معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه و رئیس انجمن سرمایه گذاری چین در سفر به بندر چابهار با هدف بررسی وضعیت موجود بندر شهید بهشتی چابهار گفت: با توجه به پدیده دزدی دریایی در دریای مدیترانه و خلیج عدن، کشور چین به دنبال بندر پشتیبان و مناسبی است تا به آسیای مرکزی و افغانستان و همچنین به انرژی دسترسی داشته باشد و از طرفی دولت چین طبق سیاستهای رئیس جمهوری خود به دنبال احیای راه ابریشم قدیم و راه ابریشم دریایی در چابهار است.
به گزارش خبرنگار ایسنا در سیستان و بلوچستان، وانگ جونگ شینگ گفت: کشور چین متوجه هست ایرانی ها در سرمایهگذاری به روش صادقانه وارد می شوند و ما مطمئن هستیم برگشت سرمایه در این بندر سریع انجام می شود.
رئیس انجمن سرمایه گذاری چین بیان کرد: در سال گذشته ملاقاتی که بین دو رئیس جمهور ایران و چین صورت گرفت بر همکاری توسعه بندر چابهار تاکید شد.
وی ضمن بر شمردن مزایای بندر چابهار اظهار داشت: از طریق بندر چابهار برای 36 کشور جهان قرارداد حمل و نقلی بسته شده است که متاسفانه هیچ کدام از این قراردادها عملیاتی نشده است و ما مصمم هستیم این قراردادها جنبه عملیاتی پیدا کند.
به گفته وی اگر قرار است بندر چابهار به یک بندر بین المللی تبدیل شود پسکرانه های آن جوابگو نیست و از طرفی متصل شدن به راه آهن یکی از مهمترین ضروریات آن است.
معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه و رئیس انجمن سرمایه گذاری چین نیز در این بازدید گفت: طبق برآوردی که ما در حال حاضر ازاین بندر تا زمان بهره برداری از آن داریم، 800 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار سرمایه نیاز است.
رئیس انجمن سرمایه گذاری خاورمیانه چین تصریح کرد: حضور چینی ها در بندر چابهار می تواند در زمینه همکاری خوبی را پایه گذاری کند و ما در این زمینه هیچ گونه شبهه ای نداریم.
وی گفت: اگر تحریم ها علیه ایران اعمال نمی شد امروزه بندر دبی به این صورت نبود، چون با اجرای تحریم ها ایرانی ها خیلی از چیزها را از دست دادند و در حال حاضر ایران کوشش می کند تا آن فرصت های از دست داده را برگرداند و مطمئن باشید اگر این همکاری بین ایران و چین در این منطقه برقرار شود، کلیه ضررهای چند ساله به سرعت جبران میشود.
وانگ جونگ شینگ تصریح کرد: شما امروز می بینید کالا از چین مستقیماً به دبی و از دبی به بندرعباس و سپس به بندر چابهار می آید اما ما میخواهیم با حضور خود در بندر چابهار این روش را اصلاح کنیم که کالا مستقیم از چین در بندر چابهار تخلیه شود.
وانگ جونگ شینگ افزود: ما عقیده داریم در بندر چابهار باید زمان سرمایه گذاری را کوتاه کنیم تا زودتر از آن بهرهبرداری کنیم و این میزان سرمایه گذاری که در بندر چابهار در نظر گرفته شده برای دولت چین بسیار ناچیز است، اما آن چیزی که برای حضور ما در بندر چابهار در امر سرمایه گذاری مهم است شیوه همکاری و میزان سرمایه گذاری دولت چین در بندر چابهار با تبادل نظر طرفین است.
رئیس مرکز انجمن سرمایه گذاری چین در خاورمیانه گفت: بندر گوادر پاکستان در اختیار چینی ها قرار دارد اما این برای ما کافی نیست، چون چابهار یک بندر ایده آلتر برای ماست.
انتهای پیام
No comments:
Post a Comment