Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

بارزانی: کردستان عراق آماده دفاع از کردهای سوریه است

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، تهدید کرد، برای دفاع از کردهای سوریه که در
 درگیری‌های نیروهای کرد و اسلام‌گرایان گرفتار شده‌اند، مداخله خواهد کرد. گویا این نخستین بار است که کردستان عراق پیشنهاد دخالت می‌دهد.
مسعود بارزانی روز شنبه (۱۰ اوت / ۱۹ مرداد) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، چنانچه معلوم شود که کردهای سوریه از سوی "پیکارجویان وابسته به القاعده" تهدید می‌شوند، کردستان عراق آماده است از این شهروندان دفاع کند.
بارزانی در بیانیه‌ای که در سایت اینترنتی "دولت اقلیم کردستان" منتشر کرد، نوشت که به نمایندگان کرد دستور داده به کشور همسایه سوریه بروند و درباره "تروریست‌‌ها"یی که کردهای سوریه را می‌کشند تحقیق کنند.
در بیانیه رئیس اقلیم کردستان عراق آمده است: «به نظر می‌رسد که شهروندان بی‌گناه کرد، زنان و کودکان، با خطر مرگ و تروریسم روبه‌رو هستند. اقلیم کردستان عراق حاضر است از آنان دفاع کند.»
بیانیه مسعود بارزانی نشانگر آن است که جنگ داخلی دو ساله در سوریه از مرزهای این کشور فراتر رفته و بر تنش‌های موجود قومی تاثیر گذاشته است.
کردهای سوریه دهه‌هاست در نتیجه سیاست‌های دولت مرکزی به حاشیه رانده شده‌اند. آنها از زمان شروع درگیری‌ها میان رژیم بشار اسد و معترضانی که در پی سرنگونی این رژیم هستند کوشیده‌اند، طرف هیچ کدام از دو جبهه متخاصم را نگیرند.
اما در چند هفته اخیر درگیری سختی میان نیروهای پیکارگر کرد و جبهه النصرة، از گروه‌های شورشی اسلام‌گرای مخالف رژیم بشار اسد، به وجود آمده است. درگیری از زمانی آغاز شد که کردهای سوریه این اسلام‌گرایان را از شهر رأس‌العین در نزدیکی مرز ترکیه بیرون راندند.
طرح مسئله کردهای سوریه در کنفرانس کردها
کردهای عراق در شمال عراق منطقه‌ای خودمختار مشتمل بر سه استان را در اختیار دارند. این منطقه "اقلیم کردستان عراق" نام گرفته و دارای تشکیلات امنیتی و نظامی است. گفته می‌شود، نیروهای نظامی اقلیم کردستان ورزیده‌تر از نیروهای ارتش عراق هستند.
طبق آمار سازمان ملل متحد تا کنون حدود ۱۵۵ هزار شهروند سوری به اقلیم کردستان عراق پناهنده شده‌اندطبق آمار سازمان ملل متحد تا کنون حدود ۱۵۵ هزار شهروند سوری به اقلیم کردستان عراق پناهنده شده‌اند
طبق آمار سازمان ملل، منطقه اقلیم کردستان عراق تاکنون ۱۵۵ هزار شهروند سوری را به عنوان پناهنده پذیرفته که بیشتر آنان کرد هستند.
اقلیم کردستان عراق قرار است در ماه جاری میلادی (اوت) کنفرانسی را با عنوان "کنفرانس ملی کردها" در شهر اربیل برگزار کند. در این کنفرانس قرار است نمایندگان کردهای کشورهای عراق، سوریه، ایران و ترکیه شرکت جویند. مسعود بارزانی ماه گذشته در نشستی تدارکاتی برای برگزاری کنفرانس ماه اوت گفت: «ما خواهان توافقی کامل و راه حلی عادلانه و مسالمت‌آمیز برای مسئله کردها هستیم.»
بیانیه بارزانی که روز شنبه منتشر شده، روز پنجشنبه (۸ اوت) به کمیته تدارکاتی کنفرانس ملی کردها عرضه شده بود. بارزانی از این کمیته درخواست کرده که در تدارک اعزام نمایندگانی برای انجام تحقیقات در سوریه باشد.
اختلاف موضع بارزانی و مالکی
به گزارش رویترز، بیانیه بارزانی از منطقه کردنشین سوریه با عنوان "کردستان غربی" یاد کرده است. تا کنون کردهای عراق برای کردهای سوریه کمک‌هایی به شکل مواد سوختی، غذا و دارو فرستاده‌اند. اما این نخستین بار است که کردهای عراق پیشنهاد مداخله برای دفاع از کردهای سوریه را می‌دهند.
بدین صورت رویکرد رئیس اقلیم کردستان عراق نسبت به اوضاع سوریه با موضع نوری مالکی‌، نخست وزیر عراق، متفاوت است. مالکی تاکید کرده است که عراق در کشمکش سوریه دخالت نخواهد کرد.
کردهای سوریه ده درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و بیشتر در منطقه شمال شرقی این کشور در نزدیکی مرز عراق ساکن‌اند.
مناطق کردنشین سوریه از زمان خروج نیروهای رژیم اسد از این مناطق در میانه سال ۲۰۱۲ توسط شوراهای محلی اداره می‌شوند.

DW.DE

No comments:

Post a Comment