Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

سیل خانه های گلی و احشام سیستان و بلوچستان را بلعید/40 واحدمسکونی در سراوان تخریب شد

 
دامه بارش های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان که در طی روز های گذشته موجب قطع راه های اراتباطی بیش از 40 روستا و همچنین تخریب بیش از 100 واحد مسکونی شد با شدت گرفتن از شب گذشته بیش از 40 واحد مسکونی دیگر را در شهرستان سراوان تخریب کرد.
  
به گزارش ندای زاهدان به گفته کارشناسان پیش بینی هواشناسی شدت بارش باران در این منطقه پس از توفان گونو از نظر میزان بارش در کمترین زمان در نوع خود کم سابقه بوده است.

70 واحد مسکونی در سراوان خسارت دید
رییس جمعیت هلال احمرشهرستان سراوان و مهرستان با بیان اینکه بارش شب گذشته در شهرستان سراوان موجب تخریب تعداد 40 واحد مسکونی و خسارت جدی به بیش از 30 واحد دیگر شده است گفت: بسیاری از مناطق بافت فرسوده این شهرستان به دلیل شدت بارش ها مورد تخریب و خسارت جدی قرار گرفته است.
بهمن دهواری در گفتگو با مهر اظهار داشت: تیم های امدادی این جمعیت در قالب گروه های 33 نفره شب گذشته تا پاسی از بامداد امروز نسبت به امداد رسانی و توزیع اقلام مورد نیاز شهروندان اقدام کردند.
وی اظهار داشت: در این راستا وسایل و تجهیزات مورد نیاز خانواده های سیل زده از جمله پتو،موکت و مواد غذایی در بین 60 خانوار آسیب دیده توزیع شد.    
وی با بیان اینکه متوسط میزان بارندگی در شهرستان سراوان 100 میلیمتر در سال گزارش شده است افزود: بنا بر اظهارات کارشناسان سازمان هواشناسی در بارندگی شب گذشته بیش از 47 میلیمتر باران در مدت زمان 45 دقیقه به ثبت رسیده است که در نوع خود پس از توفان گونو بی سابقه بوده است .
دهواری اذعان داشت: با توجه به گستردگی بافت فرسوده در این شهرستان و خسارت های جدی که بر اثر زلزله به پی و دیوار های منازل مسکونی این شهرستان وارد شد لذا شدت بارش ها موجب افزایش نگرانی و احتمال تخریب منازل بیشتری را می دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی نیروهای امداد و نجات در آماده باش کامل بسر می برند اظهار داشت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارش تا روزهای پایانی امید می رود شاهد کمترین خسارات در منطقه باشیم.

مردم مهرستان در مدارس اسکان یافتند
رییس جمعیت هلال احمر سراوان و مهرستان همچنین از ساماندهی و اسکان تعدادی از خانواده های آسیب دیده  در 2 باب از مدارس این شهرستان خبر داد.
بهمن دهوار ی افزود: به منظور اسکان خانواده های آسیب دیده علاوه بر تجهیز دو باب مدرسه در این منطقه نسبت به برپایی تعداد 15 تخته چادر در این شهرستان اقدام شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد دو خودروی تریلی و کامیون حامل محموله های مورد نیاز شامل چادر،پتو و مواد غذایی تا کنون از استان به این منطقه ارسال و توزیع شده است افزود: ارسال کمک های استانی به این منطقه همچنان ادامه دارد.

60 درصد باغات و نخیلات ایرانشهر آسیب دید
مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر نیز از وارد شدن خسارات زیادی به زیر ساخت ها و بخش های مختلف کشاورزی در این  شهرستان خبر داد.
مجتبی پیری با بیان اینکه بارندگی های اخیر موجب تخریب بسیاری از طرح های کشاورزی شده است افزود: برآورد اولیه نشان می دهد که بیش از 5.5 میلیارد تومان بر اثر بارش باران و روان شدن سیلاب به این بخش خسارت وارد شده است.
پیری با بیان اینکه میزان خسارات وارده بیش از این رقم پیش بینی می شود افزود: تا زمان قطع کامل بارندگی ها  و بررسی کارشناسان امکان اعلام دقیق میزان خسارت وجود ندارد اما آنچه که متاسفانه شاهد آن هستیم تخریب بسیاری از قنوات، اراضی زراعی و باغی و همچنین جایگاه های دام در این شهرستان است.
وی گفت: شدت بارش همچنین به بیش از 60 درصد نخیلات و باغ های استان خسارت وارد کرده است که هنوز میزان خسارت ریالی به طور دقیق برآورد نشده است.

روستاهای خاش در محاصره سیل قرار دارند
معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرماندار خاش نیز با بیان اینکه بیش از 100 راس از احشام دامپروران منطقه بر اثر شدت سیلاب تلف شده است گفت: ساکنان بیش از 200روستا از توابع بخش های ایرندگان ، مرکزی و نوک آباد دچار خسارت های جدی و جزئی شدند.
منصور بیجاربا بیان اینکه بیش از 100 واحد مسکونی خشت و گلی در روستا های خاش تخریب شده است افزود: در حال حاضر بسیاری از روستاهای این شهرستان در حوزه های دشت آّبخوان، کارواندر، گوهرکوه ،نوک آباد، خاش و پشتکوه گرفتار سیل هستند و ساکنان آنها نیازمند کمک و امداد رسانی بیشتر هستند.
وی گفت: به دلیل شکسته شدن برخی از بندهای خاکی و سرازیر شدن آب به سمت اراضی روستایی و همچنین واحد های مسکونی بسیاری از خانه های خشت وگلی تخریب شده است و مردم این منطقه دچار خسارات فراوان و جدی شدند.
وی با اشاره به اینکه ستاد مدیریت بحران شهرستان خاش از اواخر هفته گذشته تاکنون در وضعیت آماده باش قراردارد افزود: شدت بارندگی و سیلاب ها به حدی بود که تمامی ساکنان و مدیران را غافلگیرکرد.
بیجاراظهارداشت: متاسفانه برآورد های اولیه حاکی از 70 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف در این شهرستان شده است.
وی افزود: بنا برگزارش اداره هواشناسی شهرستان خاش میزان بارندگی در این شهرستان 33میلیمتر، نوک آباد 27میلیمتر، رحمان آباد کارواندر 48میلیمتر، کوشه 39میلیمتر، چاه کمال24میلیمتر و گرنچین 12میلیمتر اعلام شده است.

68 خانواده سورانی  در کمپ هلال احمر اسکان یافتند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: با تلاش نیروهای امدادی و جمعیت هلال احمر استان تا کنون تعداد68 خانواده
ساکن روستاهای منطقه سیب سوران در کمپ هلال احمر به طور موقت اسکان یافتند.
رضا اربابی اظهار داشت: بارندگی و طغیان رودخانه فصلی کاجو در شهرستان قصرقند سبب قطع راه های ارتباطی 40 روستا به مرکز این شهرستان شده است.
وی افزود: در حال حاضر راه های ارتباطی روستایی در شهرستان های نیکشهر، سیب سوران، مهرستان، خاش و ایرانشهر که بر اثر طغیان رودخانه ها و جاری شدن روان آبها قطع شده بود با تلاش دستگاه های مربوطه بازگشایی شده است.
وی گفت: بر اثر جاری شدن سیل و روان آب ها افزون بر 100 خانه مسکونی در شهرستان سیب سوران تخریب و یا خسارت دیده است و متاسفانه یک کودک 5 ساله نیز بر اثر طغیان رودخانه کاجو جان خود را از دست داد.
اربابی گفت: کار امداد رسانی به آسیب دیدگان از لحظات نخست حادثه آغاز شده و تاکنون موادغذایی، چادر، پتو و سایر مایحتاج خسارت دیدگان تامین شده است.
 
بارندگی ها ادامه دارد
در همین رابطه اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با انتشار اطلاعیه ای نسبت به ادامه بارش ها و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه های محلی تا پایان این هفته هشدار داد.
در این رابطه عنوان شد: شهرستان های زاهدان، خاش، شمال سراوان و ایرانشهر همچنان با بارش های پراکنده و در 48 ساعت آینده روبرو خواهند بود.

در این اطلاعیه که به تمامی فرماندار ی های سراسر استان نیز ارسال شده است بر خطر آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب در معابر هشدار داده شده است.

اداره هواشناسی استان همچنین از تمامی شهرمندان و ساکنان حاشیه رودخانه ها و دریای عمان خواست تا از نزدیکی به حریم این مکان ها و یا شنا در رودخانه های محلی جدا پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار مهر جاری شدن سیل موجب به زیر آب رفتن تعداد 6 روستا در شهرستان سیب و سوران از توابع سراوان شد و روستای «چاه شیرخوان» در این منطقه را به طور کامل تخریب کرد.

بنا بر اعلام مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیش از 5 روستای دیگر نیز در این منطقه بیش از 50 تا 80 درصد تخریب شدند.
....................
مهر / بابک رحیمیان

No comments:

Post a Comment