بررسی پیرامون کلاهبرداری اخیر در بلوچستان
کلاهبرداری و ‌فساد علاوه بر تاکید مسولان جمهوری اسلامی بر مبارزه با این پدیده، اما کماکان جزء مواردی است که ایران در آن دارای مقامهای نخست بین المللی میباشد.
در سالهای اخیر مسولان بلند پایه جمهوری اسلامی پیوسته وعده در ریشه کنی فساد و کلاهبرداری داده اند، اما در میدان عمل انچه که مشاهده میشود افزایش و گستردگی فساد و‌کلاهبرداری در سطح اجتماعی و ملی میباشد.
نکته ای که در بررسی این پدیده برجستگی میکند دلایلی است که کارشناسان وابسته به دولت در توجیه گستردگی فساد و کلاهبرداری در ایران ارایه میکنند و آن وجود دستهای پنهان اما در عین حال قدرتمند در اقتصاد کشور است.
دستهایی که به گفته این کارشناسان تخصصشان حمل سلاح و دفاع از کشور میباشد، اما به دلیل فزون خواهی و انحصار طلبی این قشر صاحب نفوذ که این کارشناسان آن را سپاه پاسداران معرفی میکنند هیچگاه به تذکرهای دولت توجه نمیکند و خود را علاوه بر پاسدار انقلاب و گسترش دهنده نفوذ نظام در کشورهای همسایه، مجری اقتصاد مقاومتی میداند؛ دلیلی که عامل اصلی ورود سپاه پاسداران در اقتصاد کشور و شکلگیری دستهای پنهان در اقتصاد ایران میباشد.
با توجه به موارد بسیاری از این گونه کلاه برداری ها و اختلاسها دستهای پنهان سپاه پاسداران در پول درآوردن برای رسیدن به هدفهای خود تنها محصور در سطح ملی نبوده است و به صورت کلی استانهایی را که درآنجا دارای نفوذ اجرائی و عملیاتی بوده را نیز مورد هدف قرار داده است. که در این میان با توجه به تاثیر گزاری سپاه پاسداران در بلوچستان، مردم محروم و مظلوم بلوچ نیز از دستهای پنهان سپاه پاسداران مصون نمانده اند.
دستهای پنهانی که در محروم ترین و فقیر ترین استان کشور در قالب فروش خودروهای ارزان تر از بازار نمود پیدا کرد. و بکلی مردم جنوبی بلوچستان را از نظر ثروتهای نقدی و غیر نقدی کاملا پاکسازی نمود.
ثروتهای غیر نقدی که شامل املاک، طلا، خودرو و زمینهای کشاورزی این مردمان زخم خورده بوده است و مردمان ساده دل و گرفتار در منجلاب بیکاری و بازار کم رونق اقتصاد سیستان و بلوچستان پس از یک سال و‌نیم و بنا بر آماری دوسال ایجاد زمینه و اعتماد سازی دستهای پنهان سپاه پاسداران که به نام سید احمد میر محمدی بازنشته سپاه پاسداران و تاجر سابق خیابان ناصر خسرو تهران ظاهر شد، پس از این مدت چهره واقعی خود را آشکار کرد و در اقدامی کاملا برنامه ریزی شده بعد از اخذ پول حداقل پانزده هزار خودرو بیست و سه ملیونی بصورت مرموزی غایب شد.
کارشناسان در زمینه تاثیرات این کلاهبرداری بر اقتصاد و جامعه بلوچستان براین عقیده اند که این کلاه برداری، اقتصاد بخشهای بیشتر آسیب دیده بلوچستان را از نظر اقتصادی و اجتماعی به ده سال عقب تر برده است.
اما اینک بعد از اقدام این دستهای پنهان در بلوچستان مردمان بلوچی مانده اند با نزدیک به هزار میلیار پول نقد سرقت شدهِ از خود، پولهایی که با واسطه های درمیانی مردم بلوچ از قشرهای متوسط جمع آوری شده و به صورت میلیاری به آقای سید احمد میر محمدی تحویل داده شده بود.
مردی که اکنون هیچ‌ کس از سرنوشت او اطلاع دقیقی ندارد. اما علاوه بر زخم سرقت میلیاردها پول نقد چیز دیگری نیز برای مردمان سرزمین دویدن ونرسیدن باقی مانده است و ان اختلافات ما بین واسطه های آقای میر محمدی و مردم است.
نکته ای که این کلاهبرداری را در بلوچستان از سایر کلاه برداری های کشور متمایز میکند و به آن رنگ و بوی سیاسی میدهد اتفاق افتادن آن در سکوت مرگبار رسانه های حکومتی علاوه بر حجم گستردگی آن است و نکته دیگری که این گمان را افزایش میدهد عدم توجه و رصد دستگاههای امنیتی سپاه و وزارت اطلاعات میباشد، بصورتی که در فضای امنیتی بلوچستان هیچ حرکت و عمل مردم بومی بلوچ از نگاه این دستگاهها که همراه با احظار و درخواست تو‌ضیح از شخص میباشد پنهان نبوده است.
حال باید پرسید چگونه ممکن است فعالیت مشکوک و به ظاهر غیر معقول این شخص از دید این دستگاهها پنهان مانده است؟ اما در پایان انگیزه های این کلاهبرداری هرچه که بوده باشد یک موضوع در ان قطعی به نظر میرسد و آن وجود دستهای پنهان سپاه پاسداران در این امر است.
مطلب ادامه دارد
عدالت نیوز مطابق با سه شنبه، 25 خرداد ماه 1395 برابر با 14-06-2016
Gilla
Kommentera
2 kommentarer
Kommentarer
Osama Mohammad Bloushi
گل گفتی
GillaSvara15 tim
Osama Mohammad Bloushi
واقعا نوشته ناب و حقیقت محض بود
GillaSvara15 tim
M Pahrai Baloch
Skriv en kommentar...