Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

ملت بلوچ تا چه اندازه در تخریب چهره بلوچ و بلوچستان و سرزمین ابا و اجدادی اش مقصر است.



ملت بلوچ تا چه اندازه در تخریب چهره بلوچ و بلوچستان و سرزمین ابا و اجدادی اش مقصر است.
امروز جا دارد تا این سوال را از خودمان بپرسیم که ایا ما هم نقشی در این ویرانی و جنایت و ستم داریم.
اگر بخواهیم برای بهتر شناختن مقصران جدولی حساب کنیم .ملت بلوچ را می توان به چهار دسته تقسیم کرد.
1_قشر رونشفکر و سیاسی
2_قشر علما
3_قشر تحصیل کرده
4_قشرعامی(بیکاران_بازاریان_و غیره)
در این صورت می بینیم هر چهار مورد مقصراند.
چرا مقصر ؟
شاید عده ای ساده به صورت مسئله نگاه کنند و بگویند دولت که همان دشمن ما بلوچ و اهل سنت است ،با فشار و ستم و تهدید راه را برای هر گونه عدالت خواهی بسته است و این جو را بوجود آورده است.
در این پاسخ کاملا موافقم که دشمن عامل اصلی است.
اما سهم ما از بلوچ و سنی بودن برای بلوچ و بلوچستان بودن چه بوده است.
می بینیم که قشر روشنفکر و سیاسیون به گوشه ای خزیده اند و همین طور قشر علما و قشر تحصیل کرده و عامی و هر کدام بنا به دلایلی نسبت به قضایای بلوچ و بلوچستان احساس غریبگی و تنهایی می کند و از انجام هر کاری ولو در چارچوب قانون هراس دارد.
و مردم عامی با نگاه به اینکه سیاسیون و علما و تحصیل کردگان راه را بهتر و راهکار دست انان است خود را غافل از انجام کاری و دست بسته در اختیار آنان قرار داده است.
هرچهار مورد از عنصر بی اتحادی رنج می برند.و در نگاهی دیگر یکی ان دیگری را مقصر جلوه می دهد.و بر یکدیگر می تازند.تازیدن بر دیگری و مقصر جلوه دادن یک قشر خاص کار درست و راهکار درستی نیست،بلکه عدم توانایی و از زیربار مسئولیت شانه خالی کردن است.
این عدم اتحاد مشکل اول و بزرکترین گناه است.که هر چهار مورد به آن مبتلا هستند.
و در نگاهی دیگر این چهار مورد همیشه در یک دایره حرکت کرده،فکر می کنند،تصمیم می گیرند _درحالی که تجربه سی و هشتمین سال را در گود این دایره دارند و شاهدند ستم روز به روز سنگین تر و ویرانگرتر می شود.
بیاییم و از خودمان سوال کنیم مقصر کیست و سهم من چیست ؟؟
آیا ما در برابر ستم فریاد عدالت خواهی سر دادیم!عملی دفاعی انجام دادیم!اعتراضی کردیم از نوع اعتراض زنده!!
سهم ما از بلوچ بودن و بلوچستانی بودن و یا سنی بودن در قبال هجمه شیعی بودن دشمن در این نیست که ساکت و منفعل بمانیم و هر قشری تصور کند گناه از آن دیگری است و موجب بوجود آمدن ستم از وجود آن یکی است.
باید قبول کنیم که ما همه مقصریم و باعث و بانی بوجد آمدن این وضعیت رقت بار و ستم کُش هستیم.
هیچ روشنفکر و عالم و دانشجو و عامی بی تقصیر نیست،همه مقصریم.
بخودمان بیاییم و مسیر درست را انتخاب کنیم.ترس و مصلحت بی جا و نگرانی از فردا را از خود دور کنید و امید وار باشید فردا بهتر از امروز خواهد بود.
ننشینید کی این دشمن خسته می شود و از پای در می آید و یا سقوط می کند__شاید اصلا این دشمن دهها سال دیگر دوام آورد آنوقت چه؟؟؟
از برای کم کاریها و تقصیرات گذشته از امروز به جبران پردازید و ملتی را به مسیر نور و روشنی هدایت کنید و دیوار قلابی ستم و ترس را که در اذهانمان ساختیم فرو ریزیم.
اگر بخدا قسم ما در این ویرانی و خرابات بی پروا عمل کنیم انگاه می بینیم که این کاررا باید سالها و سالها پیش در پیش می گرفتیم .
امروز وضعیت ما بگونه ای است که روزانه می کُشند_بازداشت و توهین و تحقیر می کنند_به حاشیه و مورد تبعیض قرار می دهند_از رادیو و تلویزیون رسانه های مختلف به تخریب وجهه و یا حذف هویت و شناسه مان دارند عمل می کنند_خلاصه ما را در زندانی بنام بلوچستان زندانی کرده و حق اعتراض و انتقاد را از ما گرفتند_چه مانده که بگوییم خدا را شکر_آیا دینی بدون دشمنی و دنیایی بدون دشمن و امنیتی بدون مزاحمت داریم.
تمامی حقوق ملی و مذهبی مان را از ما سلب و ما را محروم و در تبعیض و در دایره ستم و فشار و سرکوب قرار داده اند.
بحث زیاد است اما شاید انتقاد سرزنده بعلت جا نی افتادن ان باعث رنجش خاطر عزیزانی شود.کوتاه می کنم بحث را..البته آنچه گفته شد در بالا بحثی در لفافه است.خسروان خردمند خود می دانند.
بیاییم و از برای بلوچ و بلوچستانی زنده تلاش کنیم.نگذاریم بیش از این غفلت و سکوت و مصلحت ما تیشه های بیشتری بر ریشه ما وارد کند .
تصاویری که بار می گذارم بیانگر حقایق تلخی از سرنوشت مردمان من است که بر اثر کناره کشی و عدم اتحاد و دلسوزی ما به خاک و خون کشیده شده اند.سرزمینمان قفسی تنگ برای ما گشته و ستم روز به روز سنگین تر می گردد.
محمود بلوچ
‫#‏بلوچ_وبلوچستان_مظلوم‬

No comments:

Post a Comment