Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در ایران

 
دبی - العربیه.نت فارسی
فعالان حقوق بشر از بازداشت گروهی از فعالان مدنی در کردستان خبر داده‌اند. خسرو کردپور و قاسم احمدی دو فعال حقوق بشر و روزنامه‌ نگار کرد و برخی از اعضای کمیته هماهنگی مراسم روز زن از جمله بازد‌اشت شدگان هستند.

براساس اخباری که از منطقه کردستان ایران رسیده، طی روزهای گذشته فشار بر فعالان مدنی و سیاسی کرد افزایش پیدا کرده است و تاکنون دست ‌کم ده نفر از آنان دستگیر شده ‌اند.

سامان رسول پور، روزنامه‌ نگار کرد مقیم سوئد درباره این بازداشت‌ها به رادیو آلمان گفت ماموران امنیتی ساعت یک بعد از ظهر روز پنج‌ شنبه 7-3-2013 به خانه خسرو کردپور، روزنامه ‌نگار و مدیر آژانس خبری "موکریان" در شهر مهاباد ریختند و آنجا را تفتیش کردند.

مسعود کردپور، برادر خسرو کردپور خبر دستگیری او را تایید کرده و گفته است که "آن‌ها با ارائه حکم بازداشت آمده ‌بودند و برادرم را با خود بردند".

گفته می‌شود که علت دستگیری خسروکردپور انتشار اخبار کردستان توسط " آژانس خبری موکریان" باشد که یک آژانس مستقل کردی – فارسی است و در ارائه اخبار منطقه و مسایل حقوق بشری تلاش می‌کند.

سامان رسول پور هم چنین از دستگیری قاسم احمدی از اعضای شورای سردبیری فصلنامه "روژه‌ف" خبر داد. فصلنامه "روژه‌‌ف" یک نشریه تئوریک – سیاسی است که ده شماره آن تاکنون از سوی دانش ‌آموختگان و دانشجویان کرد منتشر شده است.

سامان رسول‌ پور همچنین به موج دستگیری‌ ها در مهاباد، سنندج و پاوه اشاره کرد. به گفته او دست ‌کم ده تن از فعالان مدنی و سیاسی در این شهرها بازداشت شده ‌اند. وی در پاسخ به این سوال که چرا این اخبار انعکاس نیافته‌اند، گفت: "خانواده‌ها تحت فشارند و به آن‌ها گفته شده که در این باره اطلاع‌ رسانی نکنند".

گفتنی است که کردستان در دوره پس از روی کارآمدن جمهوری اسلامی در ایران ، همانند دیگر مناطق قومی ایران مانند بلوچستان ، خوزستان و آذربایجان بارها شاهد تظاهرات و درگیری هایی بوده است.

No comments:

Post a Comment