شبکه های اجتماعی، تلویزیون های مشهور همچون بی بی سی، العربیه و نیز نسخه های اینترنتی روزنامه های پرتیراژ جهان ویدیوی کار کردن "ینز استولتنبرگ" نخست وزیر نروژ به عنوان راننده تاکسی را پخش کردند.

داستان از این قرار است که در یکی از روزهای ماه ژوئن گذشته نخست وزیر نروژ با پوشیدن یونیفورم راننده های تاکسی و نشستن پشت فرمان دست به مسافرکشی در خیابان های اسلو، پایتخت این کشور زد تا بداند مردم کشورش چگونه فکر می کنند و مشکلات آنها چیست.

با مشاهده ویدیو دیده می شود که تقریبا همه مسافرانی که سوار تاکسی نخست وزیر می شوند به جز چند تن وی را به جای می آورند و بلافاصله شروع به بیان نظرات و مشکلات خود می کنند. اما نخست وزیر هویت خود را برای کسانی که وی را به جای نمی آوردند پنهان نگه می دارد.

از نکات جالبی که برای استولتنبرگ اتفاق می افتد، پس از آنکه جوانی وی را شناسایی می کند، به نخست وزیر می گوید:" کار دیگری برای خودت پیدا نکردی؟

مسافر دیگری که دانشجو است از وضعیت تحصیل و مشکلات دانشجویان می گوید.

دو دختر جوان پس از آنکه مسافتی را سوار تاکسی نخست وزیر طی کردند، متوجه می شوند که راننده، نخست وزیر کشور است، در اینجا است که دستهایشان را به نشانه تعجیب روی دهان می گذارند. 

پیرزن مسافری که نخست وزیر را در وحله اول نشناخته بود به وی می گوید اول مرا به " اسپکتروم" و بعد به "تیسن" ببر . اما وقتی که متوجه می شود راننده تاکسی همان نخست وزیر است به او می گوید اوه ینز.. چه خوب شد دیدمت... قصد داشتم برایت نامه بنویسم....

نکته جالب تر زمانی اتفاق می افتد که مسافر جوانی وی را به جا آورده، می پرسد... اوه شما سیاست را ول کرده راننده تاکسی شدید؟

نخست وزیر با فروتنی جواب می دهد، بله همینطور است.

مشکل نخست وزیر در روزی که برای رانندگی تاکسی اختصاص داده زمانی بود که ترمز می گرفت. چون وی به رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک عادت ندارد و اکثر ماشین های که تاکنون داشته دنده عادی داشته اند. در عین حال وی در این 8 سالی که نخست وزیر نروژ است، خودش رانندگی نکرده است. به همین دلیل هنگام گرفتن ناگهانی ترمز چند تن از مسافران ترسیدند.

این ویدیو در همین حال بخشی از تبلیغات انتخاباتی حزب کارگر، حزب نخست وزیر نیز می باشد که برای انتخابات پارلمانی ماه آینده خود را آماده می کند. این ویدیو روز جمعه برای اولین بار توسط شاخه مطبوعاتی حزب کارگر نروژ پخش شد.

کارشناسان می گویند برای بقیه رهبران منتخب در دیگر کشورهای دموکراتیک به دلایل نگرانی های امنیتی ، بسیار مشکل خواهد بود تا بتوانند دست به اقدام مشابهی بزنند.