز کرده اند.
ظاهرا این امید تحقق چندانی نیافت و به جز از مسئولیت پذیری برخی از علمای جوان منطقه و نهادهای مردمی، توجه ویژه ای صورت نگرفته است. مردمی که سیل، خانه و کاشانه شان را تخریب و یا نیمه تخریب نموده قطعا مستحق یک بازدید کوتاه و سرزده، که ترتیب اثر موثر و فعالی به آن داده می شد، هستند. ساکنان منطقه، آمار تلفات احتمالی را بیش از پانصد خانه عنوان می کردند. و شاید ابعاد این حادثه خیلی بیشتر از این حرف ها باشد.
ادامه مطلب در لینک...
http://goo.gl/dLLKu1
تلگرام کمپین فعالین بلوچ:
telegram.me/balochcampaign

No comments:

Post a Comment