Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

'خلاصه سرگذشت تجزیه بلوچستان از ابتدا تاکنون'




'خلاصه سرگذشت تجزیه بلوچستان از ابتدا تاکنون'
بخش اول:
برای اولین بار در اوایل قرن بیستم بلوچستان درد تجزیه و دوپاره شدن را تجربه کرد.
امپراتوری بریتانیا (انگلیس) که هندوستان را اشغال کرده بود و با دیگر کشورهای استعمارگر اروپایی ازجمله فرانسه برسر مناطق تصرف شده رقابت داشت از بیم هجوم فرانسه به هندوستان تصمیم گرفت برای حفاظت از هندوستان منطقه حایلی ایجاد کند به این خاطر به فکر تصرف بلوچستان افتاد و با وجود رشادتهای مردم بلوچ علیه بیگانگان بدلیل مجهز بودن ارتش بریتانیا به سلاح های جدید قسمت بزرگی از بلوچستان به اشغال بریتانیا در آمد و بخش دیگر آن همچنان در دست حکومت مرکزی بلوچستان به پایتختی کلات بود پس از هجوم قاجارها به مناطق غربی بلوچستان و کشتار وحشیانه مردم بلوچ بدست آنان بریتانیا و حاکمان قاجار بلوچستان را بین خود تقسیم کردند و در وسط آن خطی مرزی ایجاد کردند (که امروزه عموم آن را تحت عنوان مرز پاکستان و ایران می شناسند) که بعد از خروج بریتانیا از هندوستان و تضعیف قاجاریه بلوچ ها خود حاکمیت سرزمین شان را بدست گرفتند.
چند سال پس از آغاز حاکمیت رضاخان پهلوی در پارس (ایران امروزی) او در سال 1305 هجری شمسی به بلوچستان لشکرکشی کرد و پس از یک هفته درگیری با نیروهای حکومت بلوچستان و البته با خیانت برخی بلوچ ها بار دیگر بلوچستان را تصرف کرد.
پس از استقلال هند از بریتانیا بخشی از خاک هندوستان در سال 1947 میلادی (1326شمسی) به رهبری محمدعلی جناح از آن کشور جدا شد و منجر به شکل گیری کشور جدیدی به نام پاکستان شد.
یک سال بعد از تاسیس کشور پاکستان این کشور به سرزمین بلوچستان حمله نموده و آن را ضمیمه خودش کرد که آن بخش بلوچستان از آن زمان تاکنون جز آن کشور هست.
بخش دوم:
پس از قشون کشی رضاخان به بلوچستان و تصرف آن در سال1305 شمسی مرحله دیگری از تجزیه وتقسیم سرزمین بلوچستان آغاز شد. در نخستین تقسیمات سیاسی در زمان رضاخان در سال1306 شمسی کل کشور پارس (ایران) به چهار ایالت(استان) و 12 ولایت تقسیم شد، چهار ایالت عبارت بودند از: 1-آذربایجان 2-فارس و بنادر 2-خراسان و سیستان 4-بلوچستان و کرمان. ده سال بعد در دومین تقسیمات سیاسی در16 آبان سال 1316 حکومت پهلوی منطقه کرمان را از بلوچستان جدا کرده و منطقه بلوچستان از جنوب نهبندان تا تنگه هرمز استان مَکُّران نامیده شد.
ده سال بعد در سال 1326 در طی برنامه تقسیمات سیاسی تجزیه بلوچستان توسط حکومت پهلوی آغاز شد و قسمت های زیادی از مناطق بلوچستان توسط حکومت پهلوی به استان های همجوار ضمیمه شد.
مناطق بلوچ نشین نرمانشیر ، ریگان و... را به استان کرمان و مناطق جاسک،میناب،جگین،بشاگرد و اطراف آن که همگی بلوچ نشین و جز بلوچستان هستند به استان جدیدالتاسیس "بنادر ساحلی جنوب" که بعدها به عنوان هرمزگان تغییر نام داده شد ضمیمه شدند.
و در همین سال 1326 نام استان مکران به فرمانداری کل بلوچستان تغییر داده شد،که شامل کل استان "سیستان و بلوچستان فعلی" بود.
در سال 1336 شمسی نام سیستان از انتهای استان خراسان حذف و به انتهای نام بلوچستان اضافه شد و نام استان بلوچستان به "بلوچستان و سیستان" تغییر داده شد!
این در حالیست که قبل از سال1336 سیستان به مناطق نهبندان و قائنات اطلاق می شد و سیستان در تقسیمات رسمی جزیی از استان خراسان بود و منطقه حسین آباد (زابل امروزی) جزیی از بلوچستان بود.
و سرانجام در سال 1358 نام بلوچستان به انتها برده شد و نام سیستان به ابتدای نام سرزمین بلوچستان آورده شد و نام "بلوچستان و سیستان" تبدیل به "سیستان وبلوچستان" شد!
این برنامه های تجزیه و تقسیم هرچه بیشتر بلوچستان و حتی حذف نام آن از نقشه های رسمی همچنان امروزه توسط برخی ها دنبال می شود آنان برای توجیه این کار توسعه و پیشرفت را بهانه قرار می دهند و برنامه شوم تجزیه بلوچستان را زیر عنوان جذاب توسعه پنهان می کنند که امید هست مردمان بلوچ بیش از این فریب نخورده و اجازه تجزیه بیشتر سرزمین مادری شان را به دشمنان بلوچ و بلوچستان ندهند و هزار بار از یک سوراخ گزیده نشوند.
در آخر همه می دانند تمام مناطقی که از بلوچستان جدا شده اند و به استان های دیگر ایران از جمله به کرمان و هرمزگان داده شده اند محروم ترین و عقب افتاده ترین مناطق ایران هستند و هیچ توسعه ایی در این مناطق اتفاق نیافتاده هست و مردمان آنجا که بلوچ هستند در شرایط بسیار سختی زندگی می کنند.
🌹انجمن آینده سازان طایفه بزرگ رخشانی🌹

No comments:

Post a Comment