Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ادامه یافتن فشارها ، اذیت و آزارها ، زندان کردن روحانیون و محدودیتها علیه اهل سنت در استان سیستان و بلوجستان


بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » دستگیریها ، بازداشتهای غیر قانونی ، شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی ، تبعید به زندانهای دیگر ایجاد محدودیت برای برگزاری مراسم مذهبی ، مانع گسترش مسجد مکی زاهدان و فشارها و اذیت و آزارهای دیگر علیه اهل سنت در ایران ادامه دارد.

مولوی محمد اسماعیل ملازهی یکی از دامادهای مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان به صرف اینکه داماد وی می باشد و به منظور وارد کردن فشار علیه ایشان در سال ۸۹ دستگیر شد و به مدت ۶ ماه در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت. سپس او را به زندان یزد که دارای شرایط قرون وسطایی است تبعید کردند مولوی محمد اسماعیل ملازهی ۲ سال در زندان یزد زندانی بود و اخیرا او را مجددا به بند ۴ زندان مرکزی زاهدان منتقل کردند. پیش از این داماد دیگر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی به نام مولوی احمد نارویی مدتی در بازداشت مامورین وزارت اطلاعات قرار داشت.
در حدود ۱۰ سال است که هموطنان اهل سنت در زاهدان برای اقامه نمازهای عید و سایرمراسم با کمبود فضای لازم مواجه هستند. پس از پیگیریهای مستمر از مسئولین استان آنها کمبود فضا را تایید کردند وظاهرا با درخواست آنها مبنی بر اختصاص ۳۰ هکتار زمین به این منظور موافقت کردند و قطعه زمینی به این منظور در نظر گرفته شد اما فردی به نام شهریاری که ظاهرا نماینده مجلس از زاهدان می باشد با واگذاری زمین به اهل سنت مخالفت کرد و این قطعه زمین را در اختیار سپاه سلمان قرار داد.

با گذشت چندین سال هنوز هیچ گونه اقدامی برای واگذاری مجدد زمین صورت نگرفته . این در حالی است که ارگانهای نظامی سرکوبگر از این زمین ها که جزء ثروت ملی بوده هر مقداری که دلشان بخواهد به اختصاص خود در می آورند و هیچ کس حق اعتراضی ندارد. اما برای مردم شهر زاهدان که این زمینها متعلق به آبا و اجدادشان بوده و متعلق به مردم زاهدان می باشد از آن محروم می باشند و کارگزاران ولی فقیه هیچ توجهی به تقاضای مردم مظلوم ندارند .
فشارها و اذیت و آزارها علیه اهل سنت به شکلهای مختلف ادامه دارد بعضی از این فشارها به قرار زیر می باشد : ممنوع الخروج کردن رهبرمذهبی اهل سنت ایران و امام جمعه مسجد مکی زاهدان مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی از کشور ، بازداشت دامادهای مولانا عبدالحمید با اتهامات پوچ و بی اساس علیه مولوی احمد نارویی و محمد اسماعیل ملازهی ، مانعت از آمدن مهمانهای خارجی به مراسم و جلسات سالیانه مسجد مکی ، تحت فشار قرار دادن آنها به منظور تعطیل کردن جلسات مسجد مکی ، بهانه گیری مبنی بر اینکه بودجه مسجد مکی از کجا تامین می شود و مسئول امور مالی مسجد مکی را مورد بازخواست و به او بی احترامی می کنند و خیلی از فشارهای دیگری که مردم استان و مسجد مکی زاهدان توسط مسئولان این حکومت با تبعیض ومحدودیتهای مذهبی با انواع بهانه ها گرفتار هستند .
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،خواستار آزادی مولوی محمد اسماعیل ملازهی و سایر علمای زندانی اهل سنت می باشد و از کمیسر عالی حقوق بشر ، گزارشگر ویژه کمسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور عقاید و یا ادیان خواستار دخالت برای پایان دادن فشارها علیه اهل سنت در ایران است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۱۸ مرداد ۱۳۹۲ برابر با ۹ اوت ۲۰۱۳

No comments:

Post a Comment